Köpa ponny som vuxen?

tolksele

Trådstartare
Jag går i hästköpartankar, och skulle vilja ha lite råd.

Det jag funderar på är antingen ett fullblod som gått på banan (galoppintresserad) eller en yngre ponny. Köper jag en storhäst hade jag tänkt behålla den så länge som det går (hela livet om man har tur) men en ponny skulle i så fall säljas när jag pluggat klart (om två år). Vad tror ni, finns det någon som är intresserad av att köpa ponny som utbildats av en liten vuxen? Finns ett barn i stallet men annars känner jag inte så många, för jag antar att man vill att den ska vara riden av barn också?

Hur hade ni tänkt? Är risken att man blir ståendes med en liten ponny alltför stor sen när man gått ut och kanske kommer vilja börja tävla igen? Under tiden jag går i skolan finns inte tid eller möjlighet för mig att tävla själv. Eller ska man satsa på en storhäst?
Ytterligare en sak att ha i bakhuvudet är ju att stora hästar äter mer än små, och ett svårfött fullblod kan bli dyrt så länge man går i skolan..

Några tankar och tips? :)
 
Sv: Köpa ponny som vuxen?

ingen garanti att hästen äter mindre för det är en ponny ;)

Min ponny äter praktiskt taget som en häst.... gärna 15-20 kg hö om dagen och på det lucern o krafft.

Jag är vuxen, och har ponny. när ponnyn skulle säljas så var det ingen som tvekade bara för att det bara var jag som red den, tvärt om så uppskatas en välriden ponny. visserligen var jag 16 när jag fick henne, men var 21 när hon skulle säljas. Dock visade det sig att det är en riktig vuxenponny så hon fick komma tillbaka till mig :D
 
Sv: Köpa ponny som vuxen?

Jag tycker synd om hästar som får flytta stup i kvarten så jag tycker att du ska tänka långsiktigt!
 
Sv: Köpa ponny som vuxen?

Det finns en marknad för välridna ponnier som utbildats av vuxna. Tänk bara på att den i måste vara helt tävlingsklar och ha tävlingsmeriter för att du ska få vettigt betalt för den. Mitt tips är därför att köpa en fyra el femåring så är den är sex-sju när du säljer för att ha hunnit få upp den i klasserna. Ffa dressyrponnier med bra gång som är välridna och som är klara för/startat FEI/msv får du väldigt bra betalt för.

Och jo, ponnier är betydligt billigare att äga. I synnerhet när det kommer till försäkring!
 
Sv: Köpa ponny som vuxen?

Ja, lite så som jag också tänkt.. Har ingen ambition att "tjäna pengar" på att sälja hästen (FEI-klass är jag nog inte bra nog till, tyvärr!) utan bara man får lite mer än när man köpte den blir jag glad.

Angående det långsiktiga-tänket: Det är inte säkert att jag kommer ha möjlighet att ha kvar en häst precis när jag är färdigutbildad agronom heller, vet inte var man kommer få för jobb eller var osv, och då kan man behöva sälja en storhäst också. Känns som om man skulle tycka det var jobbigare än att sälja en ponny där man hela tiden vetat om att den ska säljas. Eller så blir man kär, behåller och kör in den också ;)
 
Sv: Köpa ponny som vuxen?

Haha, risken är att man blir alldeles för kär. Min ena äger ju uppfödaren fortfarande och jag har henne bara för att meritera i sporten innan hon blir avelssto. Det känns skönt att hon inte ska säljas, men samtidigt bävar jag för att lämna tilbaka henne-det är en helt underbar ponny! Den andra köpte jag som treåring förra året med en tanke att han bara ska behållas tills han är sju år. Vi har väl inte klickat helt, men jag ställer mig ändå tveksam till om den där försäljningen:p. Det har redan varit mycket blod svett och tårar med honom och vette sjutton om jag inte vill njuta av honom själv när han väl är klar;).
 
Sv: Köpa ponny som vuxen?

Köp ponny, utbilda så långt du orkar, tävla lite när det passar och sälj dyrt :D

Erhm själv så har jag fyra ponnyer, varv två är russ. Det är tur att de går att köra också :love:
 
Sv: Köpa ponny som vuxen?

HAHA! Det är min nödlösning om man blir för kär; att köra in ponnyn. Ska man ha eget stall måste man ju ändå ha minst två hästar osv..
 

Liknande trådar

Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 196
Senast: Johannna1
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
983
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 782
Senast: Juli0a
·
  • Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
511

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp