Knuta som kommit snabbt?

lady_vip

Trådstartare
Lokis har fått en konstig knuta på bara ett par dagar, skulle säga nästan 5 cm i diameter på övre delen av skulderbladet/armbågen. Hon hade INTE knutan i helgen, i måndags la jag märke till en liten knuta och nu har den växt.

Hunden är 9 år, frisk och pigg och har inga fettknutor eller liknande. Just nu går hon på en längre Baytril-kur för svår öroninflammation, hon har ätit det i 22 dagar nu. På mindre än en månad har hon fått lugnande 2 ggr och då även en del sprutor i nackskinnet vid de tillfällena(smärtstillande och Baytril).

Jag är mest så förvånad. Mina teorier är att någon av sprutorna gått fel på något vis, men det var över en vecka sedan vi var hos vet. Min andra teori är att hon har smällt i någonstans, men hon har inte ont. Knutan är dessutom mjuk och sitter inte fast.

Jag vet att man inte kan diagnostisera så här på nätet, men är det någon som varit med om en knuta som kommit så fort??

Sv: Knuta som kommit snabbt?

Jo, men är det inte konstigt att den kommit så pass långt efter och dessutom sitter på sidan..? Och dessutom växer?

Kan det inte varit så att man tagit lite i nackskinnet när man stuckit, och därav det kommit lite på sidan så att säga när huden är i normalläge? ;) Jag vet inte hur "slapphudad" din hund är, men på min skulle det absolut vara en möjlighet.

Vad gäller tiden som gått så kan jag inte svara, men jag vet att bölder kan ju ligga och gro...

Förvisso. Ditt resonemang låter som mitt och det är därför jag inte har världens panik. Men jag är ju frågande, det kan ju vara nåt jättefarligt, typ cancer :eek: ;)

Men hon är slapphudad, har en hel kostym till övers ;)

Min fick en sådan efter rabiesvacc. Den var hård och ganska stor, hon hade inga bekymmer med den och försvann efter några dagar.

DDDE3881-41D1-4E52-97C0-ACDD5E24BA67-628-0000014816C246E4.jpg

Här har vi den, tog några bilder för att skicka till veterinären.

Jag tippar på böld eller någon form utav vätskesamling. Men det ser jäkla märkligt ut! Du måste berätta när ni kommer fram till vad det är för något... Vad trodde vet?

Har inte skickat till vetten än, tyckte det var för sent:) vätskeansamling eller typ nån blodutgjutning tror jag. Skulle kunna vara en böld, men jag inbillar mig att bölder, varbölder, brukar ha tydliga kanter, denna har inte det på alla sidor.
Pratade nyss med sambon, han kan inte heller komma på att hon slagit i något, men han tror hon hade dunsar in i något i skogen förra veckan, men han hade inte det, bara hört eftersom hans fokus låg på den andra hunden.

Gammal sårskada som läkt utifrån så att vätskan har samlats inuti? Alltså t ex en ficka efter ett sticksår, t ex bett eller träflisa, som bara varit någon millimeter men kanske ett par centimeter djupt. I så fall har hon kanske inte ont nu men kan få.

Bulor efter vaccination och liknande brukar komma inom ett dygn och sedan succesivt minska och vara borta helt inom en vecka. Jag har aldrig varit med om att en vaccinationsbula har vuxit till sig. Och det är ju inte precis där man brukar sticka heller. Iofs kan man ha stuckit fel. Har hon chip? Vet du var det sitter i så fall? Kan man ha stuckit så att man har förflyttat chipet så att det har blivit sårigt och vätskeansamling invändigt? Bara en tanke, vet inte om det kan bli sådan bula i så fall.

Är du säker på att det inte finns eller har funnits något litet sår där? Min gammelman hade fettknutor och om de började klia och han kliade på en så kunde ha få sådana bölder. I hans fall så fick vi åka in och tömma dem, sätta dränage och låta innehållet rinna ut.
Bölderna kom väldigt fort och expanderade i enorm hastighet. Han kunde vara böldfri på kvällen för att ha en stor böld på morgonen dagen efter. Jag minns att jag hade enormt dåligt samveteför jag trodde att jag hade missat bölden när den var liten första gången innan veterinären förklarade hur enormt fort de kunde uppkomma.

Jag är nästan 100 på att där inte varit något sår, men visst, det kan ju vara pyttelitet. Funderar på att dra fram klippmaskinen och klippa över för att se om jag kan se något. Däremot har hon kliat och skakat på huvudet mycket den senaste tiden pga öroninflammationen.

I natt hade den inte ökat i storlek, så vi fortsätter avvakta lite. Hon är fortfarande helt oberörd och kan ligga på knutan utan problem.

Pratade nyss med vetten som också tyckte att vi skulle avvakta, men jag är så nyfiken så jag tänker nog klippa över knölen i kväll och se om jag kan se något.

Jag har lyxen av att en av mina bästa vänner är veterinärer, så skulle det bli värre kan vi nog fixa det i helgen ändå, annars hade jag nog åkt in idag.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 30
  • Löpcykel

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka