Köldgräns

Sv: Köldgräns

Jag rider alltid. :D Fasst här blir aldrig kallare än -20 och det är sällan det.

Men jag vet för två år sedan då var det -20 och jag tränade dressyr, i bara ridbyxor. Utan långkalsonger eller thermobyxor. Jag förfrös mina lår. :crazy: Nu mera är det alltid mycket kläder som gäller!

Jag har ingen köldgräns när jag rider, däremot rider jag inte lika hårt som när det är -8 som -30 ;) Sen har jag mycket, mycket kläder på mig, overall halsduk, ca 4 långkalsoner och flera lager tröjor. Och jag blir aldrig svettig :angel:

Jag rider inte när det är mer än -20 eftersom det blir så kallt om händerna :( Vet inte hur jag ska hålla uppe hennes kondition eftersom det ALLTID är så kallt här.

Tjocka tumvantar får man ha annars fryser man händerna av sig. Här blir det iofs inte så kallt så jag brukar rida hela vintern... :)

Inte kallare än -20. Och när det börjar närma sig så kallt så brukar jag ändå bara skritta eller iaf ta det lugnt..

Jag har lärt mig att det inte är bra för hästens luftrör att antränga dem för hårt när det är jättekallt. Någon mer som hört samma sak eller vet om det stämmer? :)

Här är sällan jättekallt men om det är kallare än -10 grader så brukar jag ta det lugnt, oftast bara skritta, för jag hade inte själv velat anstränga mig och få iskall luft i lungorna. Kan inte vara särskilt hälsosamt..

för tre år sedan red jag ut när det var ca: -20 grader...
jag förfrös mina kinder rejlät:cry:
idag kan jag inte rida ut under -10 utan att ha huva på mej (en såndär huva man har under motorcykelhjälmen;) )

ser lite skumt än men va gör man:p

annars hindrar ingen kyla mej :D

Har ingen köldgräns, kyla är bara att anpassa sig med kläder och arbetet för hästen.

isåfall skulle jag hellre motivera en nederbörds gräns. när det regnar/stormar/snövräker/blåser extremt mycket. då kan hästen isåfall få en ursäkt och jag med.

Jag har igen köldgräns, fast jag har å andra sidan heller inga problem att rida en tur i ösregn eller full storm heller :rofl:

Nu bor jag visserligen på de sydligare breddgraderna, och här blir sällan särskilgt kallt. Men jag har inget problem med kylan - blåsten är så mycket värre! :crazy:

Jag kan inte rida om det blir ned mot tio minus. Min kropp slutar fungera i kyla, är en pina att rida nu också, och nu är det bara 1-2 minus. :crazy:

Men det är pga mig, inte hästen då. Tur man bor på västkusten...

Rider alltid, men här är det sällsynt att det sjunker under -10 grader...:smirk:

Däremot har väl en och annan tur fått ställas in pga dagslånga monsuner...

-20
men de är bara för att jag kan inte rida då.
jag fryser jätte lätt och jag få ont i hela kroppen när de är så kallt.
får de när -10
men när -20 står jag inte ut :(

Kölden hindrar aldrig tycker jag haha man tar på sig lite kläder och ut i vintern det värsta är väl om man inte har manege.. det är dessvärre ett större problem.!:d

-20 kanske?
det är inte ofta jag låter hästen vila pga vädret.
minns för två vintrar sen att jag var ute och skrittade barbacka med en tjock filt på mig och hästen och det var -22 grader.. då var jag knäpp, det var svinkallt.

-25, men jag har säkert ridit i lägre temperaturer. Önskar jag hade tillgång till ett ridhus! :(

Jag rider i alla väder, snöstorm, regn och solsken, men jag sätter en gräns när jag själv känner att det blir för kallt eller varmt.

Jag brukar ta några djupa andetag när jag går till stallet, och svider det i mina luftrör, då gör det ju det i hästens med så då anpassar jag mig efter det. Antingen bara skritt, rida i ridhuset eller jobba från marken med lydnad. Samma på sommaren, orkar inte jag röra mig pga av värmen, då skrittar jag bara eller så rider jag på kvällen istället.

Mellan -25 och -30 är väl min gräns men jag har varit ut å skrittat i -30 åxå.
Idag ställde jag in en körtur för det var -21. brr brr.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
238
Senast: Lavinia
·
  • Omröstning Omröstning
Träning Vid träning enskilt, hur föredrar ni att ha framridningen?
Svar
10
· Visningar
1 722
Senast: Piaff
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
534
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! Oavsett vilken häst jag rider så är jag typ nära att trilla av varje gång vid uteritt. Eller trillar av. Alltså är de vanligt...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 114
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?