Köpa häst, är priset för högt satt?

Sv: Köpa häst, är priset för högt satt?

TS häst har inte presterat på hög nivå.. LC hoppning och LA dressyr är INTE särskilt påfrestande.. det är ju typ hobbyridning och knappt det! Dessutom ryttarbyte och annan träning.. nepp hade jag inte köpt!
 
Senast ändrad:
Sv: Köpa häst, är priset för högt satt?

Det håller jag med om . Däremot som i TS fall så utifrån original inlägget med en felfri häst för x pris och sen tillägget om fyndet och hästens nivå i sig så finns det alla skäl att utifrån det pruta på priset rejält och Ffa konsultera den egna vetten .

Kan inget annat än att hålla med!
Valack, 11 år som går 1 m och msv C med lös benbit för 90 000:-?! På tok för högt pris! Hade som sagt varit mer rimligt på en häst som är mer än det vanliga.
 
Sv: Köpa häst, är priset för högt satt?

Ja varför inte avliva den direkt. knall fall
Isåfall skulle inte min egen varit i livet.....

Men tur hade väl jag, då benbitarna blev bortplockade innan hästen var 4.



TS bad om andras åsikter. och jag delade med mig av min utan att klanka ner på någon annans åsikt.
 
Senast ändrad:
Sv: Köpa häst, är priset för högt satt?

Tro mig, jag har definitivt inte betalt för mycket för den hästen, snarare tvärtom. Det är dock ingen medelhäst, inte heller den typen utav häst som man hittar via annons. Där av priset.

Men som sagt, det behöver inte vara en hysteri gällande lös benbit. Poängen är att hästar kan mycket väl hålla och bli riktigt fina ridhästar trots lös benbit.

Den kan väl vara för dyr ändå? Spelar väl ingen roll om hästen hittas på annons eller ej? Skulle nog tänka mig att du hade tyckt att unghästen för nästan en mille med lös benbit varit för dyr.. den är inte heller köpt på annons.

Ja klart hästar kan hålla och bli fina ridhästar trots lös benbit.. det vanligaste är dock att man plockar ut dom innan det blir försent (som på din då). Ska dom prestera på högre nivå blir påfrestningen på leden större och då brukar dom flesta hästar känna av biten på ett eller annat sätt. Så nej jag hade definitivt inte betalat 90 tusen för en 11 åring som hoppat LC och gått La dressyr.. aldrig i livet.
 
Sv: Köpa häst, är priset för högt satt?

Fast om vi tar i beräkning att pruta på priset utifrån det som ändrats i fråga om TS grundläggande rapport plus att det som jag tolkar det är en vanlig hobbyhäst vi pratar om som ska användas på samma sätt den hittills gjort så förstår jag inte hypen ? Du pratar ju om en helt annan nivå och ett helt annat läge utifrån vad du vill köpa ?

Bortsett från detta måste du väl ändå hålla med om att Ocd skräcken är väldigt svensk i sig ?
 
Senast ändrad:
Sv: Köpa häst, är priset för högt satt?

Den kan väl vara för dyr ändå? Spelar väl ingen roll om hästen hittas på annons eller ej? Skulle nog tänka mig att du hade tyckt att unghästen för nästan en mille med lös benbit varit för dyr.. den är inte heller köpt på annons.

Ja klart hästar kan hålla och bli fina ridhästar trots lös benbit.. det vanligaste är dock att man plockar ut dom innan det blir försent (som på din då). Ska dom prestera på högre nivå blir påfrestningen på leden större och då brukar dom flesta hästar känna av biten på ett eller annat sätt. Så nej jag hade definitivt inte betalat 90 tusen för en 11 åring som hoppat LC och gått La dressyr.. aldrig i livet.

Ja, dyr kan den vara men det var inget överpris. Allt med hästar är dyrt, det kan nog de flesta hålla med om. Men frågan är om priset är anpassat efter marknadsvärdet?
Hade inte heller betalt det priset för 11-åringen. Speciellt med lös benbit, för priset blir påverkat. Kanske om hästen redan var billig, exempelvis om den hade kostat 40 000:- då är det inget att pruta på. Men 90 000:-, det finns bättre hästar till salu.
 
Sv: Köpa häst, är priset för högt satt?

Jag hller inte alls med om att det är köparens marknad på ALLA typer av hästar. På exakt den typen som TS nämner finns inte alls hur många som helst. Däremot unga outbildade hästar vfinns det gott om
 
Sv: Köpa häst, är priset för högt satt?

Jag tycker inte det spelar någon roll.. 90 tusen ÄR alldeles för dyrt oavsett vem som tänker köpa den. Varför betala 90 tusen för en 11 årig hobbyhäst med lös benbit? Visst den hästen hade kanske funkat med samma ryttare livet ut men med ny ryttare .. nej.

Lösa benbitar ska bort anser jag just för att dom oftast gör skada oavsett vad veterinären säger. Jag hade inte haft några som helst problem med att köpa en opererad häst .. en häst som har sin benbit kvar hade jag inte rört.. har alldeles för många "bekanta" som har sådana hästar med diffusa problem för att jag ska tro att dom funkar.. jag vet även alldeles för många som tagit ut benbiten som enligt vet. inte skulle påverka och fått helt andra hästar efter det, därför säger jag att man aldrig kan veta om dom påverkas förrän benbiten är borta.

Utomlands röntgar man direkt som unghästar och tar ut dom INNAN man börjar träningen.. ja alltså dom seriösa. Även många i Sverige gör så. Förstår inte hypen att benbitarna ska vara kvar? Självklart blir hästarna irriterade i leden av benbiten och man får många skumma hältor och orenheter. Typiskt för den svenska hästen är att dom plockar dom vid 7-8 års åldern för då har dom börjat ställa till med problem.

Därav OCD skräcken i sverige tror jag.. just för att det finns för många dåliga erfarenheter av hästar som går för länge..
 
Sv: Köpa häst, är priset för högt satt?

Jag hller inte alls med om att det är köparens marknad på ALLA typer av hästar. På exakt den typen som TS nämner finns inte alls hur många som helst. Däremot unga outbildade hästar vfinns det gott om

Men skojar du? Marknaden svämmar över av dessa hästar.. Var sjutton tittar du någonstans?
 
Sv: Köpa häst, är priset för högt satt?

Men skojar du? Marknaden svämmar över av dessa hästar.. Var sjutton tittar du någonstans?

Bros kanske lite på om man tittar på hopphäst eller dressyr. Kan hålla med Crikus. Det är inte köparens marknad inte inom dressyr, i sådana fall är det ibland föl och unghästar.

Men allroundhästar i lägre klasser finns det alltid gott om.
 
Sv: Köpa häst, är priset för högt satt?

fast jag har ju sen första början sagt att den inte är värd 90?

jag tycker fortfarande du addresserar en annan marknad som sagt än det som avses i tråden. denna 11 åriga hobbyhäst har gått obemärkt med benbit i hela sitt liv, den har upptäckts först nu som jag tolkar det, och om den ska användas i samma läge så hade i princip alla veterinärer jag vet bedömt att benbiten får vara där tills den ställer till problem om den ngnsin gör det. är ganska standard på hobbyhästar vad jag vet, men det förutsätter ju givetvis, vilket jag tolkar som självklart, att den verkligen besiktats genomgående på klinik och definitivt inte har några problem i rörelseapparaten, och ffa att veterinären bedömt benbiten utifrån hur den ligger, att det är 50/50 att låta den vara kvar.

äldre hästar man opererar ut på får som sagt inte sällan en icke ok läkning i samband med operation och uttagande av densamma. så som sagt.
 
Senast ändrad:
Sv: Köpa häst, är priset för högt satt?

Bros kanske lite på om man tittar på hopphäst eller dressyr. Kan hålla med Crikus. Det är inte köparens marknad inte inom dressyr, i sådana fall är det ibland föl och unghästar.

Men allroundhästar i lägre klasser finns det alltid gott om.

Ja hästar som TS, det var ju det hon skrev.. därav min fråga.
 
Sv: Köpa häst, är priset för högt satt?

KL
Fast om det är en riktigt, bra, juste, lätthanterad sak så vill jag påstå att det är värt otroligt mycket för en hobbyryttare. Nu vet jag inte hur det är med just den här hästen, men bara en liten reflektion såhär på kvällskvisten.
 
Sv: Köpa häst, är priset för högt satt?

Mmm fast jag håller inte med.. och det där med att benbiten ska vara kvar tills den ställer till problem? Varför då? Varför bara inte ta ut den innan den ställer till med problem :crazy:

Jag vet inte hur du lyckats få ut så mkt info av det TS har skrivit om hästen.. Jag skulle personligen aldrig lita på säljaren i det fallet, väldigt vanligt att dom där skumma sakerna som kanske vilats bort och inte var riktig hälta glöms bort..

I de allra flesta fall så händer det något med hästarna efter ca 6 månader av ett ryttarbyte.. det är ungefär då reklamationerna börjar rulla in för hästen har börjat krångla. Som jag skrev.. en 11 åring med lös benbit kan funka om den inte byter ryttare.
 
Sv: Köpa häst, är priset för högt satt?

Varför skulle benbiten ställa till problem utifrån det jag skriver det var ju poängen ?

Jag vet inte heller var du får så mkt mer info om TS häst att den skulle få problem utifrån nivån eller ska användas till högre osv ? Eller varför det skulle vara skumt ang säljaren ?
Som jag skrev så på äldre hästar om det hittills inte varit problem och benbiten inte beröms vara faktor så brukar man inte ta ut .
Ja vi tycker olika utifrån scenariot ja .

Och att i de allra flesta fall händer ngt med hästarna efter 6 månader efter Nyköp ... Nääe . Inte i " de allra flesta fall " . Även om jag förstår vad du syftar på i sig . Inte därmed ngn allra flesta fall .
 
Senast ändrad:
Sv: Köpa häst, är priset för högt satt?

Men skojar du? Marknaden svämmar över av dessa hästar.. Var sjutton tittar du någonstans?

Vart då? Jag håller inte heller med om att det svämmar över av dem.
Jag tycker det svämmar över av hästar som går som kameler...

Men guldkorn som är ordentligt utbildade även om det bara är lätta klasser och dessutom snälla, trevliga och enkla att ha att göra med lyser med sin frånvaro alt försvinner snabbare än blixten.

Tycker att väldigt många hästar marknadsförs som att de är välutbildade på en viss nivå men de kan bara momenten halvdant...
Sen är de ofta mer eller mindre tokiga i huvudet på det..

Du kanske står ut med knäpphästar men jag och många andra vill hellre ha en schysst kompis som inte får spunk för att vi ska gå till hagen som ett exempel.
 
Sv: Köpa häst, är priset för högt satt?

Ja varför inte avliva den direkt. knall fall
Isåfall skulle inte min egen varit i livet.....

Men tur hade väl jag, då benbitarna blev bortplockade innan hästen var 4.



TS bad om andras åsikter. och jag delade med mig av min utan att klanka ner på någon annans åsikt.

Löjligt uttalande om att avliva den knall fall .

Delvis KL*

I Ts fall så sitter benbiten kvar och kan skava på övrigt brosk osv och ställa till problem varefter den gnager på varefter den blir äldre .
Till skillnad på som din pålla har sina benbitar bortplockade och den har inte visat några besvär efter det och då är det väll mer självklart att det inte blir fler skador när benbitarna är borta ?
Skulle själv inte köpa en häst som är 11 år med benbiten kvar ,däremot skulle jag inte tveka att köpa en häst som blivit opererad och därefter varit igång ridmässigt utan problem .

Tycker detta är stor skillnad .
 
Sv: Köpa häst, är priset för högt satt?

Löjligt uttalande om att avliva den knall fall .

.

Det var inte min åsikt att avlilva, utan någon annan som drog den slutsatsen utifrån min åsikt om att köpa hästen.

Jag ser ingen anedning till att avliva en häst med lösa benbitar, hellre att man plockar bort dem så fort de uppdagas
 
Sv: Köpa häst, är priset för högt satt?

Hästen har en lös benbit som visades på röntgen redan när förra ägaren köpte honom. Enligt vet inget som påverkad. För övrigt har hästen aldrig varit halt (ägaren haft den sen treårsålder)
Hästen är väldigt sparsamt tävlad kanske därför den är "billig"?
Har ngn vinst och någon placering 1 m hoppning och inga placeringar alls i dressyr, bara godkänd.

En 11-åring som är sparsamt tävlad i 1 m hopp och endast godkänd i LA (msvC) dressyr med en lös benbit. Tja, KAN vara rimligt pris om benbiten sitter bra till och inte besvärat honom hittills, om hästen har vettiga gångarter samt att ryttaren som haft den inte är något "proffs". Har den däremot haft ont av den lösa benbiten och ryttaren som tävlat duktig så hade jag inte betalat 90.000.

Som svar till alla som säger att det är köparens marknad. Jojo, har letat åt en juniortjej ett tag. Begränsad budget (ca 100) men ska ha jämna 1,10-1,20 resultat med amatör alt. högre med proffs, frisk och vara en "bra juniorhäst", lätt att hantera, rida och på hinder.. Och jag kan säga att vi hittat en hel del skräp i 80'-100' intervallet. Alternativt äldre (15-16) bra juniorhästar. Hoppas bara nu att den vi efter mkt letande hittat går igenom besiktningen..:cautious:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 379
L
Gnägg Hej! Jag vill bara fråga vad andra skulle tipsa om men säger INTE att vi ska köpa nån häst eller ponny NU så ingen miss förstår. Utan...
2
Svar
22
· Visningar
2 616
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Jag planerar att köpa häst förhoppningsvis under nästa år då jag nyligen börjat nytt jobb som kommer ta lite mer tid i anspråk. Dessutom...
Svar
19
· Visningar
2 470
Ekonomi & Juridik Hej! Efter mycket funderande och en hel del budgeterande i excel så är jag mer och mer inne på att köpa häst. Det jag söker är en...
2
Svar
24
· Visningar
2 673
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fjordingtråden
  • Dressyrsnack 17
  • Ramla av varje uteritt?!

Omröstningar

Tillbaka
Upp