Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tänker du på köldridå av plastremsor?Vad har ni? Fungerar det som tänkt, dvs. håller vind, regn och insekter ute? Vad tyckte hästarna om det?
Jättegärna bilder!
(Till ligghall ska det ju stå i rubriken )
Ja precisTänker du på köldridå av plastremsor?
Bor ni väldigt långt norr ut? Så det blir kallt. Som boende i Halland har jag inte ens tänk tanken på att det skulle behövas
Nej det gör jag inte. Det är inte därför jag funderar på köldridå. Jag bor där vinden bor och 90% av dagarna blåser vinden åt "rätt håll" men de övriga dagarna blåser det in i ligghallen och regnar det då också blir stora delar av ligghallen blöt och jag hade gärna kommit runt det på ett smidigt sätt. Jag vill ju att mina hästar ska kunna ha skydd mot väder och vind 100% av dagarna. Inte bara 90%.Bor ni väldigt långt norr ut? Så det blir kallt. Som boende i Halland har jag inte ens tänk tanken på att det skulle behövas
Nej det gör jag inte. Det är inte därför jag funderar på köldridå. Jag bor där vinden bor och 90% av dagarna blåser vinden åt "rätt håll" men de övriga dagarna blåser det in i ligghallen och regnar det då också blir stora delar av ligghallen blöt och jag hade gärna kommit runt det på ett smidigt sätt. Jag vill ju att mina hästar ska kunna ha skydd mot väder och vind 100% av dagarna. Inte bara 90%.
Ja, min fundering är vilket som blir bäst, att förlänga taket eller köldridå. Mina kan utan problem stå där det är torrt även när det regnar in men de går inte in i ligghallen när vinden och därmed också regnet ligger på åt fel håll utan står då hellre ute och det vill jag komma ifrån.Förstår. Vi väljer att bygga ett tak istället så att det inte blåser eller ja framförallt regnar in. Ligghallen är så pass stor att vinden inte stör, de kan alltid stå bra ändå. En av våra öppningar är placerad så att när det blåser så regnar det in. Men tak kändes som det bästa alternativet för just oss men då förstår jag varför!
Vad har ni? Fungerar det som tänkt, dvs. håller vind, regn och insekter ute? Vad tyckte hästarna om det?
Jättegärna bilder!
Vid riktig storm (typ när tegelpannorna ramlat ner) skulle jag vilja säga att nederdelen blåser in drygt en meter. Fladdra är nog fel ord, de är ju rätt tunga (beroende på tjocklek, vi har nog medel-tjocka) och blåser liksom inåt ett tag tills de vrider sig och faller tillbaka igen... (Hmm rätt svårt att förklara inser jag.) Hur mycket de blåser in beror förutom tjocklek också på höjd och överlappning. Vi har inte max överlappning utan ca 1/3.Tack så jättemycket @leia! Jag har aldrig sett eller tagit i en köldridå så jag ber om ursäkt för dumma frågor De rör sig i vinden skriver du, hur mycket? Ställer de sig rakt in i ligghallen vid storm? Här blåser det som sagt nästan alltid och det blåser mycket. När andra tycker att det "stormar" är det vad som är normal blåst här.
Vad har ni? Fungerar det som tänkt, dvs. håller vind, regn och insekter ute? Vad tyckte hästarna om det?
Jättegärna bilder!