Kolik frågor

Sv: Kolik frågor

Hej. Kolik är tyvärr ganska vanligt. Det uppstår enligt min erfarenhet oftast när man gör någon ändring i maten och/eller upphör med motionen. T ex om en häst akut måste ha boxvila och motionen snabbt blir noll, eller vid en häftig ändring i fodergivan (snabb ökning, byte av fodersort eller liknande). Likaså om hästen inte dricker ordentligt eller gillar att äta jord. Jorden/sanden lägger sig i botten på magen och hindar matsmältningen att fungerar som det ska (om jag fattat det rätt)

Jag har fått rådet att se till att min häst dricker ordentligt, gärna ge den morötter eftersom det sätter fart på magen och ett fodertillskott som heter Profeed. Profeed hjälper till att stabilisera magen och minskar effekten av drastiska foderbyten. Har fungerat jättebra på min häst så det kan jag verkligen rekommendera.

När det gäller betet är det bästa att pö om pö vänja dem, samt att ge dem något som håller magen i balans.

Mvh

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 474
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 594
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
864
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka