Kolik frågor

C

Catthhh

1. Om en häst haft kolik/kolik känning har de lättare att få det igen eller är det många som drabbas just bara en gång?
2. Finns det något man kan ge för att undvika kolik?
3.Är det många hästar som får känning av det saftiga gräset o hur kan man förebygga på bästa sätt att det sker?
tacksam för svar!

Sv: Kolik frågor

Min häst nr 1 har haft Kraftig kolik en gång, det visade sig vara sand
han får nu loppfrön med jämna mellanrum

Häst nr 2 även hon en gång, det var ett för snabbt byte från gräs till hö.

Häst nr 3 ( ej längre i min ägo ) sandkolik, operation, efter 1/2 år kolik på kolik på kolik, Kraftigt blodmask var orsaken

Häst nr 3 Ingen kolik ännu !
Men dom kan säker även få känningar av för mycket och snabb övergång till gräs

Hej från hambo

25 tittar verkligen ingen mer som kan svara på mina frågor:confused:

1. Om en häst haft kolik/kolik känning har de lättare att få det igen eller är det många som drabbas just bara en gång?
3.Är det många hästar som får känning av det saftiga gräset o hur kan man förebygga på bästa sätt att det sker?
tacksam för svar!

Kolik är ju bara ett samlingsnamn för magproblem, så om det är något som kan upprepas beror ju på anledningen till koliken. Mask kan vara en anledning till återkommande kolikanfall.

För att kunna förebygga måste man alltså först tagit reda på VAD som orsakade specifika hästens kolik.

Gräs har jag knappt hört om någon häst som reagerat på, mer än om de släppts för snabbt och blir lösa i magen.

Vad hjälper det om de 25 som tittat svarar om de inte har något vettigt att säga i frågan?

Dessutom såg jag att jag skrivit kraftig blodmask:rofl: :bump:
Det ska ju vara kraftigt blodmaskangrepp :bow:

Svarar kort på dina frågor.
Betfor o foderjäst ska vara bra för magen!

Foderjäst för mag-och tarmstörningar, pälsen, hovarna o betforn för tarmfloran.

Svarar kort på dina frågor.
Betfor o foderjäst ska vara bra för magen!

Foderjäst för mag-och tarmstörningar, pälsen, hovarna o betforn för tarmfloran.

En del hästar kan både få både fång och kolikkänning av socker- och stärkelserika fodermedel, som tex betfor.
Det fungerar olika på olika hästar.
Man får lära känna sin egen häst.

En fråga... Sandkolik, kan det bli förstoppningskolik??
Min fick förstoppningskolik på nyårsafton i vintras.. Tänkte om de kunde vara sand och sten som kan orsakat förstoppning? Kan de kanske ha varit mask? Krossat korn? Betfor? hö?

Ursäkta mina dumma frågor men du har haft hästar som haft
någon gång och detta är min först häst som haft det och innan
har hon aldrig visat kolik lr något annat, har alltid varit friskt..

Min häst nr 1 har haft Kraftig kolik en gång, det visade sig vara sand
han får nu loppfrön med jämna mellanrum

Häst nr 2 även hon en gång, det var ett för snabbt byte från gräs till hö.

Häst nr 3 ( ej längre i min ägo ) sandkolik, operation, efter 1/2 år kolik på kolik på kolik, Kraftigt blodmask var orsaken

Häst nr 3 Ingen kolik ännu !
Men dom kan säker även få känningar av för mycket och snabb övergång till gräs

Hej från hambo

En del hästar kan både få både fång och kolikkänning av socker- och stärkelserika fodermedel, som tex betfor.
Det fungerar olika på olika hästar.
Man får lära känna sin egen häst.

Det kan nog va så. Det finns faktiskt en annan sorts betfor, nämligen Kwik Beet som finns hos Dodson&Horrell. Helt utan melass. Ska tydligen va bra för fånghästar.
Men det är ju mag-o tarmstörningar, som utlöser fång, oftast. Något man får hjälpa hästens mage genom dessa saker som jag nämner.
Har själv en fångponny, som käkar dessa. O det funkar bra på honom, tycker jag.
Precis som du skrev, man får lära känna sin egen häst.

tacksam för svar!

1. Vet ej.

2. Min ena häst fick gaskolik för 14 dagar sedan pga. betat för länge på det späda gräset. Fick ha ut vet. som sa att det var mycket vanligt så här års, just pga spät gräs som saknade fiber. Jag skulle ge hö på morgon innan utsläpp så de grundande med fiber i magen. Höet aktiverade mag- och tarm aktiviteten. Hö som vanligt på kvällen när jag tog in.

3. Gräs vänja de mycket långsamt, vilket jag inte gjorde. Tyckte att de ätit i vinter hagen som är stor med åter växt, men det räckte inte. När jag släppte de på det saftiga gräset gamade de i sig och struntade i höet som jag lagt ut. Kan tilläga att jag haft hästar i 10 år själv och jobbat i stall, aldrig varit med om detta innan!! Man lär så länge man lever, nu släpper jag inte på det viset mer. Man är nervös ännu att det ska komma igen!;)

Ursprungligen postat av Catthhh

tacksam för svar!

1. vet ej men av egen erfarenhet -Ja

2. Beror på vad för typ av kolik, hade en kolihäst som vi tillsut fick avliva, för att lindra hennes kolik fick hon dagligen linfröolja i maten samt loppfrö

3. vet ej, men saftigt gräs lär ha en positiv verkan för hästens tarm då endel hästar kan få kolik då de inte får i sig tillräkligt med vätska så ja ar svårt att tro att gräset orsakar kolik

btw

hästen jag hade fick kolik 6 ggr den sista månade innan vi bestämde oss för att avliva henne
disektion visade at hon hade en ärrbildning på tarmen vilket kunde tas bort men de hade resulterat i en ny ärrbildning och då följderna efter denn aopperation ofta blir kolik så var det inget att göra åt

som sagt de finns många olika arianter, sandkolik är vanligt hos gluppska häsar då det får i sig vissa mängder jord grån gräset om det kan va det du menar i fråga 3,

-sen finns det som sagt vinterkolik, då hästarna inte dricker lika mycket eftersom vattnet kanske känns för kallt (dock äter ju häster snö så ja vet ej säkert men ja är säkert men ah probölemet då är vätskebrist) osv, vilket resulterar iförstoppning = kolik

-hästen vi har nu har tack o lov inte haft kolik men vi ger honom biotin och mineraler i flytande form vilket jag tror är bra, samt ser till att han dricker på vintern, sen har man en kolikhst då har man, vi gjorde bikstavligen allt för att rädda våran förra men det gick inte hon led och blev mycket sliten av alla kolikanfall.. ibland går det helt enkelt inte att göra något.. men som sagt, att förebygga skadar aldrig

Min häst har haft kolik pga av mask o vattenbrist- hade bajsat i vtnkoppen under natten.
I år har den ej haft ngn.

Ger alltid linfrökaka för magen.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 474
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 594
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
864
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka