Köldridå till tex ligghall, erfarnenheter sökes

Sv: Köldridå till tex ligghall, erfarnenheter sökes

Någon som har koll på vilka som har bäst priser när det gäller köldridåer? PM:a gärna.

Vi har tjocka plastremsor, sådana som används i industrin.
Dom väger lite så att dom inte fladdrar och dom är uppsatta lite omlott. Dom är genomskinliga så att dom släpper in ljus och det är viktigt för oss.
Hästarna lär sig snabbt att gå igenom remsorna:) när det regnar eller det är mycket insekter står hästarna inne och sticker bara ut huvudet genom remsorna.
Remsorna håller ute blåst, regn och snö (och insekter) men jag vet inte om de just kan hålla kvar värmen inne.
Vi hyr in oss, så jag vet inte inköpsställe eller pris men jag tycker att det är en mycket bra lösning!

Vi har exakt samma som ni, fungerar utmärkt.
Tyvärr fanns de redan uppsatta när vi köpte gården så vet inte priset.

Min man hittade en sida där det var lite billigare än på dom andra sidorna vi hittade. I kväll ska han hitta den sidan igen för jag måste beställa NU typ, kan ju pm:a dej då.

KL

Jag har erfarenhet av ffa Boles köldridå. Vi hade ridåer med 3 cm överlappning i båda ingångarna till lösdrifterna. Där hade vi värmebaljor och det blev som värst någon cm isskorpa när det var som kallast (neråt -35). I kallstallet hade vi två ridåer från två boxar och där fick vi banka ur genomfrusna vattenhinkar i alla sex boxarna. Mellan kallstallet och varmstallet hade vi i sin tur ännu en ridå och den höll kylan bättre men fortfarande många frusna hinkar. Nu var ju detta något extrema förhållanden uppe på fjället. ;)

Ponnyerna och islandshästarna tvekade inte att gå igenom ridåerna. Men halvbloden var skeptiska i flera månader, de som hade svårast att gå igenom var avelsstona som vi fick hålla ridån åt sidan för. Unghästarna och framförallt åringarna klampade igenom som ingenting. Lamorna var dock värst, fick puffa och knuffa i flera timmar till en början. Så min slutsats är: Skaffa värmebaljor och ha inte lamadjur. :angel:

En till fråga, har du satt upp ridån på det rätta sättet, alltså med skenan man kan köpa till, eller har du oxå bara satt fast plastbitarna i en grövre planka typ?

Dom sitter i en vanlig regel med kraftiga skruv/bult. Ingen särskild skena.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 077
Senast: Bison
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 211
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Nu är det så att jag kommer från en familj utan hästintresse från början. Jag fick självmant säga till att jag ville börja rida, och dom...
Svar
10
· Visningar
1 225
Senast: Ananazen
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 856
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar