Koeffsystem på KM

H

Henchen

I klubbmästerskap så ska ju alla få starta på sina villkor, men eftersom det ändå är lättare att starta LC än LA så funderar vi på om man ska sätta in nåt koeffsystem. Är det någon här som har det på er klubb och isåfall hur fungerar det?

Sv: Koeffsystem på KM

Den klubbar som jag vet har detta system har inte haft någon koefficient, utan man rider man räknar procenten som vanligt.

på min klubb så har alla privatryttare startat i "sitt program" alltså, alla som har startar La, eller högre måste rida La:1an, och alla andra rider Lb:1an.
och sen så tävlar man på procenten. Det brukar faktiskt bli ganska rättvist.

Vi hade det också, men det blev ändå så att den som red LC:1 vann över La:6

vi hade typ koeff 1 i LB
1,04 i LA1
1,06 i LA4
1,08 i MB
har jag för mig, tror att det blev ganska rättvist

på senaste KM jag red (annan klubb än ex. ovan) var det 1 i LA, och 1,2 i MB men det tyckte jag blev för stor skillnad, LA-ryttarna hade varit tvungna att rida på typ 75-80% för att vinna

ska bara tillägga att jag tycker att man ska vinna lite på att rida ett svårare program.
på ett annat KM (en tredje klubb) körde vi endast på %, kändes lite surt då när jag blev tvåa på samma procent som vinnaren, men h*n red LB och jag LA....

Jag minns att de hade koefficient på resultaten från de olika klasserna på dressyr-SM för iberiska hästar på Grevagården i höstas. Har inte kvar programmet, men någon annan här kanske har? Koefficienterna stod med där i alla fall.

Ja Grevagården vet jag har, ska se om jag kan hitta det.

Princefair: Ja det låter ju faktiskt ganska bra, ditt första alltså!

Jag tycker också att man ska ha bättre chans om man rider ett högre program, om man rider tex LB:1 mot LA:1 så är ju LA:1 betydligt svårare.

Sedan är det ofta så att domarna kan vara lite "snällare" i de lätta programmen och sen tycka att de som klarar LA:1 oftast är ute och tävlar en del och blir därför lite hårdare i sin bedömning.

Själv tycker jag att man ska se vilka ekipage som finns i klubben och sedan försöka att lägga KM:et i ett lagom svårt så att de som är ute och tävlar får chans att visa detta.
I vår klubb har vi gjort så här:
LC, LB koeff 0,90
LA:1 koeff 1,10
LA:4 koeff 1,15

Det är ju trots allt ganska mycket svårare att rida LA:1o LA:4
än LB:1.

Har hört om en klubb där en LC:2 slog en MSV.....

Men det bästa tror jag är att ha KM:et i en klass!

Liknande trådar

Dressyr Jag må vara trög men jag fattar inte kvalreglerna, finns det någon klok människa som kan hjälpa mig? 🙈 I Msv B behöver jag kvala från...
Svar
5
· Visningar
688
Senast: Snurrfia
·
Tävling Jag satt (muttrandes) och betalade in avgifterna för att kunna tävla igår… Medlemsavgift, meetinglicens, hästlicens… Det blir definitivt...
2
Svar
39
· Visningar
1 054
Senast: Bison
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
589
Senast: Mli
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 408
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar