M
Madde2001
Min häst har under den tiden jag ägt honom haft problem med sadelknutor på ryggen (sadelläget) och bakom armbågen vid sadeljorden, till och från. Ibland mer och ibland mindre. De tar dock väldigt lång tid innan dem försvinner. Han har nu vart fri från sadeln i ca 2 månader (inte på grund av knutorna) och alla knutor är borta. Har börjat rida med sadel igen dock inte många gånger men redan efter första gången så vart det någon form av sadelknutor/svampliknade vid sadeljorden. Ryggen har dock klarat sig från en enda knuta. Jag köpte ett balsam med bland annat arnika i vilket gjorde att dessa knutor var helt borta på ca 2-3 veckor.
Jag använder läderjord och har provat både med och utan fårskinn och märker ingen som hellst skillnad. Under sadeln har jag renskinn vilket jag tror hjälper en del. Är noga med att hålla allt rent och rengör rygg/sadeljordområde efter varje ridtur. Det har sett hyfsat bra ut men för någon dag sedan dök ännu en liten knuta vid sadeljorden upp.
Känns inge kul om man ska rida en gång med sadel och sedan vänta nån vecka tills knutorna är borta.
Vad kan man göra för att undvika dessa knutor?
Tex nån speciell sadeljord? Smörja med något?
Hur gör ni?
Jag använder läderjord och har provat både med och utan fårskinn och märker ingen som hellst skillnad. Under sadeln har jag renskinn vilket jag tror hjälper en del. Är noga med att hålla allt rent och rengör rygg/sadeljordområde efter varje ridtur. Det har sett hyfsat bra ut men för någon dag sedan dök ännu en liten knuta vid sadeljorden upp.
Känns inge kul om man ska rida en gång med sadel och sedan vänta nån vecka tills knutorna är borta.
Vad kan man göra för att undvika dessa knutor?
Tex nån speciell sadeljord? Smörja med något?
Hur gör ni?