Ko-mineraler

Sv: Ko-mineraler

Jag har börjat kolla lite på ko-mineraler igen, hittade värdena på deltamins och hoppas att någon vill kommentera dem lite. Lite trött på att fundera på hur mycket det blir om det är en häst på förpackningen..

Börjar med en.. Ser att den ser ut att sakna åtminstånde biotin, och ligger lågt i E-vitamin, ser ut att ligga vettigt i Jod? Annat?

Deltamin Bas Normal pris ca 252 kr/25 kg
Kalcium % 15,0
Fosfor % 5,0
Ca/P 3,0
Magnesium % 8,0
Natrium % 8,0
Svavel %
Zink mg/kg 5000
Mangan mg/kg 4000
Koppar mg/kg 800
Jod mg/kg 200
Kobolt mg/kg 40
Selen mg/kg 45
Vitamin A 1000IE/kg 400
Vitamin D 1000 IE/kg 80
Vitamin E mg/kg 2500

/U

Senast ändrad:

Deltamin Topp Normal hittar inget pris på denna
Kalcium % 12,5
Fosfor % 4,0
Ca/P 3,1
Magnesium % 14,0
Natrium % 7,0
Svavel % 1
Zink mg/kg 5000
Mangan mg/kg 4000
Koppar mg/kg 800
Jod mg/kg 200
Kobolt mg/kg 40
Selen mg/kg 45
Vitamin A 1000IE/kg 500
Vitamin D 1000 IE/kg 100
Vitamin E mg/kg 6000

Men jod ska man väl inte ge alls? Brukar alltid köpa salt utan jod bara därför att ... nånting.

Jod, behövs för bildande av ämnesomsättnings-hormoner som bildas i sköldkörteln och som bla bildar proteiner samt stimulerar förbränning.

Jod är giftigt i för stor mängd. De flesta mineral/kraftfoderblandningar innehåller jod.

Deltamin Antioxi Normalhittar inget pris på denna
Kalcium % 10,5
Fosfor % 3,0
Ca/P 3,5
Magnesium % 14,0
Natrium % 7,0
Svavel % 1
Zink mg/kg 5000
Mangan mg/kg 4000
Koppar mg/kg 1500
Jod mg/kg 200
Kobolt mg/kg 40
Selen mg/kg 50 (varav 25% selenjäst)
Koppar mg/kg 750
Vitamin A 1000IE/kg 500
Vitamin D 1000 IE/kg 100
Vitamin E mg/kg 7000 (varav 2500 i naturlig form)

Deltamin Fertil -Phittar inget pris på denna
Kalcium % 9,0
Fosfor % 5,0
Ca/P 1,8
Magnesium % 15,0
Natrium % 7,0
Svavel % 1
Zink mg/kg 7500
Mangan mg/kg 5350
Koppar mg/kg 1650
Jod mg/kg 200
Kobolt mg/kg 80
Selen mg/kg 45
Vitamin A 1000IE/kg 650
Vitamin D 1000 IE/kg 150
Vitamin E mg/kg 5000 (varav 2000 i naturlig form)
Biotin mg/kg 135

Förresten ser att det inte finns järn, men jag inbillar mig att det borde finnas gott om järn i ex. hö. Behöver man ge extra järn egentligen?

Järn har du troligtvis tillräckligt i ditt grovfoder, men för att välja absolut rätt mineral måste man ha en analys av spårämnena i sitt grovfoder!

Snabb jämförelse om man tittar på dessa som du skrivit, skillnad mot hästmineral!
Magnesium 2-3 gånger mer
Kobolt 2-4 gånger mer
Selen 2-3 gånger mer
A-vitamin 3-4 gånger mer
D-vitamin 5 gånger mer
Mangan 3-4 gånger mer
Jod 10 gånger mer

Men är dessa mineraler så billiga, med selenjäst, naturligt e och biotin?

Är det mineraler granulatform du söker? De ovanstående är troligen det!

Senast ändrad:

Vad roligt med svar från dig, tyvärr fick jag veta att det skulle bli annan höskörd vid jul när jag pratade med leverantören om att analysera, men nästa skulle vara analyserad. Nu dröjde det till mitten av förra månaden innan det blev ny leverans, men visst var det analys på denna, men den enklare varianten utan spårämnen vad jag kan se. Lite trist för det hade varit väldigt intressant att se hur det ser ut. Över lag så har jag inte varit med om annat än att jordarna här omkring ligga väldigt högt i kalcium och precis som på andra ställen obefintligt i selen, tidigare analyser jag har haft har visat att det endast krävs tillskott av selen (Jag ger nästan bara ensilage). Men annat vet ja inte. Ensilagebalarna är otroligt jämna och fina i kvaliteten, min tokkänsliga diarréhäst har inte haft tillstymmelse till lös mage och det känns fantastiskt att prova det för första gången. Det finns insådd kummin i vallen.

Jag har räknat lite på dessa mineralerna och jämfört med vanliga hästmineraler och har också kommit fram till att det i flera fall är dubbla dosemängden på flera ställen. Funderar på om 50 gr är en lagom dos för att täcka selenen, fast jag vet att jag inte ens ska fråga här utan att ha en ordentlig analys, känns bara inte så lönt nu..

/U

jag måste ha läst slarvigt, tack för att du påpekat att jod ligger 10 ggr högre, vet inte hur jag läste. Varför ligger jod så högt på ko-foder jämfört med häst?
Med 50 gr mineral blir det 5 ggr så mycket jod som behövs, och det låter inte så bra.. Får läsa på om jod..

Och om granulat eller pellets så är mina hästar inte så petiga med maten..
Troligen slutar det med att jag köper hästmineraler igen, har ju gjort det varje gång hittils, jag är mest lite sur över att det ska kosta olika att ge häst och ko produkter som bör kosta samma att tillverka. Jag vet att mineraler bara är piss i Mississippi med tanke på alla andra kostnader, det är mer en principsak.. ;)

Vilken intressant diskussion, den ska jag följa! Jag känner flera som ger komineraler sen flera år och inte ser något problem med detta. Salthalten är högre, det har jag hört men i övrigt påstår de att det inte skulle vara stor skillnad. Utom priset som är lägre.

Är det någon som vet, vad har så stor skillnad i jod för betydelse, hur kan det påverka en häst? Förr skulle man inte ge hästar jod alls, sas det, men numera rekommenderas t o m att man kan ge salt med jod har jag sett.

kopierat från :länk

Jod
Jod (J) är viktig for uppkomsten av hormoner i sköldkörteln som kontrollerer vävnadsutbytet (tyroksiner). För från ston med jodbrist kan vara svaga eller döda vid födseln. Även överdosering av jod kan hos dräktiga ston ha skadlig effekt på fostret, och leda tilll föl som är svaga eller dödfödda. Både för mycket och för lite jod leder tilll at sköldkörteln blir förstörd (struma).

I områden som ligger högt, långt från havet eller har lite nederbörd kan det lätt uppstå jodbrist i synnerhet för de som huvudsakligen använder sig av lokalt producerat foder. Behovet av jod är ca 0,3 mg pr kg torrsubstans per dagsgiva. Dräktiga ston har låg tolerans för alltför stora jodmängder. Sjukliga tilllstånd kan uppstå vid dagliga nivåer på 35 mg.

En god jodkälla är tång och vissa havsalger, men innehållet av jod är här så högt (500-700 mg/kg) att det endast bör brukas i små mängder. Kraftfoderblandningar och allasidiga tilllskottsfoder för hästar har tilllsatts jod.

Jag förstår inte meningen : "Behovet av jod är ca 0,3 mg pr kg torrsubstans per dagsgiva."

Det står att det är skadligt för dräktiga ston och det har jag hört tidigare, men hur är det med växande hästar?

*KL*

EN sak att studera noga med mineral som inte är framtagen till häst är selenhalten.

Jag ger 'komineraler' i år faktiskt, och det gäller att akta sig noga om man inte ska få på tok för mkt selen om man har ett stort glapp vad gäller de andra mineralerna.

Anledningen att jag ger det i år är för att det är en av få grusmineral som faktiskt har en tillräckligt låg Ca/P-kvot, det är en sort jag får tag i utan att åka genom halva länet. Sen att de är GRYMT billiga är ingen förlust ;)

Upptagsmässigt ingen skillnad på dem och hästmineral. Men som sagt - REJÄLT med selen, såpass att jag först trodde det var tryckfel på påsen.

Du kanske borde jämföra behov/minimibehov med toxiska nivåer

Jag förstår inte meningen : "Behovet av jod är ca 0,3 mg pr kg torrsubstans per dagsgiva."

Jag tror att de menar att om stoet äter 10 kg TS per dag, behöver hon 3 mg jod per dag! Ju mer foder de omsätter desto större jodbehov!

Det står att det är skadligt för dräktiga ston och det har jag hört tidigare, men hur är det med växande hästar?

Enligt SLUs utfodringsrekommendationer så är den toxiska gränsen 15 mg / 100 kg häst.
Behovet på underhållsfoderstat 0,1-0,6 mg / 100 kg häst.
Högdräktiga, digivande, växande 0,1-1,0 mg / 100 kg häst.
Arbetande 0,2-1,0 mg / 100 kg häst.

Tack för svar, jätteglad att du tar dig tid.. Om jag räknar rätt, efter en lång dag, så kan jag inte ge tillräckligt av mineralen för att täcka selenbehovet utan att riskera att vi kommer upp och förbi vad som är skadligt i jodhalt.. Behöver kossor så mycket jod?
/U

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIX
  • Mens
  • Skottlossning på skola

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Hjälp!
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka