Köra hästtransport nu

Transportstyrelsen:
"Krav för tunga fordon
Kravet på vinterdäck vid vinterväglag gäller:
  • Tunga lastbilar
  • Tunga bussar
  • Personbilar klass II (husbil) med en totalvikt över 3,5 ton
Kravet gäller samtliga däck på drivaxlarna. Observera att framhjulsdrivna bilar ska vara försedda med vinterdäck eller likvärdig utrustning* även på fordonets bakre hjulaxlar.

* Med likvärdig utrustning menas bland annat snökedjor, slirskydd och vissa grovmönstrade däck. Grovmönstrade däck med vintermönster som är märkta med M+S eller däck märkta med symbolen alptopp/snöflinga (3PMSF) bör betraktas som vinterdäck."
 
Hörde också om snöflingan på YKB, men konstigt att transportstyrelsen inte uppdaterat sin hemsida i så fall? Det som står där är ju det som gäller...

Transportstyrelsen har inte uppdaterad sina däck informations sidor på 8 år, förutom att de skrivit in kravet på vinterdäck på lastbilars drivaxel...
 
Fast ge sig ut med en olaglig kombination av bil och släpfordon är minst lika dumt om inte dummare, nu när det är halt väglag.
Otroligt mycket dummare att tro att bara för att man följer lagen om vinterdäck till punkt och pricka är man ansvarsfull.

Lagen medger dessutom en rad undantag när man får lov att köra på vintervägar med sommardäck alltså inte odubbat utan rena sommardäck och det helt lagligt, kravet är förstås att det kan ske utan risk för trafiksäkerheten. I det här fallet uppfylls säkerheten med råge om hastigheten anpassas, dock är det ett (ringa) lagbrott att köra odubbat på transporten och ger böter om polisen tar en.
 
Transportstyrelsen har inte uppdaterad sina däck informations sidor på 8 år, förutom att de införd kravet på vinterdäck på lastbilars drivaxel...
Förvisso tror jag att de sa att alla nya däck som tillverkas har den nya märkningen, men vet inte om det blivit lag på det än, så kanske därför det är fast på mud and snow.
 
Otroligt mycket dummare att tro att bara för att man följer lagen om vinterdäck till punkt och pricka är man ansvarsfull.

Lagen medger dessutom en rad undantag när man får lov att köra på vintervägar med sommardäck alltså inte odubbat utan rena sommardäck och det helt lagligt, kravet är förstås att det kan ske utan risk för trafiksäkerheten. I det här fallet uppfylls säkerheten med råge om hastigheten anpassas, dock är det ett (ringa) lagbrott att köra odubbat på transporten och ger böter om polisen tar en.
Jaha? Vem är det som skrivit något om att "bara för att man följer lagen om vinterdäck till punkt och pricka är man ansvarsfull" eller är det en tolkning du gör?

Undantagen du nämner gäller inte att köra en odubbad transport med dubbad bil som undantag förstås.
"Undantag från krav på vinterdäck
Trots kravet på vinterdäck får ett fordon köras i följande fall, om det kan ske utan fara för trafiksäkerheten:

  • Vid provkörning eller bogsering av fordonet i samband med reparation eller liknande ändamål.
  • Vid färd den kortaste, lämpligaste vägen till och från närmaste besiktningsföretag.
  • Om du kör med stöd av saluvagnslicens (grön registreringsskylt) den kortaste, lämpligaste vägen från hamn, järnvägsstation, fabrik, reparationsverkstad, förvaringslokal eller liknande till en annan sådan plats, lokal eller garage. Med saluvagnslicens får fordon även köras vid demonstration eller försäljning.
  • Om däcken har en fälgdiameter som är 10 tum eller mindre, enligt uppgift i vägtrafikregistret.
  • För anläggningsarbete eller liknande, vid körning med tung lastbil
  • Om fordonet brukas av försvaret, det vill säga Försvarsmakten, Försvarets Materielverk eller Försvarets radioanstalt.
Ett fordon får också köras trots kravet på vinterdäck om fordonet enligt vägtrafikregistret är av en årsmodell som är trettio år eller äldre."
 
Förvisso tror jag att de sa att alla nya däck som tillverkas har den nya märkningen, men vet inte om det blivit lag på det än, så kanske därför det är fast på mud and snow.

Jo, kravet på märkning började gälla 1/1-205 i hela EU, finns även poliser som bötfälld chaufförer för att de körd med korrekt märkta regummade däck, då transportstyrelsen i sitt PM har texten "nyproducerade". Tingsrätten har dock fastslagit i de här fallen att korrekt märkta regummade uppfyller vilkoren för nyproducerad iom att hela slitbanan är ny producerad.
 
Vilka märkningar som innebär vilka godkännanden hade jag, om jag var TS och funderade på halvannan kilometer litet snöig grusväg, fäst ganska litet avseende vid. Jag skulle fundera mer över den faktiska situationen, och över vilka risker som eventuellt skulle kunna förekomma. Litet pragmatiskt sådär.

Skulle jag själv köra försiktigt 1,5 km med häst i släp på en snötäckt grusväg här i grannskapet nu i eftermiddag så har jag svårt att föreställa mig att olycksrisken skulle påverkas öht av huruvida transportens däck har rätt märkning (och dubbar) eller ej.
Däremot skulle jag sannolikt göra en annan bedömning om det handlade om tio mil landsväg i okänt väglag. Jag tror på rimlighet, omdöme och riskmedvetenhet framför slavisk lagefterlevnad i alla lägen.
Jag går mot röd gubbe också ibland. Men det är ju bara jag, inget jag skulle uppmana någon annan att göra. ;)
 
Vilka märkningar som innebär vilka godkännanden hade jag, om jag var TS och funderade på halvannan kilometer litet snöig grusväg, fäst ganska litet avseende vid. Jag skulle fundera mer över den faktiska situationen, och över vilka risker som eventuellt skulle kunna förekomma. Litet pragmatiskt sådär.

Skulle jag själv köra försiktigt 1,5 km med häst i släp på en snötäckt grusväg här i grannskapet nu i eftermiddag så har jag svårt att föreställa mig att olycksrisken skulle påverkas öht av huruvida transportens däck har rätt märkning (och dubbar) eller ej.
Däremot skulle jag sannolikt göra en annan bedömning om det handlade om tio mil landsväg i okänt väglag. Jag tror på rimlighet, omdöme och riskmedvetenhet framför slavisk lagefterlevnad i alla lägen.
Jag går mot röd gubbe också ibland. Men det är ju bara jag, inget jag skulle uppmana någon annan att göra. ;)
Även den korta sträckan kan vara förödande. Det är alltid bättre att ta det säkra före det osäkra och inte chansa nu när det är vinter.
 
Grov vårdslöshet i trafik är ett mycket allvarligare brott och ger normalt fängelse, att ge sig ut på allmän väg, som dessutom är halkig med en häst man vet inte är säker skulle vid en olycka kunna ses som det.
Känns som du överdriver lite, grov vårdlöshet i trafik? TS har bara nämnt att hästen är smått galen, för att den har överskottsenergi, jag har inte läst någonstans att den inte är trafiksäker om du har gjort det är du mer än välkommen att länka.
 
Grov vårdslöshet i trafik är ett mycket allvarligare brott och ger normalt fängelse, att ge sig ut på allmän väg, som dessutom är halkig med en häst man vet inte är säker skulle vid en olycka kunna ses som det.
Fast om man ger sig ut på allmän väg som dessutom är halkig med däck som man vet är för årstiden olagliga och orsakar en olycka så lär väl knappast polisen bara rycka på axlarna heller.
 
Känns som du överdriver lite, grov vårdlöshet i trafik? TS har bara nämnt att hästen är smått galen, för att den har överskottsenergi, jag har inte läst någonstans att den inte är trafiksäker om du har gjort det är du mer än välkommen att länka.
Och jag skulle hemskt gärna se en länk till ett fall där någon dömts för grov vårdslöshet i trafik för att hästen fått fnatt i trafiken.
 

Liknande trådar

Anläggning Vet inte om detta passat bättre på Förälder, Senior, Anläggning... det är lite av varje. Såhär är det (väldigt hårt sammanfattat): Jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 556
Äldre Vill minnas att det finns några cyklande bukefalister, och hoppas att dessa kan komma till min undsättning. Känner mig rätt lost själv...
Svar
7
· Visningar
1 078
Senast: Murphy
·
Dressyr Har fått ett jobb i ett dressyrstall i danmark, och har fått låna med mig en häst dit. Problemet är att man bil inte har någon...
Svar
2
· Visningar
1 530
Senast: harri
·
Hästmänniskan Min vanliga identitet här på forumet är rätt välkänd, och jag har inte direkt varit hemlig med vart jag bor, så jag valde att lägga den...
Svar
4
· Visningar
2 148
Senast: Anna-KarinO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp