Köpa häst, är priset för högt satt?

Sv: Köpa häst, är priset för högt satt?

Nu var det så att det var jag som skrev det med avlivning MEN ni missade nog mina 3 st ;););)!

Vi sitter här och diskuterar ett pris på en häst som vi egentligen inte vet något vettigt om, förutom den lilla infon som finns. Det stör mig att en benbiten som finns (och som verkar sakna betydelse), är avgörande hur vi anser hästen är värd 90000kr eller inte. Dom andra mer relativa viktiga bitarna så som hur hästen är, eller vad den har för gångarter och hur den passar köparen mm. Detta spelar inte någon roll :banghead: .


Tycker TS att hästen är för dyr så finns det ett bra alternativ. Köp den inte. Så som så många här skriver att det är köparens marknad. Då finns det säkert massor av hästar för halva priset som är helt rena på röntgen. Frågan jag ställer mig är att var det just den hästen TS ville ha så kommer detta reta denna ett bra tag framöver.
 
Sv: Köpa häst, är priset för högt satt?

Det spelar ju egentligen ingen roll vad någon av oss här tycker och anser.
I slutändan är det ju faktiskt köparen som själv ska tycka/känna om det är rätt häst eller inte.

Har man själv inte så mycket kunskap om dethär med lösa benbitar så förstår jag att det skapar frågor och funderingar.

Sen håller jag med dig. Det finns många fler faktorer att väga in, än endast benbiten
 
Sv: Köpa häst, är priset för högt satt?

Jag ska ge ett råd utifrån mina erfarenheter:

Jag hade bjudit 60 000 för hästen och förhandlat mig upp till max 70 000.
Jag är nästan säker på att du kommer få hästen för det priset.

Glöm inte veterinärbesiktiga, skriva avtal och kvitto och kolla upp om säljaren har stora skulder. Om så är fallet kommer du inte få igen några pengar om du skulle behöva reklamera hästen av en eller annan anledning.
Lycka till!
 
Sv: Köpa häst, är priset för högt satt?

Jag ska ge ett råd utifrån mina erfarenheter:

Jag hade bjudit 60 000 för hästen och förhandlat mig upp till max 70 000.
Jag är nästan säker på att du kommer få hästen för det priset.

Glöm inte veterinärbesiktiga, skriva avtal och kvitto och kolla upp om säljaren har stora skulder. Om så är fallet kommer du inte få igen några pengar om du skulle behöva reklamera hästen av en eller annan anledning.
Lycka till!

Ponera att hästen är ok till det priset enligt mitt tidigare inlägg och jag varit ägare till den hästen och begärt 90' och du kom med 60' hade jag blivit skitsur. Glöm att jag sålt till dig, skambud är det värsta jag vet på ett marknadsmässigt pris.
 
Sv: Köpa häst, är priset för högt satt?

Du vet inte hur mkt benbiten har påverkat förrän du har tagit bort den.. personligen skulle jag ALDRIG köpa en 11 åring med lös benbit som bara gått 1meter och MsvC dressyr?? Det är ju att räkna som promenadridning i stort sett.. Kolla i TDB på varje år och kolla så att den inte har "tävlingsfria" perioder för då kan man kanske anta att den har vilat pga skada/orenheter. Lita INTE på säljaren i det fallet.

Amen till det!
90.000 för en häst tävlat vad vilken lektionshäst som helst kan göra och placera sig? Skulle jag aldrig betala. En ok prisnivå tycker jag är 50.000-60.000 och det är UTAN den lösa benbiten. :crazy:
 
Senast ändrad:
Sv: Köpa häst, är priset för högt satt?

Vadå misstänker urkalkning? Lösa benbitar och urkalkning är väl inte samma sak? Eller menar du att veterinären sett fel och att hästen har urkalkning istället för lös benbit?

Jag mena att det kan på gå en urkalkning som kan ger upphov till ben bit lossning.
Man kan inte vet utan en del undersökning och röntgenbilder.
 
Sv: Köpa häst, är priset för högt satt?

Amen till det!
90.000 för en häst tävlat vad vilken lektionshäst som helst kan göra och placera sig? Skulle jag aldrig betala. En ok prisnivå tycker jag är 50.000-60.000 och det är UTAN den lösa benbiten. :crazy:
Och amen på den!
 
Sv: Köpa häst, är priset för högt satt?

Ha ha .
Jag vet inga lektionshästar som tävlar MSV C utom möjligen 5% där ridskolorna i sig hör till de få i Sverige som satsar på att ha privatryttare som regelbundet tävlar och utbildar dem . Inte ens vanliga privatryttare hobbymässigt tävlar MsvC även om det i sig är lågt , så den klassningen blir lite märklig i sammanhanget förstår inte ens varför den fälls - de mSv B ryttare här på forumet är ju inte direkt duggande tätt liksom inkl flera av de som uttalar sig (bortsett från fio men som sagt då pratar hon ju om en helt annan division av häst allmänt jmf med det TS vill ha)

Ingen vad jag kan se har heller tyckt att 90 papp öht är på tapeten efter att röntgen fyndet uppdagades ? Ingen ?
Ts presenterade initialt hästen som
Helt fri i fråga om fynd och skador . Jag tycker 90 oavsett det har en rätt stor prutmån .
 
Sv: Köpa häst, är priset för högt satt?

Jag vet flera lektionshästar som tävlar det och framför allt är MsvC en ganska enkel klass som typ alla hästar kan gå.

Läste precis igenom MsvC2-programmet och det är ju typ INGA svårigheter i det och dessutom ska en häst kunna de övningarna innan man ens ger sig ut och tävlar de lättaste klasserna.
 
Senast ändrad:
Sv: Köpa häst, är priset för högt satt?

ja det är en tämligen enkel klass. som sagt. msvc är LA.

jag ser utöver det inte ngt konstigt utifrån det , vilket jag skrivit i tidigare inlägg oavsett den kommentaren. tävlar du MSVb i dressyr?
 
Senast ändrad:
Sv: Köpa häst, är priset för högt satt?

Nä jag tävlar inte längre men red de gamla Msv B på häst och FEI på ponny. :)
 
Sv: Köpa häst, är priset för högt satt?

:) En välriden trevlig häst är inte 90,000 något överpris, och att jämföra med en ridskolehäst är väl inte vidare smart de har nog inte så lätt att hitta hästar för 50-60 000 om man inte har väldig tur och jag skulle aldrig sälja en 11 årig ridskolehäst för den summan om den fungerade och var någelunda hel.
Enda gångerna jag har gjort upp ett billigare pris är att vi hittat något på vet.besiktningen som inte gamla ägaren visste
 
Sv: Köpa häst, är priset för högt satt?

Fast va ?
Du säljer inte ngn ridskolehäst För 50-60 tusen ? Vad grundar du det på ???

De kostar aldrig vågar jag påstå ens i närheten ? Eller har jag missläst dig att du tycker det priset är rimligt för en ridskolehäst ?
 
Senast ändrad:
Sv: Köpa häst, är priset för högt satt?

I mina ögon är 90.000 ett grovt överpris för en sådan häst. Men det är ju inte heller jag som ska köpa den. :)

Ridskolehästar brukar väl ligga runt 30.000-60.000 beroende på vad de kan sen innan.
 
Sv: Köpa häst, är priset för högt satt?

Nej, jag skojar inte.

Jag har flera vänner som letat efter just allroundhästar i den prisklass som TS nämner. Det finns INTE många som är friska, schyssta och lagom bra. Alls. Varken gångartshästar eller hopphästar. Det finns såna som är betydligt äldre eller de som är för unga och outbildade. Men 8-11 år pris runt 100' utb runt LB hopp och dressyr med kap för iallafall lite mer - nejdu där är det inte köparens marknad alls.

En av dessa har inte hittat någon häst alls. En har hittat en alldeles för ung. En har hittat en som faller om denna ram, men det tog henne ett par månader och ganska många hundra mils åkande. En har haft tre hästar hemma på prov och nu så äntligen verkar de ha hittat en, dock lite äldre, men frisk och schysst
 
Sv: Köpa häst, är priset för högt satt?

Har aldrig som sagt sett en ridskolehäst gå för ens 60 tusen ens i utgångspris i annons ?

Vet inte om vi pratat förbi varandra ?

Kl
Men cirkus : nej ingen hobby häst så som du markerar den nu kostar 90 i dagens läge . Nu har helt plötsligt samma häst som gått högre La hamnat på LB om ens det och 90 tusen skulle vara normalt ?

Näe ?? :(

Lös benbit bortgår givetvis öht i min kommentar sen tidigare .
 
Senast ändrad:
Sv: Köpa häst, är priset för högt satt?

Jag sålde en ponny till en ridskola för 50' år 2006, men det var ju lite andra tider då.
Den ponnyn tävlade LC hoppning och hade aldrig varit ute på dressyrbanorna, men var väl grundriden nånstans runt LA mässigt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 379
L
Gnägg Hej! Jag vill bara fråga vad andra skulle tipsa om men säger INTE att vi ska köpa nån häst eller ponny NU så ingen miss förstår. Utan...
2
Svar
22
· Visningar
2 616
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Jag planerar att köpa häst förhoppningsvis under nästa år då jag nyligen börjat nytt jobb som kommer ta lite mer tid i anspråk. Dessutom...
Svar
19
· Visningar
2 470
Ekonomi & Juridik Hej! Efter mycket funderande och en hel del budgeterande i excel så är jag mer och mer inne på att köpa häst. Det jag söker är en...
2
Svar
24
· Visningar
2 673
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fjordingtråden
  • Dressyrsnack 17
  • Ramla av varje uteritt?!

Omröstningar

Tillbaka
Upp