Köra hästtransport nu

Var och en får göra sin bedömning men för mig framstår det som vårdslöst att ge sig ut på allmän väg men en häst man känner inte hör hemma där av säkerhetsskäl. Risken för en olycka är mångdubbelt större än att köra med odubbade däck på transporten en kort sträcka i låg hastighet.
 
Jag har väldigt svårt att tänka mig att lagen skulle ta alternativen i beaktande. Har man brutit mot en lag så har man oavsett om alternativet vore ännu värre.
Ja, och som sagt, hur många har dömts för att de varit ute med en häst som blivit rädd i trafiken?
 
Jag har väldigt svårt att tänka mig att lagen skulle ta alternativen i beaktande. Har man brutit mot en lag så har man oavsett om alternativet vore ännu värre.

Alternativen är ju heller inte begränsade till
a)kör med fel däck eller
b)låt galen häst gå

Om de båda är fel lär snarare något av alternativ c)-ö) vara det man borde gått på. (Och ett av dem är rimligen "låt bli".)
 
Oavsett lagligheten, tänk på den olyckan som skedde i Uddevalla trakten!

1,5 km på en plan (grus-)väg utan kurvor, är antagligen lätt att hantera med en transport.

En eller flera backar, som kanske dessutom är i en kurva är inte lika enkelt att bemästra vid dåligt väglag.

Jag skulle inte kört...
 
Var och en får göra sin bedömning men för mig framstår det som vårdslöst att ge sig ut på allmän väg men en häst man känner inte hör hemma där av säkerhetsskäl. Risken för en olycka är mångdubbelt större än att köra med odubbade däck på transporten en kort sträcka i låg hastighet.
Jag kan tänka mig att om det händer en olycka med den fordonskombinationen tråden handlar om, som definitivt är olaglig. Om den dessutom inträffar för att en överpigg häst lever om transporten, kanske även att en tredje part råkar illa ut. Kan det definitivt lättare klassas som "grov" vårdslöshet i trafiken än att ge sig ut med samma häst på vägen.

Ja hästen lyder under fordon när det gäller hur man använder trafikregler. Men den klassas också som vilt när det gäller andra fordon. Vilket innebär att den som ev inte kan stanna om hästen gör något helt enkelt har kört fortare än vad situationen krävt. Är då dessutom vinter väglag och halt har föraren definitivt kört för fort om det inte går att stanna.
Detta med att klassa häst som vilt och lägga ansvaret på andra trafikanter är just för att det är ett levande djur som det aldrig helt hundra går att säga vad det kommer att göra.
 
Jag promenerade dit!
Hade tagit lite fel på avståndet, det var visst lite mer än 3 km så det tog en liten stund att gå dit med galen häst men vi lyckades!
Rida dit hade inte varit ett bra alternativ..:angel:
Va bra att det gick bra, då blev det perfekt uppvärmning dit med andra ord. Lika långt som jag har till närmsta ridhus här också. :)
 
Vet inte om jag lägger tråden rätt.
Jag ska få låna ett ridhus nu i helgen. Ligger bara 1,5 km härifrån men skulle helst ta transport då hästen är smått galen för tillfället.
Problemet är att bilen har dubbdäck och transporten allround däck. Det ligger typ 5 cm nysnö på vägen just nu.
Bilen är fyrhjulsdriven och det är grusväg under snön (om det har någon betydelse)
Tror ni det funkar eller borde jag gå dit?

Utan att ha läst övriga svar (brukar inte vara så smart).
Bil med dubbat kräver dubbar på transporten för att vara laglig kombination. Alltså får du inte köra det ekipaget.

1.5 kilometer.
Gångavstånd om du känner dig osäker på om hästen är ridbar.

Förslag: led hästen till ridhuset.
 
Utan att ha läst övriga svar (brukar inte vara så smart).
Bil med dubbat kräver dubbar på transporten för att vara laglig kombination. Alltså får du inte köra det ekipaget.

1.5 kilometer.
Gångavstånd om du känner dig osäker på om hästen är ridbar.

Förslag: led hästen till ridhuset.

Eftersom du inte läst alla inlägg så missade du att jag skrev att jag faktiskt gick dit med honom. Sen visade det sig att det visst var 3 km dit så det tog lite längre tid. Men laglydiga och säkra var vi :)
 
Är typ i ts situation med knäpp häst, odubbat vinterdäck på släpet och dubb på bilen. Och inte ens behörighet att köra släpet med min bil. Ridhus ca 4km bort.

Hade inte ens frågat buke, utan helt enkelt sakta och säkert rullat bort till ridhuset. Råkar polisen stoppa mig så får jag helt enkelt ta det.
Det är dock inget jag hade gjort dagligen utan typ bara för att låna kompisens ridhus den gången och få rasta hästen ordentligt och få hjälp av andra.

Jag gav upp att försöka promenera med min häst för länge sedan, och då hon stått större delen av vintern och samlat energi och jag blivit feg så hade jag inte vågat rida dit ensam heller.

Hade jag haft en promenadvänlig eller trygg häst så hade jag såklart ridit eller gått. Perfekt uppvärmning. Men har legat som ett sträck och blivit översprunger alldeles för många gånger för att gå med denna, och då hon hoppar åt sidan, stegrar och bockar extra mycket nu i igångsättning så vågar jag heller inte rida själv.
Så ja, jag hade kört och sen så fort det är väglag skaffa odubbat på bilen plus körkort för släpet.
 
Är typ i ts situation med knäpp häst, odubbat vinterdäck på släpet och dubb på bilen. Och inte ens behörighet att köra släpet med min bil. Ridhus ca 4km bort.

Hade inte ens frågat buke, utan helt enkelt sakta och säkert rullat bort till ridhuset. Råkar polisen stoppa mig så får jag helt enkelt ta det.
Det är dock inget jag hade gjort dagligen utan typ bara för att låna kompisens ridhus den gången och få rasta hästen ordentligt och få hjälp av andra.

Jag gav upp att försöka promenera med min häst för länge sedan, och då hon stått större delen av vintern och samlat energi och jag blivit feg så hade jag inte vågat rida dit ensam heller.

Hade jag haft en promenadvänlig eller trygg häst så hade jag såklart ridit eller gått. Perfekt uppvärmning. Men har legat som ett sträck och blivit översprunger alldeles för många gånger för att gå med denna, och då hon hoppar åt sidan, stegrar och bockar extra mycket nu i igångsättning så vågar jag heller inte rida själv.
Så ja, jag hade kört och sen så fort det är väglag skaffa odubbat på bilen plus körkort för släpet.
Polisen är ju ett litet bekymmer, tänker mer på vilka om någon försäkring täcker vid olycka när det är ett olagligt ekipage som framförs, hästens försäkring täcker nog men resten?

Har dålig koll, någon som vet hur det är med bilens försäkring?
 
Polisen är ju ett litet bekymmer, tänker mer på vilka om någon försäkring täcker vid olycka när det är ett olagligt ekipage som framförs, hästens försäkring täcker nog men resten?

Har dålig koll, någon som vet hur det är med bilens försäkring?
Misstänker att det inte är så mycket som täcker det. Men är man så dum att man kör så pass fel och olagligt så får man skylla sig själv och betala :)
 
Är typ i ts situation med knäpp häst, odubbat vinterdäck på släpet och dubb på bilen. Och inte ens behörighet att köra släpet med min bil. Ridhus ca 4km bort.

Hade inte ens frågat buke, utan helt enkelt sakta och säkert rullat bort till ridhuset. Råkar polisen stoppa mig så får jag helt enkelt ta det.
Det är dock inget jag hade gjort dagligen utan typ bara för att låna kompisens ridhus den gången och få rasta hästen ordentligt och få hjälp av andra.

Jag gav upp att försöka promenera med min häst för länge sedan, och då hon stått större delen av vintern och samlat energi och jag blivit feg så hade jag inte vågat rida dit ensam heller.

Hade jag haft en promenadvänlig eller trygg häst så hade jag såklart ridit eller gått. Perfekt uppvärmning. Men har legat som ett sträck och blivit översprunger alldeles för många gånger för att gå med denna, och då hon hoppar åt sidan, stegrar och bockar extra mycket nu i igångsättning så vågar jag heller inte rida själv.
Så ja, jag hade kört och sen så fort det är väglag skaffa odubbat på bilen plus körkort för släpet.

Inte om polisen hade tagit dig för då hade du både fått gå hem med hästen och blivit av med körkortet. Eller för den delen om det hade hänt en olycka så hade det blivit samma resultat med tillägg för stor risk att försäkringsbolagen du har till både häst och bil inte hade velat betala.
 
Inte om polisen hade tagit dig för då hade du både fått gå hem med hästen och blivit av med körkortet. Eller för den delen om det hade hänt en olycka så hade det blivit samma resultat med tillägg för stor risk att försäkringsbolagen du har till både häst och bil inte hade velat betala.
Ja men det är jag väl medveten om, vore dumt av försäkringsbolagen att betala för ett brott.
är också 3 poliser man kör förbi till det ridhuset så är stor risk att man blir sedd, specielt då en är min pappa pch andra min kompis :p. mindre risk att man blir stoppad dock då det är enskild väg och rek 30kmh.
 

Liknande trådar

Anläggning Vet inte om detta passat bättre på Förälder, Senior, Anläggning... det är lite av varje. Såhär är det (väldigt hårt sammanfattat): Jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 556
Äldre Vill minnas att det finns några cyklande bukefalister, och hoppas att dessa kan komma till min undsättning. Känner mig rätt lost själv...
Svar
7
· Visningar
1 078
Senast: Murphy
·
Dressyr Har fått ett jobb i ett dressyrstall i danmark, och har fått låna med mig en häst dit. Problemet är att man bil inte har någon...
Svar
2
· Visningar
1 530
Senast: harri
·
Hästmänniskan Min vanliga identitet här på forumet är rätt välkänd, och jag har inte direkt varit hemlig med vart jag bor, så jag valde att lägga den...
Svar
4
· Visningar
2 148
Senast: Anna-KarinO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCII
  • Sämsta filmen?
  • Tjockistråden 4

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp