Köra hästtransport nu

Saile

Trådstartare
Vet inte om jag lägger tråden rätt.
Jag ska få låna ett ridhus nu i helgen. Ligger bara 1,5 km härifrån men skulle helst ta transport då hästen är smått galen för tillfället.
Problemet är att bilen har dubbdäck och transporten allround däck. Det ligger typ 5 cm nysnö på vägen just nu.
Bilen är fyrhjulsdriven och det är grusväg under snön (om det har någon betydelse)
Tror ni det funkar eller borde jag gå dit?
 
Vet inte om jag lägger tråden rätt.
Jag ska få låna ett ridhus nu i helgen. Ligger bara 1,5 km härifrån men skulle helst ta transport då hästen är smått galen för tillfället.
Problemet är att bilen har dubbdäck och transporten allround däck. Det ligger typ 5 cm nysnö på vägen just nu.
Bilen är fyrhjulsdriven och det är grusväg under snön (om det har någon betydelse)
Tror ni det funkar eller borde jag gå dit?
Du får inte köra med den kombinationen så du har nog inte så mkt val tyvärr..
 
Det sägs att bästa däcken ska vara bak, dvs i detta fall på transporten.
Dubbdäck räknas som bättre däck än allround.
Fel. Bästa däcken fram om det är på samma fordon för det är fram du styr. Dock rätt att släpvagn ska ha dubb om bilen var dubb. Dock får dubbat släp köras med dubbfri bil.
 
Attans.. Känns ju som att det som går först ska ha bäst däck?! Men men. Får väl ta på mig dubbskor och knata dit.:angel:
Det är inte lajban om släpet får sladd och drar omkring med bilen :p var med om det en gång trots laglig kombination när hästen trampade om. Det höll på att gå riktigt galet.
 
Litet motvalls som vanligt... ;)
Att det är en olaglig däckskombination är ju odiskutabelt. Men dubbar eller ej menar jag är oväsentligt i praktiken om underlaget är 5 cm nysnö på grusväg. Under de omständigheter och den körsträcka som beskrivs så hade jag själv kört, om än sakta. Det är inte ens någon chansning som jag ser det, annat än legalt.
 
Litet motvalls som vanligt... ;)
Att det är en olaglig däckskombination är ju odiskutabelt. Men dubbar eller ej menar jag är oväsentligt i praktiken om underlaget är 5 cm nysnö på grusväg. Under de omständigheter och den körsträcka som beskrivs så hade jag själv kört, om än sakta. Det är inte ens någon chansning som jag ser det, annat än legalt.

Nu har dom plogat så det är mer packat men med grus som sticker upp.
Tänkte också att det är ju sån kort sträcka. Skulle aldrig åka längre med den kombinationen men det tar liksom knappt 5 min. Men samtidigt är jag sjuuukt nojig ;)
 
Jag hade kört, man kan ju anpassa hastigheten så jag ser inget problem mer än risken för 1200 kr i böter.
 
Fel. Bästa däcken fram om det är på samma fordon för det är fram du styr. Dock rätt att släpvagn ska ha dubb om bilen var dubb. Dock får dubbat släp köras med dubbfri bil.
I detta sammanhang var det ju bästa däcken bak, dvs det du skrev sist "dubbat släp köras med dubbfri bil". Det var det jag menade hela tiden, inget annat. ;)
 
Attans.. Känns ju som att det som går först ska ha bäst däck?! Men men. Får väl ta på mig dubbskor och knata dit.:angel:
Det är nog säkrast, om man ska följa lagen. Man bör inte uppmuntra till att inte följa lagen, sen vad du väljer att göra i slutänden är ditt val, men det är bra att vara medveten om alla konsekvenser osv.
 
Om man kör i 30 km i timmen tar 1,5 km 3 min, 20 km/h 4,5 min och 15 km/h 6 min, kör man så sakta är risken för sladd pga allrounddäcken långt mindre än i normal hastighet med dubbade däck :)

Som sagt, man kan anpassa hastigheten precis som man gjorde innan lagen om vinterdäck kom och många körde omkring med sommardäck året runt.
 
Vet inte om jag lägger tråden rätt.
Jag ska få låna ett ridhus nu i helgen. Ligger bara 1,5 km härifrån men skulle helst ta transport då hästen är smått galen för tillfället.
Problemet är att bilen har dubbdäck och transporten allround däck. Det ligger typ 5 cm nysnö på vägen just nu.
Bilen är fyrhjulsdriven och det är grusväg under snön (om det har någon betydelse)
Tror ni det funkar eller borde jag gå dit?
Promenera hästen? 1.5 km känns det inte lönt att köra?
 
Jag körde till veterinär förra veckan (med laglig däckkombination ;)) men "sämre" bil (äldre framhjulsdriven). Förutom att det inte gick att starta med häst i transporten i en liten uppförsbacke (fick lasta ur, köra till planare och plogad väg och lasta om) var det inga problem att köra även på de lite mindre vägarna.

Tog det extremt försiktigt och långsamt dock.

När det gäller din situation håller jag med @Pegasus63 se det som framskrittning, om du kan.
 

Liknande trådar

Anläggning Vet inte om detta passat bättre på Förälder, Senior, Anläggning... det är lite av varje. Såhär är det (väldigt hårt sammanfattat): Jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 556
Äldre Vill minnas att det finns några cyklande bukefalister, och hoppas att dessa kan komma till min undsättning. Känner mig rätt lost själv...
Svar
7
· Visningar
1 078
Senast: Murphy
·
Dressyr Har fått ett jobb i ett dressyrstall i danmark, och har fått låna med mig en häst dit. Problemet är att man bil inte har någon...
Svar
2
· Visningar
1 530
Senast: harri
·
Hästmänniskan Min vanliga identitet här på forumet är rätt välkänd, och jag har inte direkt varit hemlig med vart jag bor, så jag valde att lägga den...
Svar
4
· Visningar
2 148
Senast: Anna-KarinO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp