Knutor vid Sadeljord

M

Madde2001

Min häst har under den tiden jag ägt honom haft problem med sadelknutor på ryggen (sadelläget) och bakom armbågen vid sadeljorden, till och från. Ibland mer och ibland mindre. De tar dock väldigt lång tid innan dem försvinner. Han har nu vart fri från sadeln i ca 2 månader (inte på grund av knutorna) och alla knutor är borta. Har börjat rida med sadel igen dock inte många gånger men redan efter första gången så vart det någon form av sadelknutor/svampliknade vid sadeljorden. Ryggen har dock klarat sig från en enda knuta. Jag köpte ett balsam med bland annat arnika i vilket gjorde att dessa knutor var helt borta på ca 2-3 veckor.

Jag använder läderjord och har provat både med och utan fårskinn och märker ingen som hellst skillnad. Under sadeln har jag renskinn vilket jag tror hjälper en del. Är noga med att hålla allt rent och rengör rygg/sadeljordområde efter varje ridtur. Det har sett hyfsat bra ut men för någon dag sedan dök ännu en liten knuta vid sadeljorden upp.
Känns inge kul om man ska rida en gång med sadel och sedan vänta nån vecka tills knutorna är borta.

Vad kan man göra för att undvika dessa knutor?
Tex nån speciell sadeljord? Smörja med något?
Hur gör ni?
:confused:

Sv: Knutor vid Sadeljord

Det låter som om din sadelgjord inte sitter riktigt bra. En fodrad, stadig och mjuk lädergjord som är svängd brukar ge ett bra läge och inte åsamka den typen av problem. Att du får knutor under sadeln beror sannolikt på att sadeln inte ligger still. Ett renskinn är ju jättebra men frågan är ju hur sadeln ligger innan du lägger under skinnet?
Hade problem med min unghäst när han nyss hade landat hos mig med just sadelgjordsläget.Han fick precis som några utslag liknande regnskållor. Jag fick rådet av en veterinär att tvätta med Hexocilschampo och det var väldigt effektivt. Ett bra tillskott för hud och hårrem är vetegroddsolja. Sitter aldrig i vägen!

Det kan också vara foderrelaterat. Min ena häst fick sådana knutor när hon fick korn så det fick jag sluta med snabbt. Jag har också sett en häst få sådana knutor av hösilage.

Sadeln är jag inte säker på hur den ligger. Men har inbokad tid för köp av nya sadlar. Sadeljorden är i läder och är mjuk och svängd. Knölarna kommer ca 2-3 dagar efter att han haft sadel på sig och kan komma ännu nån mer efter ytterligare nån dag.
Gurkmeja ska tydligen kunna hjälpa till med hästar som har svårt att få ut slaggprdukter. Kanske är värt att prova också.
Ett renskinn till sadeljorden kanske skulle vara något också.
Han hade samma sadeljord förra året och då hade han inte alls något problem vid sadeljorden utan bara uppe på ryggen. Men som sagt om sadeln inte ligger helt still så har det väl en påverkan på sadeljorden också.

Vår ena häst hade oxå sådana knutor vid sadelgjorden. Veterinären visste inte vad det var. Hästen ömmade inte heller.
Vi smorde på mjukgörande salva och red barbacka tills knutorna försvunnit.
Sedan hade vi en sadelgjordstunnel av fårskinn och knutorna har inte kommit igen sedan.
Så vad det var, det vet vi inte.
Denna hästen har mycket bra sadelläge och en sadel som ligger där den ska.

Liknande trådar

Hästvård Hej. Har nyss bytt hagkompis till min lekfulla 5åring. Innan så gick han med en 2 år äldre häst som tydligt var ledaren i hagen. Dom...
Svar
3
· Visningar
1 691
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Ny här så vet inte riktigt hur detta går till men hoppas på svar från någon. Har skaffat ny medryttarhäst för ett tag sen, en...
2
Svar
31
· Visningar
2 754
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 543
Senast: sorbifolia
·
Hästvård Jag skriver här nu och ber om råd då jag känner att jag behöver hjälp. Jag är ägare till ett 3-årigt engelskt fullblodssto sedan...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
17 306

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka