Ko-mineraler

Sv: Ko-mineraler

Är det nån här som har jämfört innehåll ko mineraler med häst mineraler??

**KL**
Hur mycket billigare är det med ko-mineraler än häst-mineraler?
Jag hittar bara närimgsfördelning på en sort på nätet, och den verkar inte säljas här i Skåne. Någon som vet vart man kan hitta info om näringsinnehåll på nätet om de mineraler som finns tillgängliga här nere?
Jag har provat att fråga om ko-pellets hos en foderförsäljare och kände mest att jag var snål som ens jämförde.. Så jag vill gärna spåna lite hemma i lugn och ro.
/U

*KL*

EN sak att studera noga med mineral som inte är framtagen till häst är selenhalten.

Jag ger 'komineraler' i år faktiskt, och det gäller att akta sig noga om man inte ska få på tok för mkt selen om man har ett stort glapp vad gäller de andra mineralerna.

Anledningen att jag ger det i år är för att det är en av få grusmineral som faktiskt har en tillräckligt låg Ca/P-kvot, det är en sort jag får tag i utan att åka genom halva länet. Sen att de är GRYMT billiga är ingen förlust ;)

Upptagsmässigt ingen skillnad på dem och hästmineral. Men som sagt - REJÄLT med selen, såpass att jag först trodde det var tryckfel på påsen.

*KL*

EN sak att studera noga med mineral som inte är framtagen till häst är selenhalten.

Jag ger 'komineraler' i år faktiskt, och det gäller att akta sig noga om man inte ska få på tok för mkt selen om man har ett stort glapp vad gäller de andra mineralerna.

Anledningen att jag ger det i år är för att det är en av få grusmineral som faktiskt har en tillräckligt låg Ca/P-kvot, det är en sort jag får tag i utan att åka genom halva länet. Sen att de är GRYMT billiga är ingen förlust ;)

Upptagsmässigt ingen skillnad på dem och hästmineral. Men som sagt - REJÄLT med selen, såpass att jag först trodde det var tryckfel på påsen.

Hur mycket selen innehåller dina komineraler?

Den jag använder, Pellvimin 0,8 innehåller 36 mg/kg (Pelleterad med ca/p kvot på 0,8).

Sen tycker jag att det är lite konstigt att svenska rekommendationer är 0,2 mg/ 100 kg häst och dag oavsett vad de gör.

Tittar man på Kentucky Equine Research (2001) tabeller så är behovet /100kg häst:
Underhåll 0,38 mg
Intensiv träning 0,62 mg
Sen dräktighet 0,44 mg
1,5 åring 0,42 mg/100 kg beräknad vuxenvikt

Den jag använder, Pellvimin 0,8 innehåller 36 mg/kg (Pelleterad med ca/p kvot på 0,8).

Sen tycker jag att det är lite konstigt att svenska rekommendationer är 0,2 mg/ 100 kg häst och dag oavsett vad de gör.

Tittar man på Kentucky Equine Research (2001) tabeller så är behovet /100kg häst:
Underhåll 0,38 mg
Intensiv träning 0,62 mg
Sen dräktighet 0,44 mg

Spontant har jag för mig det är 45 eller 40-nåt. Men ska läsa på säcken när jag går ner. Min dator har totalkraschat så förlorat alla filer etc (annars har jag det ju i foderstatsprogrammet)

Mitt hö har tidigare år fått Ca/P behovet täckt av höet med god marginal. Hur mycket brukar det variera år från år? Fält etc? Det är skördat på närliggande åkrar? Magnesium, hur är det? Brukar det bli tillräckligt genom hö?Annat? Är det egentligen inte egentligen bara selen och e-vitamin som brukar fattas?
/U

Kan variera en hel del. Beror på jordmån, väder och vind, gödsling etc.

Man kan eg inte säga vad som brukar saknas, men det är inte ovanligt man får addera alla mineraler.

Selen måste man ALLTID lägga till, svenskt hö innehåller försumbara mängder hö. E-vitamin och övriga vitaminer klarar de oftast själv via hö och solljus men en multivitamin efter jul när värdena sjunker i det lagrade höet är inte fel.

E-vit och selen ges dock nästan alltid ihop då de underlättar upptag, inte eg för att hästar har mer brist på vit E än någon annan vitamin.

Kossan har fyra magar, hästen har en. Kon är en idisslare, den ska inte hoppa och kråma sig och behöver ingen speciell spänst i muskulatur och det är ingen större påfrestning på skelettet o.s.v. Vi har lite andra krav på hästen och det tycker jag gör det självklart att man inte chansar med mineraler som kan bli fel i mängd och i förhållande till varandra och som har en smältbarhet som är anpassad för det djurslag som det är tänkt för. För lite av det ena kan hindra upptag av det andra och tvärtom.

Så mycket pengar som vi hästägare lägger ut när vi köper hästen, på löpande kostnader och för att inte tala om sadlar, täcken, ridstövlar m.m. så är väl mineralerna en försumbar utgift? Det är ju inte KILON hästen ska ha varje dag!

Mineraler är lätt att avfärda för det ska ju vara riktigt illa om hästen ska uppvisa brist- eller förgiftningssymptom.

Kossan har fyra magar, hästen har en. Kon är en idisslare, den ska inte hoppa och kråma sig och behöver ingen speciell spänst i muskulatur och det är ingen större påfrestning på skelettet o.s.v. Vi har lite andra krav på hästen och det tycker jag gör det självklart att man inte chansar med mineraler som kan bli fel i mängd och i förhållande till varandra och som har en smältbarhet som är anpassad för det djurslag som det är tänkt för. För lite av det ena kan hindra upptag av det andra och tvärtom.

Så mycket pengar som vi hästägare lägger ut när vi köper hästen, på löpande kostnader och för att inte tala om sadlar, täcken, ridstövlar m.m. så är väl mineralerna en försumbar utgift? Det är ju inte KILON hästen ska ha varje dag!

Mineraler är lätt att avfärda för det ska ju vara riktigt illa om hästen ska uppvisa brist- eller förgiftningssymptom.

Vad menar du???
Skulle foder eller i alla fall mineraler till kor vara mindre noggrant deklarerade på innehållsföreckningen eller vadå?
Man få ju räkna ut hur mkt mineraler som hästen behöver och sedan ge den det som fattas.

Det är ingen skillnad i upptag på de mineraler JAG använder iaf. Och mineralerna är ju valda utefter vad som hästarna behöver utefter höanalysen? Så jag begriper ärligt talat inte vad du menar är problemet?

De här mineralerna är valda för de var de som passade BÄST med mitt hö och som var opelletterade (melassfria). Att de är mycket billigare än 'hästmineral' är en bonus men hade ingenting med valet att göra.

Underhåll 0,38 mg
Intensiv träning 0,62 mg
Sen dräktighet 0,44 mg

Jätteintressant med dessa siffror.. men hur ska vi veta vad som är sanningen? Utgår du från de amerikanska rekommendationerna?

Det börjar sina i mineralspannen.. och eftersom det är selen och e-vitamin jag vet att jag saknar så funderade jag på om detta kan vara ett möjligt tillskott, vad tänker ni?:

Effekt Kalva:
Ca% - 7,2
P% - 9
Ca/P - 0,8
Mg% -1,5
Na% -7
Zn, Zinkoxid mg/kg - 6200
Mn, mg/kg - 2800
Cu, kopparsulfat mg/kg - 1000
I mg/kg - 230
Co mg/kg - 53
Se, natriumselenit mg/kg - 50
Vitamin A, tusental IE/kg - 310
Vitamin D, tusental IE/kg - 100
Vitamin E mg/kg - 20000

Räknar jag rätt?
Ridhästen rids nästan dagligen, och det är under upptrappning mot hård träning. 700 kg
Låt oss säga att Medelhårt motsvarar 0,5 mg/100 kg häst = selenbehov på 3,5 mg.
Fodret innehåller selen 50 mg/kg, 50/3,5=14,3 port/kg = dagsdos på 1000/14,3= 70 gr mineralfoder.

Då är den viktigaste frågan väl nu om jag kommer att hamna för högt i värdena på övriga vitaminer/mineraler/spårämnen?
/U

Lite för skojs skull lägger jag in den mineral som innehåller biotin, men mindre selen och e-vitamin:

Effekt Klöv:
Ca% - 15
P% - 1,5
Ca/P - 10
Mg% -12
Na% -9,5
Zn, Zinkoxid mg/kg - 3500
Mn, mg/kg - 2300
Cu, kopparsulfat mg/kg - 1000
I mg/kg - 180
Co mg/kg - 40
Se, natriumselenit mg/kg - 40
Vitamin A, tusental IE/kg - 250
Vitamin D, tusental IE/kg - 80
Vitamin E mg/kg - 6500
Biotin mg/kg - 200

Några funderingar om detta?
/U

Behovet för din häst enligt de amerikanska tabellerna (KER2001) vad det gäller mineraler och vitaminer är (700 kg, lätt träning):
Ca 46 gr
P 31 gr
Mg 15,4 gr
Koppar 184 mg
Zink 550 mg
Selen 3,0 mg, (moderat träning 4,0, intensiv träning 4,4)
Iod 2,45 mg
Mangan 551 mg
Natrium 37 gr
Chlorid 55 gr
Kalium 86 gr
A-vit IE 61250
D-vit IE 6125
E-vit IE 980

Om du enbart behöver E-vitamin och selen så finns det bl a en produkt som heter Provital E50 Nat-E som innehåller 50 mg selen/kg och 25000 mg naturliga e-vitaminer (tidigare 50000 mg syntetiskt e-vitamin). Denna produkt säljs bara på 20 kg säck tror jag.

Det som brukar fela mest med komineralerna till häst är jod, det blir för mycket, dock inte lika mycket som om man ger alger, men man ska nog räkna särskilt på jodet, speciellt om man har dräktiga ston.

Agronomen Margareta Rundgren säger att hon alltid gett sina hästar komineraler.

Tack så mycket, vad spännande!
Försökte googla för att hitta en återförsäljare för Provital E50 Nat-E, men det gick inte så bra, vet du vart man kan köpa det?
Har kor ett större behov av jod, eller är de mindre känsliga?
/U

Det är Kvarnbyfoder som har Provital, marknadsförs för nöt på deras hemsida, men på säckarna står det att det är för häst mm också.

Jag antar att kor har ett annat behov av jod, Kvarnbyfoder har 160 mg jod i sina komineraler.

Jag har gett 25 kr+moms per kilo för det, men det har då varit i samband med köp av helpall av annat foder från dem!

Jag använder Vitafor Derby och deras lucern också, kommer hem med lastbil, finns inga återförsäljare i min närhet.

Nu är datorn i livet igen, och mina ko-mineraler (som jag iom nya silaget inte har behov av) innehåller 45 mg selen/kg.

Och

149 gr Ca
69 gr P
(Kvot 2,15)
95 gr Mg

Vad menar du???
Skulle foder eller i alla fall mineraler till kor vara mindre noggrant deklarerade på innehållsföreckningen eller vadå?
Man få ju räkna ut hur mkt mineraler som hästen behöver och sedan ge den det som fattas.

Sorry, har haft datorn på lagning. :( Vad jag menar är att mineraler inte alltid bara är mineraler utan att de också har olika smältbarhet och att kossan och hästen har olika förutsättningar att ta upp dem. Jag tvivlar inte på att mängden inte är korrekt deklarerad på ko-säckar.
Ett exempel är t ex selen som är mkt mer tillgängligt i organisk form, än oorganiskt selen.

Det är främst spårämnena (ex. koppar, kobolt, zink, mangan, jod, selen) det blir galet på. När jag har tittat på komineraler, Effekt Normal tror jag att det var, så fick de 300 % mer än behovet av selen, jod, vitamin A bl a om jag skulle dosera så att det blev bra balans och täckning av kalcium/fosfor. Hade ett helt normalt hästhö.

Jag har gett 25 kr+moms per kilo för det, men det har då varit i samband med köp av helpall av annat foder från dem!

Jag använder Vitafor Derby och deras lucern också, kommer hem med lastbil, finns inga återförsäljare i min närhet.

Jag tackade aldrig för infon, dålig stil.. Tack!
Nu drog det ut på analysen på ensilagen, men jag får den nog nu i dagarna.
Mina andra mineraler är helt slut nu och jag måste akut köpa mineraler men har inte bestämt vilken sort än.
Känns verkligen akut, står med ett dräktigt sto, en unghäst som verkar växa just nu och ser ut som ett benrangel efter sjukhusvistelse.
/U

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Mens
  • Vad gör vi? Del CCIX
  • Skottlossning på skola

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Hjälp!
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka