L
lundborg
Sv: Ko-mineraler
Är det nån här som har jämfört innehåll ko mineraler med häst mineraler??
Är det nån här som har jämfört innehåll ko mineraler med häst mineraler??
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
*KL*
EN sak att studera noga med mineral som inte är framtagen till häst är selenhalten.
Jag ger 'komineraler' i år faktiskt, och det gäller att akta sig noga om man inte ska få på tok för mkt selen om man har ett stort glapp vad gäller de andra mineralerna.
Anledningen att jag ger det i år är för att det är en av få grusmineral som faktiskt har en tillräckligt låg Ca/P-kvot, det är en sort jag får tag i utan att åka genom halva länet. Sen att de är GRYMT billiga är ingen förlust
Upptagsmässigt ingen skillnad på dem och hästmineral. Men som sagt - REJÄLT med selen, såpass att jag först trodde det var tryckfel på påsen.
Hur mycket selen innehåller dina komineraler?
Den jag använder, Pellvimin 0,8 innehåller 36 mg/kg (Pelleterad med ca/p kvot på 0,8).
Sen tycker jag att det är lite konstigt att svenska rekommendationer är 0,2 mg/ 100 kg häst och dag oavsett vad de gör.
Tittar man på Kentucky Equine Research (2001) tabeller så är behovet /100kg häst:
Underhåll 0,38 mg
Intensiv träning 0,62 mg
Sen dräktighet 0,44 mg
1,5 åring 0,42 mg/100 kg beräknad vuxenvikt
Kossan har fyra magar, hästen har en. Kon är en idisslare, den ska inte hoppa och kråma sig och behöver ingen speciell spänst i muskulatur och det är ingen större påfrestning på skelettet o.s.v. Vi har lite andra krav på hästen och det tycker jag gör det självklart att man inte chansar med mineraler som kan bli fel i mängd och i förhållande till varandra och som har en smältbarhet som är anpassad för det djurslag som det är tänkt för. För lite av det ena kan hindra upptag av det andra och tvärtom.
Så mycket pengar som vi hästägare lägger ut när vi köper hästen, på löpande kostnader och för att inte tala om sadlar, täcken, ridstövlar m.m. så är väl mineralerna en försumbar utgift? Det är ju inte KILON hästen ska ha varje dag!
Mineraler är lätt att avfärda för det ska ju vara riktigt illa om hästen ska uppvisa brist- eller förgiftningssymptom.
Hur mycket selen innehåller dina komineraler?
Den jag använder, Pellvimin 0,8 innehåller 36 mg/kg (Pelleterad med ca/p kvot på 0,8).
Sen tycker jag att det är lite konstigt att svenska rekommendationer är 0,2 mg/ 100 kg häst och dag oavsett vad de gör.
Tittar man på Kentucky Equine Research (2001) tabeller så är behovet /100kg häst:
Underhåll 0,38 mg
Intensiv träning 0,62 mg
Sen dräktighet 0,44 mg
1,5 åring 0,42 mg/100 kg beräknad vuxenvikt
Vad menar du???
Skulle foder eller i alla fall mineraler till kor vara mindre noggrant deklarerade på innehållsföreckningen eller vadå?
Man få ju räkna ut hur mkt mineraler som hästen behöver och sedan ge den det som fattas.
Jag har gett 25 kr+moms per kilo för det, men det har då varit i samband med köp av helpall av annat foder från dem!
Jag använder Vitafor Derby och deras lucern också, kommer hem med lastbil, finns inga återförsäljare i min närhet.