Kolik häst

JessicaM

Trådstartare
Hejsan

Jag ska ev bli fodervärd till en häst som tidigare haft kolik. Är det något jag bör tänka på?? Om en häst får kolik finns det då stor chans att det kommer tillbaka?

Mvh
Jessica

Sv: Kolik häst

Egentligen inget som inte gäller för alla hästar- fri tillgång på vatten (vattna ur hink), foder av bra kvalitet, långsamma foderbyten, en hage där den itne får i sig massa jord osv när den betar.

Jag har en häst som har känslig mage. Jag måste vara noga med att haninte dricker vatten som är isigt ute i hagen.

Jag ger honom Karron oil en fin linfrö olja från Foran. ( Biofarmab)
Det har hjälp väldigt mycket.

Regelbunden utevistelse, motion, avmaskning och bra foder är ju ett måste såklart.

En häst som har haft kolik är det mer troligt att den får det igen eller är det lika stor risk för alla hästar?

Borde jag vara orolig för att bli fodervärd till en häst som har haft kolik??

Tack snälla för svar

Min kan inte äta isig, blöt hösilage (vid fri tillgång, med storbal i hagen, utan tak över)

Ge BRA hö, mina får kli och linfrön uppblött till kvällsmålet. Det är bra för tarmarna.
Min känliga häst har mått prima sen hon började fodras med hackad strå (lucern). Det innehåller lite melass och tillfredställer samtidigt hästens tuggbehov.

VATTEN! Viktigt även på vintern! Tänk på att vattnet är/blir väldigt kallt på vintern, ge ljummet vatten på vintern!! Ge vatten i hink så du ser att hästen dricker ordentligt.

Melass får fart på magen också, häll en "klick" melass i en hink och fyll på med ljummet vatten så det blandas ordentligt. Kommer garanterat bli poppis!

Kanske lite melassvatten efter varje ridtur? Så gjorde jag. Ca 10 liter fick dom. Inte sekunden efter ridturen, men när man borstat och fixat med allt så fick dom det.

Kan vara bra att ha paraffinolja hemma och nåt man kan spruta in det i munnen på hästen med. Olja blandat med vatten. Vi hade väldiga problem vid några tillfällen. Hon stod med dropp hela natten tills hon piggade på sig, efter det kunde vi själva "häva" ett kolikanfall med olja+vatten och promenader. OCH samtal med veterinären! Efter det no more kallt hösilage!

Lycka till!

En häst som har haft kolik är det mer troligt att den får det igen eller är det lika stor risk för alla hästar?

Borde jag vara orolig för att bli fodervärd till en häst som har haft kolik??

Tack snälla för svar

Nej jag tycker inte du borde behöva vara orolig!

Motion, BRA foder, rent VATTEN!, är bra saker att tänka på. Utevistelse också naturligtvis.

Nej jag tycker inte du borde behöva vara orolig!

Motion, BRA foder, rent VATTEN!, är bra saker att tänka på. Utevistelse också naturligtvis.

Jag hade tänkt lägga ut hö i ett badkar som står i vindskjulet med tak o allt, så då blir det ju inte blött men kallt blir det väl ändå..?

Först bör du ju ta reda på VARFÖR hästen fick kolik så du kan undvika just detta. Den absolut vanligaste orsaken till kolik är förstoppning i samband med foderbyten eller boxvila. Sen finns det givetvis andra orsaker med som tex: parasitangrepp, gaskolik, inflammation i tunntarm, tandproblem mm mm. Får hästen upprepade anfalla bör den alltid utredas. Att dricka kallvatten eller äta kallt hö orsakar inte kolik.

Kolik har väl de flesta hästar drabbats av någon gång.
Som många andra skrivit så är det viktigt att vara försiktig när det gäller foderbyten.
Jag tycker personligen att du inte ska behöva servera hö i ett badkar, de klarar utmärkt själva att skilja hö från jord (de flesta hästar iaf!)
Däremot är det viktigt att om du använder hösilage, att det aldrig får ges kallt/fruset! Det som hästen ska äta skall förvaras i plusgrader innan ded serveras hästen.
Någon dl majs/raps olja till kraftfodergivan brukar oxå vara ett bra recept på hästar med känslig mage.
Såvida den inte haft frekventa kolikanfall skulle jag inte vara orolig för att ta hand om den hästen, så länge man vet att man har erfoderlig kunskap att ta hand om en pålle med känslig mage.
Lycka till!!:laugh:

Kallt ensilage är ingen fara. Grovfoder på vintern är ju kallt. Sen är det mycket smart att INTE servera grovfoder direkt på backen. Nedtrampat foder är en grogrund för bakterier som kan orsaka matsmältningsproblem, dessutom finns risk att hästen får i sig jord/sand/sten = kolik. Sandkolik har du väl hört talas om ?

Om hästen bara har haft ett enstaka kolikanfall så är risken inte större för recidiv än hos andra hästar.

Eh, kallt/fruset ensilage skrev jag. Detta pga det består till stor del av vatten som lätt fryser.
Däremot så har mina hästar alltid lyckats äta direkt på backen utan att någonsin drabbas av sandkolik (dock så har jag hört talas om det, ja!)
men de är väl undantagsfall då eller ovanligt smarta som inte kliver runt i maten som de ska äta?? ;)
Jag tycker personligen att det är märkligt om hästar äter smutsigt och nertrampat hö om de har tillgång till rent och fräscht hö, vilket jag förutsätter att de har...

Är väl inget konstigt alls att en häst äter smutsigt foder. Har du en flock tex där det finns en svag/undanskuffad individ, så får oftast dessa nöja sig med det som lämnas kvar av de starkare. en annan sak är ju också att, går det för långt mellan fodringarna så äter ju hästar vad som helst...även det nedtrampade grovfodret.

Ang kallt och fruset...är väl en stor skillnad mellan kallt och fruset.

Jag orkar verkligen inte diskutera med dig, så vi får bara enas om att vi har olika erfarenheter ang hästhållning.
Det scenario som du beskriver ang svagaste individ i flocken är saker som i alla fall jag har lyckats lösa så att ingen häst behövt stå och äta skitigt och lerigt hö!
Jag står vid mina åsikter och erfarenheter om dessa är av intresse för TS.
Du kommer inte att påverka mig med dina åsikter och därför tycker jag att vi lämnar det därhän oss imellan.
Mvh
janis

Jisses :eek:
När jag läste rubriken trodde jag att du hade en häst som såg ut som en ko - inte att det handlade om en kolikhäst.

Kolik häst är lika illa som en brun hårig sjuk sköterska.....

Rekommendationen är att aldrig utfodra direkt från backen. Det blir alltid lite spill och detta trmpas ner. Risken är stor att hästarna äter även det som är lerigt och därmed ökar risken för kolik. Även botulismrisken ökar.

Det är inget Mynta2 hittat på själv precis, utan en reell risk att ta hänsyn till.

Sant.
Själv har jag fyra hästar och fyra "potatislådor" i trä, som jag lägger höet i.
Jag skulle inte ens komma på tanken att utfodra på marken....

om hästen bara haft kolik en gång då behöver du inte oroa dig men har det hänt flera gånger så bör man försöka utreda varför. En kolikhäst bör inte äta mycket kraftfoder, utan istället mycket grovfoder och få motion. Om hästen någon gång skulle få lindriga koliksymptom kan du ta olja+ljummet vatten och försöka spruta in det i munnen på hästen och sedan leda den etc.

Först bör du ju ta reda på VARFÖR hästen fick kolik så du kan undvika just detta. Den absolut vanligaste orsaken till kolik är förstoppning i samband med foderbyten eller boxvila. Sen finns det givetvis andra orsaker med som tex: parasitangrepp, gaskolik, inflammation i tunntarm, tandproblem mm mm. Får hästen upprepade anfalla bör den alltid utredas. Att dricka kallvatten eller äta kallt hö orsakar inte kolik.

Hösilage som blivit blött och sedan frusit mådde inte min häst bra av. Klart inte en häst får kolik av att dricka kallt vatten, men pröva själv att dricka iskallt vatten i flera minusgrader. Därför serverar jag mina hästar ljummet vatten när det blivit så pass kallt ute. Att inte dricka vatten kan orsaka kolik.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 371
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 210
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej! Vi har nu mellan 7 och 17 minusgrader. Hästarna har tillgång till isfritt vatten ute, fodras fyra ggr om dagen med grovfoder och...
Svar
14
· Visningar
1 598
Senast: Efwa
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 236
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar