Jag sökte en sådan planlösning när vi byggde nytt även om vi tog i med ytan sett till hur många vi är i familjen
för mig känns det viktigt att kunna vara med familjen samtidigt som maten lagas osv med. Bara för att man kanske skulle få plats i köket innebär det ju inte att man vill vara i köket när man umgås. Vi har 15kvm kök och ihopsatt med det har vi 33kvm vardagsrum+matrum ihop. Jag anser inte att det är en trång yta, något av det. Vill jag laga mat ifred kan jag säga det till min familj och de respekterar det. Inga problem alls.
Förvaring placeras på andra platser (kattvindar, garderober, klädkammare /.../) men just den ytan vill jag ha öppen oavsett om huset är på 210 kvm eller 400 kvm och får det inte plats att förvara mer är ju frågan om man borde ha det kvar eller släppa vidare.
Jag bodde tidigare flera år i hus med mycket väggar och det var ett elände, tyckte jag. Det kändes som att hela familjen var spridd överallt och det blev aldrig riktigt bra umgängesytor. Det kändes onödigt trångt också. Visst hade vi andra möjligheter till förvaring men nej tack, inte igen. Det var ingenting för mig.