Köpa häst, är priset för högt satt?

Sv: Köpa häst, är priset för högt satt?

Tack för alla svar är lite klokare nu!
Hästen är extremt trevlig att rida! Väldigt snäll och okomplicerad i alla lägen, fint byggd trevlig modell. Bra temperament inga olater.

Det enda som gör mig tveksam nu år den lösa Benbiten? Har inte mkt koll på sånt men enl vet skulle den inte på Påverka och har heller inte gjort det senaste 7 åren. Finns det risk att den helt plötsligt börjar påverka?

Det viktigaste är väl ändå att du hittar hästen med stort H just för dig?
En häst som du kan älska och ha mycket roligt med.
Som du beskriver honom verkar han ju vara den perfekta hästen.

Själv hade jag nog köpt hästen trots den lösa benbiten, det kan gå jättebra och det kan skita sig.
Men alla hästar har något...
 
Sv: Köpa häst, är priset för högt satt?

Men va?? Vad hästen är försäktad i för livbelopp har ju knappast hit O_o

Så jag som prioriterar en Hög bra veterinärförsäkring och endast har minsta belopp på liv (5000:-) för att ha kvar dåldafel försäkringen skulle då inte få mer än 5000:- då??

Med en enkel besiktning så höjer man själv livbeloppet till vad man vill, om man nu vill ha en livförsäkring.

Man kanske som jag prioriterar att lägga dessa dyra försäkringspengar på en så bra veterinärdel som möjligt och sen lägger undan resten på sparkonto.

till TS, ang benbiten så skulle jag diskutera det med veterinären, även ta kontakt med den som nuvarande ägare tränat för.

Jag tycker det låter som en trevlig häst. :)
 
Sv: Köpa häst, är priset för högt satt?

Finns gott om varmblod hästar som hoppa över 1meter du kan få nästan grattis bara dom få ett bra hem.

En 11 åring med ben biter redan, glom det.
 
Sv: Köpa häst, är priset för högt satt?

Hur tänker du nu?
En benbit uppstår ju under uppväxten om det inte sker via ett trauma. Hur skulle en äldre häst kunna få en sådan på annat sätt än genom ett trauma? Det är ju inte en artros TS talar om.
Angående att hästen bara gått 1 m hoppning så har den ju även gått MSV C i dressyr. Gissningsvis är priset satt utifrån den godkända resultaten i dressyr snarare än hoppbanan den skuttat runt.
TS jag hade minst velat ha den led där benbiten finns röntgad och sen tagit ett ordentligt snack med veterinären.
 
Sv: Köpa häst, är priset för högt satt?

Jag köpte min häst när hon var 5, inriden vid 3 men sen hade de inte gjort mycket med henne. Sista året stod hon bara i hagen.
Köpte henne för 63,000 :-, prutat från 75.

Först prutade jag 10 % på att hon inte var riden och sen upptäcktes lösa benbitar och veterinären tyckte att 10 %(Det är det dom brukar pruta i travbranschen) var rimligt om jag tänkte ta bort dem (Jag hade tid samma vecka för borttagning isåfall).

Däremot är hon min drömhäst, snäll och arbetsglad och aldrig ett bekymmer och jag visste det när jag satt på henne första gången.
Sen var det rätt skönt att ha tiden (konvalescenten) efter benbitarna att bara gå promenader och lära känna varann och sen börja skritta lite och verkligen ta det lugnt.
 
Sv: Köpa häst, är priset för högt satt?

Tack för alla svar är lite klokare nu!
Hästen är extremt trevlig att rida! Väldigt snäll och okomplicerad i alla lägen, fint byggd trevlig modell. Bra temperament inga olater.

Det enda som gör mig tveksam nu år den lösa Benbiten? Har inte mkt koll på sånt men enl vet skulle den inte på Påverka och har heller inte gjort det senaste 7 åren. Finns det risk att den helt plötsligt börjar påverka?

Du vet inte hur mkt benbiten har påverkat förrän du har tagit bort den.. personligen skulle jag ALDRIG köpa en 11 åring med lös benbit som bara gått 1meter och MsvC dressyr?? Det är ju att räkna som promenadridning i stort sett.. Kolla i TDB på varje år och kolla så att den inte har "tävlingsfria" perioder för då kan man kanske anta att den har vilat pga skada/orenheter. Lita INTE på säljaren i det fallet.
 
Sv: Köpa häst, är priset för högt satt?

Hur tänker du nu?
En benbit uppstår ju under uppväxten om det inte sker via ett trauma. Hur skulle en äldre häst kunna få en sådan på annat sätt än genom ett trauma? Det är ju inte en artros TS talar om.
Angående att hästen bara gått 1 m hoppning så har den ju även gått MSV C i dressyr. Gissningsvis är priset satt utifrån den godkända resultaten i dressyr snarare än hoppbanan den skuttat runt.
TS jag hade minst velat ha den led där benbiten finns röntgad och sen tagit ett ordentligt snack med veterinären.

Du borda vet hur jag tänker vid det här läget.
På gamle viss, "a horse is a hay burning animal that cost money"!
Vardet är ett relativ begrepp till värja individ, ett Picasso gå for miljoner, for mig "paint on a canvas I´v no use for"!
Jag behöva inte hästen längre for livs näring som att kör i skogen eller "rounding up cattle".
Har hästen inte kärans stämpled i passet där jag måst lägga ut flera tusen för nöd slakt......då kan jag börja med ett släkt pris och gå därifrån berörenda på hästens uttbildning.
En häst som är inte "sound in wind & limb" är inget att ens tänke på for då hamna man i det fösta katagori.....du måste betala for att bli av med kräket.
Den har tråd häst har redan benflis som du säjer "trauma" eller som jag misstänker "urkalkning som kommer inte att bli bättre", oavsätt är det inget att ha.
 
Sv: Köpa häst, är priset för högt satt?

Fast det hör väldigt mycket hit eftersom hästen har en lös benbit. Stor risk att man får en reservation på det benet vid ändring i försäkringen.
 
Sv: Köpa häst, är priset för högt satt?

Men va?? Vad hästen är försäktad i för livbelopp har ju knappast hit O_o

Det tycker jag absolut. Jag vill gärna skydda min investering, närmre 100 000 kr är inget jag snyter ur näsan.

Nu har hästen en känd defekt, och det lär ju inte gå att försäkra upp den om den är lågt försäkrad, utan att få reservation på det som är mest troligt blir problem.

Säg att den är försäkrad till 30 000 kr i liv, och samma i veterinärvård. Köper för 90 000 kr och försäkrar upp i liv och veterinärvård. I och med ägare/ryttarbyte får hästen problem med benbiten. Det slutar så illa att hästen behöver tas bort och då står jag där och kommer nog att sakna de 60 000 kr som flög ut genom fönstret.
 
Sv: Köpa häst, är priset för högt satt?

Håller verkligen med .
Ts :
Jag hade dock definitivt velat pruta ner priset vesäntligt pga benbiten . Samt pratat noga med veterinär (min egen) innan jag övervägt .
 
Senast ändrad:
Sv: Köpa häst, är priset för högt satt?

Vadå misstänker urkalkning? Lösa benbitar och urkalkning är väl inte samma sak? Eller menar du att veterinären sett fel och att hästen har urkalkning istället för lös benbit?
 
Sv: Köpa häst, är priset för högt satt?

Nu vet jag inget om hopphäst priset. Men om man bortser ifrån det, så tycker jag att det låter billigt. Bros självklart på vad det är för häst. På msv c-nivå krävs inga direkta gångarter. Men om hästen rör sig som medelhästen i Sverige, trevlig exteriör, relativt välriden, snäll och go - så låter det väldigt billigt.

När det kommer till den lösa benbiten, så för 90 000:- så måste hästen vara över medelmåttet och relativt med sin ålder gällande utbildning. Vilket den inte är, då kan jag tycka att det är en överpris. Ganska rejält.

Detta med att det är köparens marknad, kan jag dock inte hålla med om. Inte inom dressyren. Tvärtom tycker jag.


Kan säga att jag har köpt en häst för mer än 3 ggr så mycket än vad de begär för den hästen som du tittar på. Den hade haft lösa benbitar i båda hasorna, dock opererad. Har haft hästen i 7 år nu och vi har aldrig haft några problem med det. Hästen är för närvarande utbildad t om svår dressyr. Så bara för att det finns en lös benbit så betyder det inte alltid problem.
 
Senast ändrad:
Sv: Köpa häst, är priset för högt satt?

Du tycker inte att det är skillnad på en benbit som sitter kvar ?? Mot som på din häst som dom är bortagna på ...?
 
Sv: Köpa häst, är priset för högt satt?

Nu vet jag inget om hopphäst priset. Men om man bortser ifrån det, så tycker jag att det låter billigt. Bros självklart på vad det är för häst. På msv c-nivå krävs inga direkta gångarter. Men om hästen rör sig som medelhästen i Sverige, trevlig exteriör, relativt välriden, snäll och go - så låter det väldigt billigt.

När det kommer till den lösa benbiten, så för 90 000:- så måste hästen vara över medelmåttet och relativt med sin ålder gällande utbildning. Vilket den inte är, då kan jag tycka att det är en överpris. Ganska rejält.

Detta med att det är köparens marknad, kan jag dock inte hålla med om. Inte inom dressyren. Tvärtom tycker jag.


Kan säga att jag har köpt en häst för mer än 3 ggr så mycket än vad de begär för den hästen som du tittar på. Den hade haft lösa benbitar i båda hasorna, dock opererad. Har haft hästen i 7 år nu och vi har aldrig haft några problem med det. Hästen är för närvarande utbildad t om svår dressyr. Så bara för att det finns en lös benbit så betyder det inte alltid problem.

Eller så kanske du har betalt för mycket för din häst... det är ju oxå ett alternativ.. dock finns det ju folk som betalat nästan miljonen för en unghäst med lösa benbitar så allt är ju relativt.
 
Sv: Köpa häst, är priset för högt satt?

Det tycker jag absolut. Jag vill gärna skydda min investering, närmre 100 000 kr är inget jag snyter ur näsan.

Nu har hästen en känd defekt, och det lär ju inte gå att försäkra upp den om den är lågt försäkrad, utan att få reservation på det som är mest troligt blir problem.

Säg att den är försäkrad till 30 000 kr i liv, och samma i veterinärvård. Köper för 90 000 kr och försäkrar upp i liv och veterinärvård. I och med ägare/ryttarbyte får hästen problem med benbiten. Det slutar så illa att hästen behöver tas bort och då står jag där och kommer nog att sakna de 60 000 kr som flög ut genom fönstret.


Tack. Du har redan svarat ungefär vad jag tänkte!
 
Sv: Köpa häst, är priset för högt satt?

Eller så kanske du har betalt för mycket för din häst... det är ju oxå ett alternativ.. dock finns det ju folk som betalat nästan miljonen för en unghäst med lösa benbitar så allt är ju relativt.

Tro mig, jag har definitivt inte betalt för mycket för den hästen, snarare tvärtom. Det är dock ingen medelhäst, inte heller den typen utav häst som man hittar via annons. Där av priset.

Men som sagt, det behöver inte vara en hysteri gällande lös benbit. Poängen är att hästar kan mycket väl hålla och bli riktigt fina ridhästar trots lös benbit.
 
Sv: Köpa häst, är priset för högt satt?

Du tycker inte att det är skillnad på en benbit som sitter kvar ?? Mot som på din häst som dom är bortagna på ...?

Vågar inte riktigt svara på det. Det kan ju vara så att den hästen som jag köpte, att benbiten satt illa till därav op? Men som sagt, har dålig koll. Vet dock andra trevliga tävlingshästar som fungerar lika bra trots lös benbit (som sitter kvar).
Tycker att man bör kunna lita på sin veterinär gällande denna typen utav fråga. Dock inte lita på säljarens veterinär, utan istället använda sig utav sin egen.
 
Sv: Köpa häst, är priset för högt satt?

Men som sagt, det behöver inte vara en hysteri gällande lös benbit. Poängen är att hästar kan mycket väl hålla och bli riktigt fina ridhästar trots lös benbit.

Det håller jag med om . Däremot som i TS fall så utifrån original inlägget med en felfri häst för x pris och sen tillägget om fyndet och hästens nivå i sig så finns det alla skäl att utifrån det pruta på priset rejält och Ffa konsultera den egna vetten .
 
Sv: Köpa häst, är priset för högt satt?

Men gud! Har hästen en lös benbit och rids på msv nivå och har levt med benbiten hela tiden? Är det inte bättre att avliva den genast?;););)

Jag blir så trött på detta resonemanget hela tiden. Jäkligt konstigt att hästar på hög nivå kan prestera med både det ena och andra på röntgen men när det kommer till en häst på normalnivå. Då kan denna inte sätta en hov utanför stalldörren, utan folks rädsla om den verkligen kommer att "hålla". :nailbiting:

Till TS! Tycker du om hästen och den har varit ok och i alla år så vad är det att tveka på? Jag hade prutat 10000kr för att ha om man hade behövt plocka bort benbiten eller avliva den i framtiden (inget är gratis). Det är väl bara vi här uppe i norden typ som har något som heter A1 försäkringar. Har du hittat din drömhäst och du har pengarna att köpa den så vad gör det om den råkar kosta 10000kr mer eller mindre? Skulle du få för dig att sälja den om säg 7 år så kommer du aldrig få tillbaka pengarna ändå. Då är den dessutom för gammal att få igen pengarna på försäkringen också..
 
Sv: Köpa häst, är priset för högt satt?

Ja skräcken för lösa benbitar finns etablerad å det grövsta här .
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 379
L
Gnägg Hej! Jag vill bara fråga vad andra skulle tipsa om men säger INTE att vi ska köpa nån häst eller ponny NU så ingen miss förstår. Utan...
2
Svar
22
· Visningar
2 616
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Jag planerar att köpa häst förhoppningsvis under nästa år då jag nyligen börjat nytt jobb som kommer ta lite mer tid i anspråk. Dessutom...
Svar
19
· Visningar
2 470
Ekonomi & Juridik Hej! Efter mycket funderande och en hel del budgeterande i excel så är jag mer och mer inne på att köpa häst. Det jag söker är en...
2
Svar
24
· Visningar
2 673
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp