Köra hästtransport nu

Varför rider du inte? Du har världens bästa transportmedel tillhanda och funderar över alternativ? Beyond me.
Står i första inlägget att hästen är lite hispig för tillfället, att då ge sig ut på allmän väg som dessutom är halkig och riskera möta bilar och andra fordon är inte precis säkerhetstänk.
 
Står i första inlägget att hästen är lite hispig för tillfället, att då ge sig ut på allmän väg som dessutom är halkig och riskera möta bilar och andra fordon är inte precis säkerhetstänk.

Det står även att släpet har allround däck. Allround däck är inte godkända för vinter väglag då de saknar snow/mountain märkning (snöflinga framför stiliserat fjäll). Enbart M+S märkning gäller ej som godkänd märkning för vinterdäck, utan sådana däck är i första hand beräknade för terräng körning.
 
Senast ändrad:
Det är också ett lagbrott att ge sig ut på en hal vinterväg med en häst som inte är säker, faktiskt ett allvarligare brott om det händer en olycka än att en kort sträcka i låg hastighet köra med odubbade däck på transporten.
 
Vet inte om jag lägger tråden rätt.
Jag ska få låna ett ridhus nu i helgen. Ligger bara 1,5 km härifrån men skulle helst ta transport då hästen är smått galen för tillfället.
Problemet är att bilen har dubbdäck och transporten allround däck. Det ligger typ 5 cm nysnö på vägen just nu.
Bilen är fyrhjulsdriven och det är grusväg under snön (om det har någon betydelse)
Tror ni det funkar eller borde jag gå dit?
Gå dit, olaglig kombination.
 
Tyvärr är det de gamla reglerna för märkning som gällde innan 2015, kravet i dag är att de även skal vara märkt med snow/mountain för däck som är köpta/producerade efter 1/1-2015
Hörde också om snöflingan på YKB, men konstigt att transportstyrelsen inte uppdaterat sin hemsida i så fall? Det som står där är ju det som gäller...
 

Liknande trådar

Anläggning Vet inte om detta passat bättre på Förälder, Senior, Anläggning... det är lite av varje. Såhär är det (väldigt hårt sammanfattat): Jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 556
Äldre Vill minnas att det finns några cyklande bukefalister, och hoppas att dessa kan komma till min undsättning. Känner mig rätt lost själv...
Svar
7
· Visningar
1 078
Senast: Murphy
·
Dressyr Har fått ett jobb i ett dressyrstall i danmark, och har fått låna med mig en häst dit. Problemet är att man bil inte har någon...
Svar
2
· Visningar
1 530
Senast: harri
·
Hästmänniskan Min vanliga identitet här på forumet är rätt välkänd, och jag har inte direkt varit hemlig med vart jag bor, så jag valde att lägga den...
Svar
4
· Visningar
2 148
Senast: Anna-KarinO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp