Köpa häst, är priset för högt satt?

Sv: Köpa häst, är priset för högt satt?

Jamen varför i hela friden skulle det vara relevant utifrån detta ? Det blir ju galet ?!
 
Sv: Köpa häst, är priset för högt satt?

Tycker du? Det tycker inte jag. Varför är det mer irrelevant än alla tvärsäkra uttalanden om att marknaden svämmar över av hästar i den kalibern som TS nämner i trådstarten. Och att allt är köparens marknad.

Jag tycker dessutom att tvärsäkra uttalanden om att ridskolor ALDRIG skulle betala hyggligt för en BRA häst som de kan sätta in i verksamhet direkt och som är frisk.... inte riktigt stämmer.
 
Sv: Köpa häst, är priset för högt satt?

Jag har hittat massor och då letade jag i prisklassen runt 50. Mitt problem var att jag ville ha en häst modell mindre.
Sålde min åttaåring för 60, placerad 120, en riktig räcer på hoppbanan, perfekt juniorhäst och välriden på backen. Svenskfödd helt utan skador.
 
Sv: Köpa häst, är priset för högt satt?

Jag tycker utifrån din referens att ha sålt en c ponny år 2007 och att du samtligt insett att du inte har referens Utöver det ?

Ang ridskolor så aldrig att ngn sån säljs för 50-60 papp? Om än vi går tillbaka i tiden till när du sålde c-ponny i sig .
 
Senast ändrad:
Sv: Köpa häst, är priset för högt satt?

Jag har hittat massor och då letade jag i prisklassen runt 50. Mitt problem var att jag ville ha en häst modell mindre.
Sålde min åttaåring för 60, placerad 120, en riktig räcer på hoppbanan, perfekt juniorhäst och välriden på backen. Svenskfödd helt utan skador.

Jamen jag fattar inte i sammanhanget ? Du köper ju outbildade 5 åringar och senaste av ponnymått dessutom ? Såklart de inte kostar ?

Har jag missat ngt i sammanhanget om vi håller oss till tråden ??
 
Sv: Köpa häst, är priset för högt satt?

Tillägg till circus : jag har aldrig pratat om vad ridskolor väljer att köpa IN häst för , utan vad köpare betalar . Men oavsett vet jag inte ngra ridskolor som köper hästar för 50-60 tusen att gå i ridskola , vet du ???
 
Sv: Köpa häst, är priset för högt satt?

Nu är du lite ute och snurrar.
VAD vet du om mina referenser? Inte ett så mycket.
Jag skrev att det var en ponny och du hittade på att det var en C-ponny, det var det inte.

Jag säger det igen. Seriösa riskolor betalar hyggligt för friska hästar de direkt kan sätta in i verksamheten.
Du kanske menar att riskolor inte SÄLJER sina hästar? I så fall så diskuterar vi helt olika saker

Och så säger jag igen. Marknaden svämmar inte över av friska hästar i lagom ålder/storlek som är attraktiv som kan ridas av vem som helst och är bra grundutbildade. Där är det INTE köparens marknad.
 
Sv: Köpa häst, är priset för högt satt?

Ja, de jag har köpt har varit bra mycket billigare än 50. Den senaste är inte av ponnymått..
Nu var det inte heller det jag skrev. För att förtydliga lite, jag hittade många trevliga, friska och välridna hästar i mitt prisspann men för stora, dvs 165cm och uppåt.
 
Sv: Köpa häst, är priset för högt satt?

Läs inlägg 86. Som sagt : jag har pratat om ridskolehästar som säljs UT i första hand. Därav kanske som du säger , förvirringen ?

C eller d eller b även om jag missat kategorin spelar väl ingen roll i sammantaget i sig ? Ponny marknaden har aldrig relaterat till storhästmarknaden i sig och Ffa inte nu jmfed 2007 då du sålde din LB ponny oavsett kategori ? Jag förstår bara inte hur den Erf har att göra med ts tråd i sammanhanget ? :(
 
Senast ändrad:
Sv: Köpa häst, är priset för högt satt?

Jag har hittat massor och då letade jag i prisklassen runt 50. Mitt problem var att jag ville ha en häst modell mindre.
Sålde min åttaåring för 60, placerad 120, en riktig räcer på hoppbanan, perfekt juniorhäst och välriden på backen. Svenskfödd helt utan skador.

Den hade jag velat haft en länk till ridsport.se/resultat på... om höjden var 160-165cm.. jag är högst tvivlande till att vi pratar om samma "bra juniorhäst" men jag övertygas gärna genom en länk till ovan?
 
Sv: Köpa häst, är priset för högt satt?

Han var 158 cm vilket såklart drar ner priset lite eftersom så många vill ha gigantiska hästar helt i onödan.
Han var väldigt enkel att rida på hinder, lätta att reglera, inget tittig, snabb och vändbar.
En häst att plocka placeringar med upp till 130 cm
 
Sv: Köpa häst, är priset för högt satt?

Nej, jag skojar inte.

Jag har flera vänner som letat efter just allroundhästar i den prisklass som TS nämner. Det finns INTE många som är friska, schyssta och lagom bra. Alls. Varken gångartshästar eller hopphästar. Det finns såna som är betydligt äldre eller de som är för unga och outbildade. Men 8-11 år pris runt 100' utb runt LB hopp och dressyr med kap för iallafall lite mer - nejdu där är det inte köparens marknad alls.

En av dessa har inte hittat någon häst alls. En har hittat en alldeles för ung. En har hittat en som faller om denna ram, men det tog henne ett par månader och ganska många hundra mils åkande. En har haft tre hästar hemma på prov och nu så äntligen verkar de ha hittat en, dock lite äldre, men frisk och schysst

Jag har ingen aning om hästarna är friska eller ej eftersom jag inte vet. besiktar alla jag har koll på.. men dom finns i massor ;)
 
Sv: Köpa häst, är priset för högt satt?

Ponera att hästen är ok till det priset enligt mitt tidigare inlägg och jag varit ägare till den hästen och begärt 90' och du kom med 60' hade jag blivit skitsur. Glöm att jag sålt till dig, skambud är det värsta jag vet på ett marknadsmässigt pris.

Ja då hade du fått stå där med din häst eftersom du har för dålig koll på vad marknaden erbjuder i övrigt. Jag hade bara gått vidare till nästa häst i raden. My gain your loss helt enkelt. Ett marknadsmässigt pris är det ju inte tal om ifall ingen vill betala det priset du satt ut eller hur?
Enklast är ju också att hålla sig till TS potentiella hästkandidat i diskussionen, annars blir det omöjligt att diskutera om marknadspris eftersom det är väldigt stor spridning och vissa defekter drar ner priset mer än andra.

Prutmånen är egentligen ingen prutmån utan en säkerhet för att slippa betala folks fantasipriser på hästar de säljer. Du kan aldrig få betalt för det emotionella värdet som du har i förhållande till din häst. Många förstår inte detta utan tar betalt för att just deras häst är "den bästa i världen" enligt dem själva.
Har man tur så är köparen blir så pass frälst i din häst att denne betalar vad som helst men det är sällsynt idag. Folk är mer medvetna om sina pengar och har ganska bra koll på marknaden.
 
Sv: Köpa häst, är priset för högt satt?

Sen finns det ju andra hästar man undrar om åt andra hållet ... tex varför en 10 åring som tävlat 140 bara kostar 70 tusen?
 
Sv: Köpa häst, är priset för högt satt?

Han var 158 cm vilket såklart drar ner priset lite eftersom så många vill ha gigantiska hästar helt i onödan.
Han var väldigt enkel att rida på hinder, lätta att reglera, inget tittig, snabb och vändbar.
En häst att plocka placeringar med upp till 130 cm

Finns den i verkligheten i s:a Sverige och är frisk och verkligen har jämna resultat upp till 1,20 är den såld igår, men min erfarenhet säger annat.

Ja då hade du fått stå där med din häst eftersom du har för dålig koll på vad marknaden erbjuder i övrigt. Jag hade bara gått vidare till nästa häst i raden. My gain your loss helt enkelt. Ett marknadsmässigt pris är det ju inte tal om ifall ingen vill betala det priset du satt ut eller hur?
Enklast är ju också att hålla sig till TS potentiella hästkandidat i diskussionen, annars blir det omöjligt att diskutera om marknadspris eftersom det är väldigt stor spridning och vissa defekter drar ner priset mer än andra.

Prutmånen är egentligen ingen prutmån utan en säkerhet för att slippa betala folks fantasipriser på hästar de säljer. Du kan aldrig få betalt för det emotionella värdet som du har i förhållande till din häst. Många förstår inte detta utan tar betalt för att just deras häst är "den bästa i världen" enligt dem själva.
Har man tur så är köparen blir så pass frälst i din häst att denne betalar vad som helst men det är sällsynt idag. Folk är mer medvetna om sina pengar och har ganska bra koll på marknaden.

Jag undrar om du läst mitt tidigare inlägg. En 11-åring som är lättriden och tävlad av om jag får uttrycka mig milt amatör i 100 och Msv C med godkända resultat KAN även med en benbit vara värd 90' (om kap finns för mer). Hade ngn kommit med ett bud på 65% av mitt utgångspris hade jag blivit mindre glad o aldrig sålt ngt till den personen. Det är ungefär lika tröttsamt som att komma o provrida o sedan säga att man ska köpa häst nästa år...
 
Sv: Köpa häst, är priset för högt satt?

Sen finns det ju andra hästar man undrar om åt andra hållet ... tex varför en 10 åring som tävlat 140 bara kostar 70 tusen?

Mmmmm.. såg den annonsen..tittar man på resultaten förstår man att det kanske inte längre är så men det är fortf ett billigt pris enl min mening då hästen går vettigt i lägre klasser nu.
 
Sv: Köpa häst, är priset för högt satt?

Den har ju stadiga resultat och var ju placerad i 120 denna månaden.. och startat 1.35 med ett ner i sept.. för 70 tusen.. Ja det är billigt!
 
Sv: Köpa häst, är priset för högt satt?

Den har ju stadiga resultat och var ju placerad i 120 denna månaden.. och startat 1.35 med ett ner i sept.. för 70 tusen.. Ja det är billigt!

Njä..1,25 snarare i sep (lag & junior)..och med en DUKTIG tjej..men som vi båda säger billigt är det..
 
Sv: Köpa häst, är priset för högt satt?

Han finns och jag sålde honom i januari eftersom jag inte tyckte om honom. Hoppningen och tävlingsbiten satt perfekt men eftersom jag avskyr att tävla så hjälper inte det...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 379
L
Gnägg Hej! Jag vill bara fråga vad andra skulle tipsa om men säger INTE att vi ska köpa nån häst eller ponny NU så ingen miss förstår. Utan...
2
Svar
22
· Visningar
2 616
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Jag planerar att köpa häst förhoppningsvis under nästa år då jag nyligen börjat nytt jobb som kommer ta lite mer tid i anspråk. Dessutom...
Svar
19
· Visningar
2 470
Ekonomi & Juridik Hej! Efter mycket funderande och en hel del budgeterande i excel så är jag mer och mer inne på att köpa häst. Det jag söker är en...
2
Svar
24
· Visningar
2 673
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fjordingtråden
  • Dressyrsnack 17
  • Ramla av varje uteritt?!

Omröstningar

Tillbaka
Upp