"KNUTOR, klumpar" på benen???

B

BREA

Mitt sto har aldrig varit halt eller haft någon symtom på ömhet men trots det har hon små (kanske två centimeter i diameter) HÅRDA knutor på bakbenen:confused: , hon har haft dem sen jag köpte henne, det går att trycka riktigt hårt på dem ( hon ömmar inte då heller) och det känns verkligen inte som någon vätska där inne:crazy: kan det vara lösa benbitar eller vad är det här för något? så länge hon inte verkar ha ont så känns det lite onödigt att röngta henne då hon går som avelssto, men hade känts tryggare att veta var det är?:grin: Någon som har något förslag eller funderingar på vad det här kan tänkas vara?:)

Hade även varit tacksamt att veta om det här går att behandla på något vis?

MVH

Sv: "KNUTOR, klumpar" på benen???

Var på benen sitter dom?

I mina öron låter det som överben?

Kanske två-tre stycken knutor på skenorna där bak, Överben har jag aldrig hört talas om:grin: vad är det för något?

Var på benen sitter dom?

I mina öron låter det som överben?

jag googlade det:grin: men det kan mycket väl vara det,lutar åt det i alla fall:grin: bara det att varför skulle hon ha så många:confused: men de sitter rätt långt ner på skenbenen så hon kanske har kommit åt att stryka sig själv under den tiden hon var ridhäst, jag har ju tyvär inte ridit henne överdrivet mycket så har ingen aning om hon stryker sig mycket,.. tack för ditt svar! :)

Jag tycker också det låter som överben.
Överben kan uppstå av många olika orsaker, sparkar och islag bla.

Som de andra sagt så tror jag också att det är ett överben.
Överben brukar inte vara någon större fara om de inte sitter väldigt illa, min lilla tös har lyckats slå sig riktigt ordentligt så hon har fått e redigt överben.
Tyvärr så sitter inte det särskilt bra då det skaver mellan skena och griffelben, kommer förmodligen amputera det griffelbenet.

Liknande trådar

Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 270
Senast: Lisa2014
·
Hästvård Jag har en ponny som jag var inne på klinik med för ett par veckor sedan. Först en helg akut och sen ett återbesök. Hon hade symtom som...
Svar
5
· Visningar
1 628
Senast: Amha
·
Hästvård Blir så trött! Min ponny har hela livet haft problem med att hennes ögon svullnar och, hon kliar sig och får sår på hornhinnan på...
Svar
6
· Visningar
3 544
Senast: TantEster
·
Hästvård Min häst brukar få som en liten sårskorpa runt fästingarna, och efteråt blir det som en liten knuta just vid bettet, precis som det...
Svar
4
· Visningar
2 720
Senast: Elina8
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • FÅRtråden