Köpa tillbaka eller ej?

Bluefish

Trådstartare
Vill lägga denna tråd under alla prefix egentligen men det här får fungera. Jag har hamnat i en jäkligt knivig sits. I september sålde jag min häst till en god vän och dennes familj. Ponnyn skulle fungera till ena barnet, de provred säkert 6-7 gånger utan problem. Så det bestämdes att de skulle köpa hästen, sagt och gjort. Men nu är det inte hållbart längre och hästen ska förmodligen säljas. Det är en travarkorsning, bara det liksom. Som kan landa på 150 cm och är rätt tuff. Jag har vetat att det varit en hård ponny men inte såhär hård. De säger nu att det inte känns som om hästen tycker om dem, som om det slår slint och den blir elak. Jag har lite samma känsla, hon har alltid varit selektiv och tydlig med vilka människor hon kan tänka sig att trivas med och vilka hon på inga villkor tänker samarbeta med. Hon har lagt sig till med ridrelaterade olater som de inte reder ut. Den har samma välsittande utrustning och är kollad av massör och kiro men inte mer, men vi tycker inte det finns anledning att kolla upp hästen mer. Det här beteendet försvinner när jag ridit hästen några gånger nämligen. Jag är väl den som hästen tycker bäst om, på gott och ont. Alltså den hon kommer till i hagen, hon biter mig aldrig och är trygg med mig i ridningen. Gott betyg för denna ponny.

Men jag sålde ju henne av en anledning. Jag vill plugga till hösten, helt omöjligt med häst. Jag har egentligen inte råd, åtminstone inte om jag vill leva med nuvarande standard. Mycket annat kommer få stryka på foten men det skulle ju gå ihop utan att vara nudelvecka jämt. Kanske kommer hästen kunna stå gratis hos en släkting inom ett år, men det är inte skrivet i sten. Stallplats och sådant finns i dagsläget. De vill ju helst att jag som klarar av henne köper tillbaka hästen. För vem ska annars köpa en sådan häst? Det gör ont överallt att tänka på henne som en vandringspokal. :( Men jag vill ju inte ha häst nu...
 
Sv: Köpa tillbaka eller ej?

Titta om någon vill ha henne på foder? Skaffa medryttare som har hästen halva tiden o betalar halva stallhyra t.ex?
Ha henne på någon billigare lösdrift?

Vet hur det är att sälja travare/travarkorsningar... :(
 
Senast ändrad:
Sv: Köpa tillbaka eller ej?

Billig stallplats finns så att ha henne själv är ingen omöjlighet även om det inte blir jättelajbans. Och det är nog enda alternativet, i dagsläget är hon inte kul att rida alls. Köper jag henne är tanken att rida till, utbilda och sälja i framtiden. Men som du säger, hon kommer ju fortfarande vara svårsåld..
 
Sv: Köpa tillbaka eller ej?

Jo och om du får tid på dig kanske du kan sälja henne som du gjorde nu, att du får reda på det först så hon inte "vandrar runt"

Men om du har billig stallplats kanske du kan hitta nån tjej som vill rida o hjälpa dig med pengar? Jag tycker från vad jag sett att hon ser jäkligt trevlig ut :)
Skriv ihop nån fodervärd/medryttar-annons och se om man hittar nått guldkorn som vill lära sig mer och är villiga att betala lite för att ha henne som "sin" några dagar i veckan.
 
Sv: Köpa tillbaka eller ej?

Jag hade köpt tillbaka hästen, till marknadsmässigt pris (inte vad de gav för den då det verkar som den är mindre värd idag). Främst för att det är en affär i vänskapskretsen, men också för att hästen verkar speciell.

Hitta medryttare? Lösdriftsplats?

Normalt sett brukar jag säga sålt är sålt, men i detta fallet hade jag nog ändå försökt hitta en lösning.
 
Sv: Köpa tillbaka eller ej?

Hur gammal är hästen (du skriver att den kan landa på 150 cm, det tolkar jag som att den inte växt färdigt. Tänker att unghästar testar och den upptäckt att det funkar med denna familj.

Skulle det kanske fungera om du är medryttare till dem en tid och hjälper dem? Eller har barnen blivit skrämda så att de inte alls kan tänka sig ha den kvar?
 
Sv: Köpa tillbaka eller ej?

Tidsmässigt kan jag få avlastning samt hjälp att utbilda och tävla. Men ekonomiskt blir svårt, hästen är ju nästan farlig i dagsläget. Att köpa tillbaka för fullt pris går inte oavsett utan det blir ingen dyr affär isåfall. Stallplats finns, kan nog hitta en lösdrift vid behov!

Silver girl: Hon är 4 år och har bott där i snart 3 månader, tror inte hon testar bara för att utan hon trivs nog inte tyvärr. Jag ska rida henne nu så får vi se, men ryttaren vågar knappt borsta idag. Det är en tuff tjej men efter att ha sett hästen slå över med en vuxen blev hon med all rätt osäker.
 
Sv: Köpa tillbaka eller ej?

Jag tror också på att köpa tillbaka, det blir ett mycket bättre säljläge för dig eftersom du kan presentera en trevlig häst, om de ska sälja en häst de knappt kan borsta blir det svårt att hitta köpare..
Och en 4-åring har ju en del grejer för sig, kanske att det bästa vore om hon fick stanna hos dig några år och bli lite mer stabil och vuxen innan hon måste byta ägare.
 
Sv: Köpa tillbaka eller ej?

Jo, men samtidigt har jag försökt sälja henne när hon varit fin och hyfsat lättriden utan resultat tidigare. Jag vet hur svårt det är, och det kommer inte bli lättare efter detta. Att ha henne flera år går inte, jag vill studera snart, bli klar med det - skaffa jobb och ungar och hela baletten. Mitt liv kommer få stå på standby ett år om jag köper henne och det kommer leda till med konflikter i hemmet. När jag "äntligen" fått henne såld köper jag tillbaka henne igen. Men ja, om de ska sälja henne nu kan jag ju bara tänka mig vilka som kommer och vill köpa...
 
Sv: Köpa tillbaka eller ej?

Familjen kan inte ta dig som tillridare och sedan sälja hästen med hjälpa av dig? Så gör ni upp sinsemellan er vem som betalar vad.
 
Sv: Köpa tillbaka eller ej?

Nu lägger jag mig i:p. Om du köper tillbaka och jag hjälper dig att rida till henne och tävlar henne lite så kommer hon att bli lättare att sälja. Det är alltid lättare att sälja en häst med tävlingsmeriter och du begär inte direkt en förmögenhet för henne. Sen kommer det såklart vara mycket viktigt att hitta rätt ryttare till henne och helst sälja till ngn vuxen som kan rå på henne när hon kör sitt race.

Hästen är jättetrevlig! Hon är bara väldigt mycket sto och rätt hård i skallen. Men matchas hon bara rätt kommer det bli en kanontrevlig häst. Hade gärna haft henne själv men min kvot är fylld:p.

Tar mig även friheten och lägger in en bild på kusen:
version-76ac900d041b90779ab063680d85a9b7
 
Sv: Köpa tillbaka eller ej?

Det låter ju som en jättebra lösning! Hon är väldigt fin och som du säger Fiorano, en vuxen ryttare skulle nog passa bättre om hon är hård.
 
Sv: Köpa tillbaka eller ej?

Dom vill inte ha hjälp att få den såld då? Att du rider den så att den blir sig själv igen, och sedan visar och ser till att få den såld? Dom lär ju inte kunna sälja den själva i detta skick, så dom kan ju ha den hos dig liväl som hos en dyr tillridare. Vardagskostnaderna får dom ju ta i och med att du int ehar råd, men dom får ju hjälp..?
 
Sv: Köpa tillbaka eller ej?

Personligen tycker jag inte du ska ta hem ponnyn. Dom har fått provrida den flera ggr. Däremot tycker jag att du ska erbjuda dom hjälp på plats tills den blir såld. (för ponnyns skull)
 
Sv: Köpa tillbaka eller ej?

Jag hade gått med på en deal att rida till hästen med hjälp av tex Fiorano och sen hjälpa dem att sälja hästen till ett passande hem.
Jag hade kunnat ställa upp på att göra arbetet gratis men att de får stå för hästens alla kostnader under tiden.

Jag hade alltså gärna hjälpt till att lösa den dåliga situationen men jag hade inte köpt tillbaka hästen.
Du har ju som sagt sålt hästen av en anledning för att du ska göra annat med ditt liv ett tag framöver.
 
Sv: Köpa tillbaka eller ej?

Och er andra som föreslagit denna lösning, det är absolut en tanke. Jag ska åka och rida besten nu så återkommer jag sedan. Vi lär prata ihop oss en del. Till att börja med kommer jag åka och rida henne relativt regelbundet under en tid för att se om det kan gå till sig. Men alltså jag är tveksam. Ryttaren är så rädd och även om hästen blir trevlig under mig kommer hon dra nytta av att ägaren är osäker när vi byter. Vem vet, jag kanske inte rår på henne själv som det är nu.

Fiorano, klart du får lägga dig i! Skulle jag köpa henne behöver jag din hjälp, för utbilda henne kan jag inte på egen hand. På sin höjd sitta kvar :p Men (många men), mitt andra hälft har gjort klart vad han tycker. Och någonstans måste jag ta det med i beräkningarna.
 
Sv: Köpa tillbaka eller ej?

Det bästa är att ägaren inte rider på sina dagar, utan hästen rids enbart dom dagarna den rids av en ryttare som vågar. Den är fyra år och behöver inte ridas varje dag och en ny köpare vet förhoppningsvis att en unghäst kanske inte motioneras varje dag.
 
Sv: Köpa tillbaka eller ej?

Tack till alla som kommit med förslag på lösningar! Jag har ridit kusen och vi kunde enas om att det handlade om ryttaren då hon skötte sig hyfsat med mig. Nu ska den vila först och främst, sedan ska tänderna kollas innan jag sätter igång hästen. De har tagit kontakt med en känd tränare som är duktig här som ska hjälpa dem. Plan B är att lämna hästen hos tränaren en period. Så sälja kommer långt ner på listan, de hade pratat och gråtit och kommit fram till att de vill försöka allt innan de säljer. De tycker trots allt mycket om hästen. Så nu hoppas vi att det här arrangemanget ger något!
 
Sv: Köpa tillbaka eller ej?

:banghead: Jag hade ett 5 årigt sto som funkade helt ok hos mig, sedan sålde (hästvant hem )jag henne och efter 1,5 månad hämtade jag hem samma häst, hon hade tagit över helt och hållet hos nya ägaren, bossade i hagen och i stallet och ingen vågade rida henne, hem igen och lämnades till en duktig liten vuxen ryttare (22 år fd ponny ryttare) som fortsatte rida henne 2 mån utan problen och ny miljö med nytt stall, satt ut annons att hon var snäll att rida men krävde erfaren ryttare och hänvisade till ryttaren att de fick prata med henne sålde hästen till första som kom och provred, de provade även fler hästar men gillade våran stora ponny bäst och har kvar henne ännu efter fyra år.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 218
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 658
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 769
Senast: Juli0a
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 615
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fjordingtråden
  • Dressyrsnack 17
  • Ramla av varje uteritt?!

Omröstningar

Tillbaka
Upp