Kofösare!!

Sv: Kofösare!!

Jag lovade ju en rapport!

Var och jobbade på robotgården igår, korna fick tillträde till roboten första dagen i tisdags. Jag måste säga att kossorna skötte sig mkt bra.
Dom har under några veckor tränat på att gå igenom smartgaiten som slussar dom antingen till roboten eller till liggbås/foderstation så den grejen kunde dom ju redan.
Ett par stycken fick jag putta på lite för att dom skulle gå in i roboten men dom flesta gick duktigt in själva.

Jag tror att detta kommer funka kanon om några veckor. Jag fick även ändrat mina arbetstider till 13.30-17.30 dom två dagar i veckan jag är på den gården :bow:. Härligt ,lite längre kvällar att ägna åt pållarna:D.

Det brukar ta c:a 2 veckor sen funkar det rätt bra. :) Sedan finns det ju alltid några principfasta rackare som inte har lust att böja sig för förändringar.

Kicki :)

Skönt att det gick så bra. Kommer ihåg när vi skulle börja mjölka in i karusellen, vi hade hört om något annat ställe där det tagit över tio timmar att få igenom korna så vi var beredda på det värsta.
Gick åt en del folk för vi hade inte fått påfösrgrinden i samlingsfållan då heller. Men det tog fem timmar första gången så vi var nöjda och då var det knappt 200st som skulle igenom. Till och med Greven var och hjälpte till el han fixade iaf fika till oss.
Är ju en del som är lite sega på att gå in men vi har alltid fått in dom.

Händer det att man får ta bort kor från roboten pga juver och såna saker el hur fungerar det? Man vet ju själv att det kan vara knepigt med vida spenar el väldigt täta.

Händer det att man får ta bort kor från roboten pga juver och såna saker el hur fungerar det? Man vet ju själv att det kan vara knepigt med vida spenar el väldigt täta.

Det optiska ögat har ju utvecklats rätt bra de senaste åren, så det funkar hyfsat med både vitt och tajt. Men går de lite i kors eller är extremtäta så kan det bli trubbel.

Jo utvecklingen går ju framåt hela tiden och tur är väl det. Tycker att det inte var så länge sen vi byggde, men även där har ju förändringar skett.

Vad är det för ras av kor du har el det är blandat?

Jag jobbar med kor på vissa helger, mjölkar. Jag pluggar jordbruk, tar studenten i år :)
Jag jobbar mellan 05.00-09.00 och 15.00-19.00, det är väl runt 80-90 mjölkande kor av rasen SRB, SLB + en fjällko :D
Mjölkar i mjölkgrop, bekvämt för ryggen, skolan har bås och det är lite jobbigt.

Tycker att det är ganska skönt att jobba med kor, fast vissa dagar funkar inget :o haha..kossorna har liten egen vilja.

En ko har bakspenarna ihop så roboten satte bara på en spenkopp men det gick det med:angel:. Sen är där en med mkt vårtor på framspenarna som pyser luft det gillade inte roboten riktigt.

Mitt hatobjekt ,en kviga som inte har alla hönsen hemma som brukar sparka som en tok i gropen funkar bättre med robot för då är det ingen människa som rör henne:mad:. Fast roboten har nog fått smaka lite klöv också:angel:.

Har både SRB och SLB, något överslag mot de "röda". Kommer nu att blanda in danskt blod iom. att det har blivit ett samarbete med Danmark, får se vad det blir av det. Dom har ju en rackarns bra avel så det är ju i huvudsak Sverige som tjänar på det här. :)

Jo, fördelen med roboten är ju att den jobbar lugnt och metodiskt oavsett vad som händer, har ju lite lugnande effekt samtidigt. :)

Ja skulle man gå tillbaks till bås nu så bröt man ihop, på mer än ett vis! ;) :D

*kl*
Tänkte bara bidra i denna kotråd med min stiliga simmentaltjur.

13044753.jpg

Vad fin han var :love:
Vi har en del kor som är korsade med simmental. Annars har vi SLB både svarta och röda, SRB och sen har vi en del BSW. Vi har ju även hållt på att korsa en tid oxå. Röda med svarta så dom som är av den korsningen lägger vi till en tredje ras.
Brown Swiss har vi lagt på både svart och röda.
Så vi har en salig blandning av kor, fast det är kul med lite variation. Även lättare att räckna dom ute på betet då man kan ta en färg i taget :)

Jo han är tjusig. Och snäll vilket är A och O när man ska ha dessa "kolosser" på gården. Jag är väldigt spänd på kalvarna som bör börja komma snart, jag hoppas att dom ärver pappas låga födslovikt, tillväxt (han hade en ettårsvikt på 705 kg) och psyke.

Jag håller med om att det är kul med variation även fast jag strävar mot en ren simmentalbesättning. Jag får leta andra små kännetecken i stället när jag inte kan skilja dem åt via färg ;)

Vi har försökt hitta en ko som passar bäst till dom föutsättningar vi har. Dom ska hålla hyffsat länge, ha bra ben (långt till betet) Mjölka bra till den foderstaten vi har. Vi kan ju inte driva på dom med kraftfoder. Är ekologiska.

En av mina gårdar har också testat korsningar under ett antal år. Det började med mjölksimmental /SLB och några av dom lades på med jersey:D. Jersey användes även på rena SLB och SRB.
Jag gillar SRB/jersey bäst ,dom har varit i behändig storlek fina juver, pigga, snälla och kloka kor som har hållt sig fina år efter år.

Nu har dom två kalvar e: Brown swiss en u: SLB/Simmental x jersey och en SRB/Jersey.

Vi har oxå haft in jersey i våra korsningar men dom blir för små att mjölka i krausellen. Så nu använder vi inte dom mer.
Tycker att korsningarna offtas blir mycket trevliga.
Brown Swiss och simmental/SLB låter som om det kan bli en rätt stor sak av den korsningen.
Har för mej att min förman och en annan gubbe var bland dom första som tog in Brown Swissarna.
Jag själv föredrar lite större kor :) Jersey korna är för små och jag tycker att dom har läskiga ögon. Men vet att många tycker att dom är söta och vackra :)

Jag tycker om mentaliteten på jerseysarna och korsningarna med dom .

Dom är vakna och pigga kor som har lite mer koll , lite mer som en häst/hund :angel:.
Rena jersey passar inte så bra i grop eller uppbundna heller dom tar för lite plats:D.

Kanske skulle få min robotbonde att skaffa några i stället:angel:.
Jag tycker att dom är vackra:love:.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som har utbildat sig till djurvårdare/djurskötare (eller jobbar med djur på andra sätt) och vill berätta vad ni jobbar med, om ni...
Svar
6
· Visningar
647
Hästmänniskan Ni som jobbar med djur, eller relaterat till djur. Vad jobbar ni med och hur gick ni till väga för att nå yrkesrollen? Är intresserad...
Svar
0
· Visningar
180
Senast: Lucifer
·
Skola & Jobb Det skedde en liten konflikt på mitt arbete mellan min chef och min kollega (online så jag såg allt de skrev på den gemensamma gruppen...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 393
Senast: Ullmerkott
·
Lantbruksdjur UTAN att diskutera rovdjurens vara eller icke vara... (det brukar bara bli infekterade diskussioner, så låt bli det tack!) Hur agerar...
Svar
5
· Visningar
533
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama