Kolik häst

Sv: Kolik häst

Det beror ju pa hästen själv. min dam fick i sig ensilage som hade varit blött sen frusit detta kunnde inte hennes mage bearbeta hon fick det 2 ganger men inte mer sa allt beror nog pa vilket kvalitet maten har ps ett tipps, om hästen far kolik, ge ljus sirap(har man oftast hemma) eller filmjölk hihi vet verkar knepigt men de sätter fart pa min dams tarmar men man lär ju lika förbannat ga med de om man har varit ute och knallat i över 4 timmar i 20 minus e man ju tröttt ställ dig och longera lite granna har jag gjort ingen ide är för dum eller ?

Sv: Kolik häst

min valack har haft kolik under VARJE senvinter jag ägt honom (och även åren innan han blev min).
Har funderat länge över vad det kunde bero på :confused:

Förra året böt jag från "vanlig" uppstallning till en lösdrift. De hade fri tillgång på vatten via en elvattenkopp, fri tillgång på hö, och en stor hage. Förra vinter var första gången han INTE hade några kolikkänningar!!! Så, jag drar slutsatsen att det måste vara bäst för honom, att ha fri tillgång på mat och vatten,och möjlighet att röra på sig, regelbundet. Så, i vinter blir det lösdrift igen.

På när jag haft honom uppstallad åren innan har han fått mkt hö även där, frukost, lunch (oftast middag) och kväll, runt ca 12-15 kg hö sammanlagt (nordistravare, 1.52 hög). Men jag har inte kunnat ge honom fri tillgång på uppvärmt vatten under hela dygnet, utan det fick bli vid fodringarna.

Någonting var det som gjorde att han fick kolik år ut och år in. Men nu hoppas jag verkligen att han har haft det för sista gången *peppar peppar*

TS. Nej det borde inte vara någon större fara att ha en kolik-häst. Se bara till att den får bra mat och vatten ofta. Och håll ett extra öga på den.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 371
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 210
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej! Vi har nu mellan 7 och 17 minusgrader. Hästarna har tillgång till isfritt vatten ute, fodras fyra ggr om dagen med grovfoder och...
Svar
14
· Visningar
1 598
Senast: Efwa
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 236
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar