Kolik! Hjälp - snabbt!!!

Camilla_H

Trådstartare
Vi har en häst i stallet som haft kolik i ca 1,5 dygn nu. i går eftermiddag och i natt har distriktsveterinären varit ute hos oss och gjort allt man gör för en kolikhäst. Sondmatat med paraffin och vatten, gett b-vitamin, smärtstillande och 10 liter dropp.

På förmiddagen och fram till mitt i dagen så såg hästen bättre ut och började att äta lite smått och även dricka lite. Med betoning på lite. Dessutom sket han lite för första gången på ett dygn nu i morse, vilket ju är ett tecken på att det inte är stopp någonstans.

Nu är han dock sämre igen. Vi har ca 80 mil till Strömsholm vilket är närmaste stället som kan göra en buköppning och det känns lite som att vi inte kommer att köra ner honom. 80 mil på hästfinka utan veterinärvård under tiden är för jobbigt för honom. Nu ligger han mest, andas tyngre och är uppdragen. Senast temp är 38,0 men det lär ha stigit nu.

Veterinär ska ut nu igen på eftermiddagen och ge mera dropp och sen får vi avvakta och se om man han fixar detta själv. Troligen är han mest utmattat och uttorkad men har nog även lite ont i magen och svårt att få igång den och tarmarna.

Finns det något mer vi kan göra? Veterinärerna tipsade om äppeljuice - finns det också annat vi kan försöka få i honom?

Vi har masserat magen och så men det kanske finns mer av fysiska grejer vi kan göra?

Hästen är inte min, men vi kämpar allihop i stallet för honom just nu.

/Camilla

Sv: Kolik! Hjälp - snabbt!!!

Förresten - är det någon av er som har koll på djursjukhus i Norge?

/Camilla

Har tyvärr inget bra tips att skriva mer än att se till att få ut veterinär så snabbt som möjligt om läget har försämrats och att jaga alternativt hästsjukhus.
Är Strömsholm närmst med 80 mil?
Tips jag fick av vet var ca 5-10 min promenad därefter vila ca halvtimme så länge som hästen inte slår sig.
Jag håller tummarna för att han blir bättre.
Kram // Maria
PS. Min togs bort under buköppning för 6 veckor sen.

I vårt stall var vi några som tog ett badlakan och virade ihop lite, sen lade vi handduken under magen bakom frambenen och stod på var sin sida och höll i ändarna och liksom lyfte upp magen. Sen flyttade vi handduken längre och längre bakåt. När vi kommit längst bak så började vi om framifrån. Man behöver inte lyfta så mycket.Det ska fungera som massage. Det var effektivt.

Jag svarar er båda:

Tack för snabba svar!

Ja, vi bor i Norrlands inland och närmaste djursjukhus som gör buköppning och som tar emot kolikhästar för uppstallning över en helg är Strömsholm. Jag har letat andra alternativ men det finns inte. Groteskt att regeringen skärper djurskyddet men inte ger oss möjlighet att verkligen göra något för sjuka hästar!

Ska vidarebefordra detta om promenaderna. Han slår sig inte nu.

Ska också vidarebefordra detta med badlakanet. Det borde bli effektivare massage än med bara händerna, ja.

Tack!

Fler tips mottages tacksamt!

/Camilla

Enligt vet i Hudik så är det Strömsholm som har bäst utrustning och kompetens just när det gäller buköppningar.

Jodå, vi har en ATG-klinik i Östersund men det hjälper ju inte mycket när de inte har jourverksamhet och inte gör buköppningar. Hästar kan inte övernatta där med tillsyn. Jag vet av tidigare erfarenhet att Strömsholm är det enda. Jag har en kompis som miste sitt halvblod efter kolik med efterföljande lunginflammation och den hästen gjorde de ett undantag för på ATG - den fick stå från torsdag till fredag men sen fick de åka ner för det finns ingen personal under helgen.

Är Umeå en ATG-klinik? Eller menar du att det finns annan hästklinik/djursjukhus än ATG där?

/Camilla

Ut och gå, få hästen att röra sig sätter igång tarmarna.. skritta ut eller köra hästen kan oxå hjälpa...

Vi har gått, och gått och gått men han blir bara tröttare och tröttare... Vi gör ungefär som tidigare i tråden, går en kort stund, låter honom vila, går osv..

Just nu är vet ute och ger förhoppningsvis ordentligt med dropp. Själv sitter jag på jobbet för tillfället och har kontakt via mobilen.

/Camilla

Vi hade en ponny som fick återkommande Kolik ca 1 gång i månaden. Varje gång veterinären kom ut genomgick han behandling för kolik (sond, vatten osv.) men det hjälpte aldrig... Varje gång lastade vi ponnyn för att köra till helsingborg... å varje gång vi kom fram hade det släppt... Tyvärr kom koliken tillbaka oftare o oftare så denna ponny finns ej mer.

Även om ni inte kör 80 mil så kan det hjälpa att köra en bit i alla fall.

Håller tummarna för att det går bra!

Har nu ringt Umeå och det ÄR verkligen som jag skrev förut - ingen i Norrland gör buköppningar och därför är det meningslöst att köra iväg hästen för tillsyn och dropp kan den få av distriktsveterinären. Dessutom är prognosen för buköppning rätt dålig.

Varför de inte gör det är för att eftervården kräver en del både i kompetens och personalresurser. Umeå gjorde detta tidigare men har slutat.

Nu har jag fått samma svar av tre oberoende veterinärer så det är bara att glömma att åka någonstans.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 905
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 409
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 338
Hästvård Gjorde jag rätt?..Mycket långt inlägg..! Min älskade häst finns inte mer, tog jag rätt beslut, jag mår så fruktansvärt dåligt. En i...
2
Svar
26
· Visningar
4 071

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka