Köldridå till tex ligghall, erfarnenheter sökes

Nikki o Fabian

Trådstartare
Finns det någon här som haft en köldridå till sina hästars utrymmen, tex in till ligghallen eller stallet eller liknande?
Tyckte ni att den höll kylan ute/fyllde sin funktion?
Vart köper man en sådan och vad kan dom tänkas kosta?

Sv: Köldridå till tex ligghall, erfarnenheter sökes

Vi har tjocka plastremsor, sådana som används i industrin.
Dom väger lite så att dom inte fladdrar och dom är uppsatta lite omlott. Dom är genomskinliga så att dom släpper in ljus och det är viktigt för oss.
Hästarna lär sig snabbt att gå igenom remsorna:) när det regnar eller det är mycket insekter står hästarna inne och sticker bara ut huvudet genom remsorna.
Remsorna håller ute blåst, regn och snö (och insekter) men jag vet inte om de just kan hålla kvar värmen inne.
Vi hyr in oss, så jag vet inte inköpsställe eller pris men jag tycker att det är en mycket bra lösning!

Jag har köldridå in till hingstboxen i mitt i övrigt isolerade och vanliga stall (dvs resten av boxarna är vanliga men hingstboxen är öppen året runt).

Jag tycker det fungerar bra. Det är bara vid riktigt hård blåst som det fladdrar lite men boxen är stor och det blir inget drag i stallet såvida man inte öppnar någon av dom andra dörrarna (ytterdörrar eller in till logen) när det friskar på.

Alla hingstar/hästar som bott i denna box har älskat den! Särskilt på sommaren, då står dom gärna som på bilderna med huvudet ute och resten på insidan.

Superbra träning också, även de fjantigaste lär sig själva att gå igenom!

Jag har haft köldridåer i ligghallarna i många år nu. Funkar bra, men jag har nog varit lite snål med överlappningen för mina blåser runt som sjutton. Det kan oxå bero på att jag har två öppningar så vinden drar ju genom hallarna. På vintern gör de föga nytta så på förra gården brukade jag ta ner dom på hösten. Jag har de först o främst för att hålla insekterna ute.

wpid-imag2075.jpg

wpid-imag1818.jpg

wpid-imag1814.jpg

Var inte snål när du sätter ihop dom, överlappa mer än jag gjort iaf(2cm ca) om du inte vill det skall blåsa runt så mycket.

Jag beställde mitt från Bole, tyckte det var ett bra pris där.

kl

ni som köpt köldridå, har ni även köpt sådana special-hållare/fästare för dem? Eller hur har ni satt upp dem?

Just som din hingst bor, så bor oxå min häst.
Han trivs jätte bra med denna lösning och jag vill helst inte stänga in honom i vinter. Vet att andra hästägaren(vi är två st som har våra hästar så i stallet med 2 boxar) gärna vill ha dörrarna stängda pga att vattnet i hinkarna kanske fryser.
Jag tror dock inte att dom kommer frysa mer än med stängd dörr då vattnet inte frös mycket mer än i kanterna när hästen stod i utebox med öppen dörr hela vintern, samt att han då kom in sent på kvällarna=han och hans kompis stod inte inne och fick upp värmen lika högt i boxen under natten när dom var beroende av vattnet i boxarna.

*kl*
Jag hittade en butik igår som säljer köldridåer, där står det att man ska överlappa med minst 4 cm.
Men så finns det olika bredder samt tjocklekar på plasten, det jag undrar över är väl hur vessäntlig tjockleken är?
Kan tänka mej att ju tyngre desto bättre, men håller dom tjocka(4mm tror jag det var) kylan ute lite bättre?
Hur tjocka är era?
Fryser ert vatten i ligghall/box?

Hej!

Vi har köldridå för ena ingången i lösdriften. Vi har fått ta upp flera av remsorna för hästarna vägrar gå igenom. Jag tror att om den hade varit nere helt hade den nog hjälpt bra, men när dörren är mer eller mindre bara ett hål är den mest där som prydnad.

/Lavinia, vars häst lärt sej gå igenom om det är ett lagom hål i.. Hmm.. borde börja jobba på det..

Kan det vara så att eftersom att hästarna har ett alternativ till ridån så tar dom den vägen istället?

Jag tror min häst kommer förstå ganska snabbt att det inte är någon fara, framförallt om man lockar med en morot på andra sidan:angel:

En till fråga till dej då som har ungefär samma lösning på stall som jag, dock så är nog ditt större=fler hästar och då oxå lite varmare, men påverkas vattnet i ditt stall av att hingsten har "öppet"?

Förra vintern hade jag 4 hästar i stallet. Nu har jag inte vattenkoppar utan bara en kran som kommer ut från väggen mot sadelkammaren så att säga, där man kan ta vatten och koppla på en slang osv.

Den frös när det blev riktigt kallt, lätt att fixa dock då den bara var själva kranen som frös. Hade jag haft vattenkoppsystem (vilket jag inte vill ha) så hade det nog frysit i vörsta kylan... Men då har jag mycket öppet i stallet för bättre ventilation samt väldigt högt i tak och öppet upp i nock.

en fråga ang. detta:
vi har ett stall vars bortre ände står tomt, och på vår-sommar-höst har vi hela den delen öppen, men vintertid stänger vi igen för kylans skull - detta görs via halm vägg dvs tjockt med halm staplat mot närmsta box där vi vill "stänga av" och i hålet där stallgången är har vi hittills kört med ett mkt basic draperi, bara en filt och en pressening som extra skydd. temperatur skillnaden bara av detta basic lösning på stallsidan och den tomma delen är vesäntlig! på baksidan i den tomma delen fryser vattnet om man ställer en vattenhink där, medans andra sidan, där stallet är bebott, vattnet håller sig! draperiet vi använder kör vi "fästanordningar" så att man kan haka upp det dagtid eller när man rör sig mkt i stallet (det är ständig traffik genom draperiet för vi har sadlar och foder bortanför den tomma delen).

frågan specifikt är: skulle en köld ridå vara lika effektiv? hur jobbigt är det om man tex ska bära halmbal, foderpåse eller sadel igenom denna ridå, funkar det utan problem jmf med att hänga upp draperiet eller dra det åt sidan? Luddigt svammel nu men hoppas du fattar frågan. :D

Kan det vara så att eftersom att hästarna har ett alternativ till ridån så tar dom den vägen istället?

Jag tror min häst kommer förstå ganska snabbt att det inte är någon fara, framförallt om man lockar med en morot på andra sidan:angel:

Hej!

Så är det säkert. Tyvärr kan man inte gärna stänga ena dörren och riskera att någon (läs:min) inte vågar gå in alls. Men jag tror också dom lär sej om dom måste.. I och för sej vägrar min dricka ur vattenkopp också.. Hon går fram och leker med vattnet, är inte rädd för ljudet, hon bara vägrar dricka ur den.. *suck*

Min tycker det är sjukt obehagligt med saker som rör hennes mage och när hon inte vill lära sej verkar det som om hon låter bli.. Hon går igenom det nedfällda om jag "tvingar" henne, men mycket sällan annars..

/Lavinia, med en ganska curlad häst:-)

frågan specifikt är: skulle en köld ridå vara lika effektiv? hur jobbigt är det om man tex ska bära halmbal, foderpåse eller sadel igenom denna ridå, funkar det utan problem jmf med att hänga upp draperiet eller dra det åt sidan? Luddigt svammel nu men hoppas du fattar frågan. :D

Inte helt hundra med vad du menar men halmbalar isolerar ju mer än en köldridå.... säkert en tjock filt med presenning också men ändå har ridån helt klart effekt. Har själv jobbat på flera stora lager där det är en jäkla skillnad på kyla om det sitter köldridå i portarna eller ej.

Det är inga problem att gå igenom dom, man bara går (eller åker truck om man är på ett lager :D )

När jag har haft hästar som inte velat gå igenom har jag hängt undan ett par av "flikarna" åt sidan så det blir en öppning. Det är lättare för hästen om den ser vad som är på andra sidan så att säga. Sedan har jag succesivt släppt ner en flik i taget och jag har aldrig haft någon häst som inte har lärt sig gå igenom. Särskilt om det finns mat/är flugfritt på insidan (beroende på årstid) :D

Nu har vi inte haft köldridå till hästarna, men vi har haft till fåren samt korna (båda har stått i samma stall som hästarna) och det har varit mycket uppskattat av båda djurslagen. I början har man fått ha en eller ett par av flikarna vikta till sidan eller uppvikta så siktar på "hålet" och så småningom lär sig att de kan flytta på flikarna för att komma in. Har dock bara tagit några dagar innan de lärt sig. Likadant med lammen/kalvarna som lärt sig fort när de ser de vuxna djuren gå igenom.

Vi har tillverkat våra själva genom att skära lång tjock plast av rätt bredd i lagom långa längder och sen skruvat fast (med ordentliga muttrar + brickor) på en stadig bjälke som har hängts upp i hållare på utsidan av dörren så man lätt kan lyfta ned den vid behov.

Vi märkte stor skillnad på klimatet inne i stallet när vi hängde upp ridåerna. Det blev varmare där inne och det blev mindre drag, så de fyllde helt klart sin funktion.

Vart har ni köpt den plasten?
Tror du att det är ett billigare alternativ än att köpa en "färdig" ridå? Tror att en till den öppningen Fabian har ut i hagen kanske går på ca 1000-1500 kr om jag köper en "färdig".

Tror nog det kan löna sig att göra en egen. Minns inte vart vi köpte remsorna (köpte x-antal meter på rulle) men det blev inte så farligt dyrt.

Pinsamt!!
Jag fattade inte att "plastremsorna" faktiskt kallas köldridå...:o
Det jag beskrev tidigare ser ut som på denna bild men med mer överlappning

Vi har vant in nya hästar med att vika undan nästan alla remsor och sedan släppa ner någon remsa åt gången. Hur snabbt det går varierar från häst till häst. Sista remsan är läskigast;)

Jag hade nog inte vetat att det kallades för det heller om jag inte hade jobbat på ett lager! :D

En till fråga, har du satt upp ridån på det rätta sättet, alltså med skenan man kan köpa till, eller har du oxå bara satt fast plastbitarna i en grövre planka typ?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 077
Senast: Bison
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 211
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Nu är det så att jag kommer från en familj utan hästintresse från början. Jag fick självmant säga till att jag ville börja rida, och dom...
Svar
10
· Visningar
1 225
Senast: Ananazen
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 856
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Värma spenat?
  • Tjockistråden 4
  • Valet i USA