köldbehandling för att förhindra fång

Sv: köldbehandling för att förhindra fång

Vet inte riktigt hur jag skall tolka det inlägget, men isvatten är vad det låter som, vatten med isbitar i för att hålla temperaturen tillräckligt låg. Vatten från vattenslangen är inte tillräckligt kallt. Och som sagt så är det enda de har bevisat att det hjälper med kyla när hästen:

1. står i ett vattenfylld kar
2. vattnet i karet håller en väldigt låg temperatur vilket man åstadkommer med is eller maskiner
3. hästen står i detta vatten i 4-5 dygn

Dvs hästen står där KONSTANT i dessa dygn. Det är inte tal om att spola benen då och då. Det vet man inte om hjälper, och för en häst med akut fång kan det förvärra tillståndet att hålla på och vända och gå fram och tillbaka till tvättspiltan.

delvis kl

Isvatten dvs vatten med isbitar i kommer att hålla en temperatur kring 0 grader ända tills all is har smält. (all energi går åt till att smälta isen).

Men sedan förstod jag det som (och det var väl bla det som var nytt - om man nu fokuserar på det nya i artikeln) att vattnet måste cirkulera hela tiden. Det hjälper alltså inte att hästen står still i samma vatten utan vattnet måste röra sig, ganska självklart egentligen. Detta för att få en optimal effekt.

Sedan står det ju att det är upp till var och en att hitta lösningar på detta.

Men än en gång anledningen till att jag postade tråden är att artikeln innehåller en hel del nytt om detta som kan vara intressant att ta till sig för den som vill försöka förhindra ett fånganfall.

Hur blir det egentligen med huden när de ska stå i så kallt vatten så länge? Kyla är ju inget problem så sätt, men vatten och kyla ihop i flera dygn känns som att det inte borde bli så bra. Finns det risk för köldskador och problem pga vattnet?

Är det mindre problem så förstår jag att man hellre tar det än fång, men om det finns risk för permanenta förfrysningsskador så känns ju det väldigt relevant att de tar upp riskerna med det.

Det fanns dessutom ett antal andra biverkningar, minns dock inte exakt vad.

Rönet är väl inte så nytt, Pollitts rapport har jag haft i hyllan i flera år.

Kl

jag har aldrig haft fånghäst men jag är också väl införtrogen med att detta konstaterade har funnits i en massa år, dvs kyla mkt drastiskt och aktut i ett tidigt (läs- TIDIGT) stadie har en mkt effektiv effekt på fång i den bemärkelsen att reaktionen i själva hovarna kan hämmas.

Liknande trådar

Hästvård Hittade en ny artikel på the Horse om vildhästar och fång. Den bygger på forskning av Hampson i Australien. Något av det mest...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
11 876
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vart registrerar jag avkomman?