Jag har en liten etta med pentry, där hade det en gång i tiden varit dörrar framför köksdelen, men jag löste det med ett draperi..Just den här sortens planlösningar tycker jag hör hemma i en storstad, centralt belägna lägenheter där man egentligen vill ha allt men budgeten och platsen sätter stopp. Då med kök i vinkel, eller med flyttbar vägg (mycket strunt hittar arkitektsudenter på ).
Men att ha köket på en sida av vardagsrummet blir ju.. äh.. ett jättestort kök? Eller pentry?
I min lilla "kommun bortom den mediokra lilla staden" hade allmännyttan byggt en massa nya svindyra hyreslägenheter med just kök på ena kortsidan av vardagsrummet. De gick inte direkt som smör i solsken om man säger så . Stor skillnad på öppen planlösning och total fantasibrist. Nåja, man slapp ju iaf att hela festen hamnar i köket, när man har fest alltså.
Finns också en annan styggelse, "möblerbar hall" som man har roat sig med i många större lägenheter. Där ett utrymme som verkligen inte behövs (för att man har sjuttoelva garderober annanstans ändå) ska äta upp en massa kvadratmeter till ingen egentlig nytta. Dålig planlösning helt enkelt.
Den enda förklaringen jag har på detta är att det inte är de som gör bra bostäder, som får rita bostäder. Inte heller är det de bästa hjärnorna som alltid blir arkitekter, utan de mest stresståliga. Tid är pengar och pengar är tid. De mest briljanta av mina kursare hoppade av efter ett år.
Så jag kan se poängen med en skjutdörr om man nu promt måste bygga "jättepentryn".
Möblerbar hall? Är det nån rest från när man hade ett telefonmöbel i hallen?