Kolik kolik kolik

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare gilboa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 1 043
G

gilboa

Snälla kan det inte sluta regna snart, och frysa i backen så att det blir tjäle. Riktig ordentlig tjäle. Min häst får små diffusa kolikanfall, och Distriktsveterinären, som kom till hästen förra veckan, tror det beror på att det inte är fruset i backen.
Alla bakterier frodas i backen som aldrig förr, och ställer till oreda i hästens mag- och tarmbakterier.

Sv: Kolik kolik kolik

Snälla kan det inte sluta regna snart, och frysa i backen så att det blir tjäle. Riktig ordentlig tjäle. Min häst får små diffusa kolikanfall, och Distriktsveterinären, som kom till hästen förra veckan, tror det beror på att det inte är fruset i backen.
Alla bakterier frodas i backen som aldrig förr, och ställer till oreda i hästens mag- och tarmbakterier.

Det kan det ju bero på.

Men jag kan berätta om min ponny som flera höstar i rad hade konstiga koliksymptom innan jag kom på vad som var felet.

Han sätter enorm päls tidigt på hösten, när vädret sedan slår om och blir varmare som det kan bli på hösten så blev han helt enkelt överhettad vilket han visade i för mig de vanliga koliksymptomen.

Numera så klipper vi alltid honom tidigt på hösten och sedan dess har han inte haft en antydan till sådana "kolikanfall"

Nu behöver det ju inte vara så för din häst, men kanske är värt att tänka på vid diffusa symptom.

Vädret är ju inte helt normal för årstiden.

För att inte tala om all lera och sand de får i sig. Vilket avhjälps med psylliumfrön.

Det är mkt möjligt att det är så. Men jag kan inte riktigt förstå varför det skulle vara extra många bakterier nu. Visst är det några plusgrader men det är det ju på sommaren också.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 536
Senast: lirco11
·
Hästvård Hej! Ny här men gör ett försök att få goda råd! Har en nyinköpt häst som efter 3 v hos mig visade sig ha omfattande magsår...
Svar
6
· Visningar
1 767
Senast: Honey07
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 561
Senast: Elendil
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 975
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka