Knottror?!

Vita_N_6520

Trådstartare
Min häst ha fått massa "småbölder" på halva hela kroppen. Inget igår, utan allt har kommit idag. Tänkte om ni vet vad det skulle kunna vara för något?
Allergi? Värmeutslag? (täckad häst med tunt täcke)

Det var mest på "övre" delen av magen, samt på ryggen och runt sadeln. Men även rätt mycket på insidan av översta delen av benen.
Tog mig friheten att sno en "häst" från internet så ni får en uppfattning om var plupparna var :D

8251018.jpg

Hon hade ngt högre feber än vad hon brukar ha.
Jag har inte ändrat något i foderstaten.

Hjälp! Ska man oroa sig? :crazy:

Sv: Knottror?!

Hej!!!

Det har ju varit ganska varmt nu, väderomslag..kan vara sk regnskollor,, blir utav värme..om jag vore du skulle jag helt enkelt prova att täcka av så huden får andas...det är ju ganska bra väder nu...och är det ricktigt kallt kan du ju bara lägga på täcket igen den dan, kan ta lite tid innan de försvinner men de brukar försvinna då..våran häst fick ocks¨å sådana...Kan även vara foder som orsakar det, men du skriver att du inte bytt foder nyligen!!?
Hur längesen bytte du senast , kan komma ett tag efter nämligen..har du ökat ngt i foderstaten? Hur ser det ut i hagen med gräs osv..
Mitt tips är att du täckar av iallafall..:)
Man kan också badda med hexocil..men det fungerade inte på våran pålle...låt huden andas...

De började få hö på morgonen för någon månad sen. För 1-2 veckor sen fick de hö även på em. och nu i några dagar har de enbart fått hö. Fick ensilage förrut.
Kraftfoder bytte jag ungefär i samma veva som vi började med höet (eller lite senare?!)

Jag vet inte hur det ser ut i hagen men det är nog mest lera och vatten.

Egentligen har jag inte täcket för att hon fryser (el jo hon är känslig för regn) utan nu är det för att jag ska slippa tvätta henne varje dag. Det blir ju trots allt lite kyligare på kvällarna och det känns lite elakt att tvätta henne då :crazy: + att jag inte redigt har tid just nu.

Jag ska kolla till henne imorn bitti innan fordingen och se om hon har nån feber.
Kan de få feber av värmeutslag?

Det där kan vara "svettutslag" dvs, hästen har blivit svettig och inte blivit tvättad ordentligt. De sitter ju på de ställen där hästar vanligast svettas.

Jag har inte märkt av att hon varit svettig. Det brukar ju synas lite i pälsen då. Och under magen har hon då aldrig varit svettig :p

Hon är ingen "lättsvettad" häst utan brukar bara svettas vid väldigt varma sommardagar och/eller när man rider ganska hårt...

Enda stället hon varit lite svettig på i vinter har varit efter bröstan, och ngt vid sadelgjorden.
För ca 2 veckor sedan var hon även lite svettig under sadeln, men detr borde ju inte komma fram nu isf, eller?

Kanske nässelutslag?
Min lillasysters ponny fick det förra sommaren när hästarna släpptes på bete, även fastän de hade haft en "inskolning" så var hon ovan vid att fritt gå och beta gräs - det blev för kraftigt = allergisk reaktion---> nässelutslag. Hon blev knottrig på ena sidan.
Vad din häst skulle reagera på vet jag dock inte, kanske att höet är kraftigare än vad ensilaget var?

För att hon mosar in hela sig i lera som inte går att borsta bort.

Det brukar ta mig minst en kvart att få bort bara det värsta på halsen. Huvudet måste jag nästan alltid tvätta om jag vill ha det rent.. :crazy:
Dålig lera i hagen :cool:

Kliade det något på hästen lr så?

Jag tror iofs att höet är sämre än ensilaget, men jag är inte 100 på det. Ska fråga om det verkligen inte finns ngn analys på det..

Egentligen har jag inte täcket för att hon fryser (el jo hon är känslig för regn) utan nu är det för att jag ska slippa tvätta henne varje dag. Det blir ju trots allt lite kyligare på kvällarna och det känns lite elakt att tvätta henne då :crazy: + att jag inte redigt har tid just nu.

Tvätta? Måste väl räcka med att borsta? :confused:

Edit: Såg att du svarat på det. Skaffa en bra mjuk gummiskrapa eller en koskrapa om pållen inte är känslig så kommer du få bort leran. Min ponny har superlångpäls och älskar lera och jag har då aldrig haft problem.

/Maria

Gummiskrapa fungerar inte, det har jag testat. Koskrapor är alldeles för hårda för henne :p

Fråga mig inte hur 17 hon beter sig, för fjordingen är det inga problem alls att få bort leran från.. :confused:

Är det bölder (alltså att det kommer ut var) eller är det knottror?
Är det knottror låter det väldigt mkt som sk "nässelutslag" dvs en allergisk reaktion. Om de inte går bort av sig själva kan hästen behöva en spruta cortison för att minska reaktionen.

Min ponny fick en utslag en sommar för ett par år sen, stora "blaffor" som liksom flöt ut såg ut som nässelutslag. Han var inte alls besvärad av sina utslag, tror det var värst för mig:angel:
Veterinären ville inte ge honom kortison eftersom att han inte verkade besväras, men hon sa att om han började klia sig så bölderna gick sönder så skulle han få behandling.
Lycka till!!

Tack för alla svar! :bow:

Jag pratade med stallchefen idag och hon trodde också att det var nässelutslag. Hennes häst hade visst ochså noppror, och hade haft det tidigare.
Men jag låter henne gåt utan täcke så mycket som möjligt ifallatt det skulle vara värmen. Det skadar ju inte :D

Men kan man rida och så som vanligt? Tänkte eftersom det är på ryggen?!
Jag skrrittade en sväng utan sadel idag och hon kändes fräsch o så.
Är det något man måste tänka på?
Ex. med foder och så..?

Det är nog värst för mig ochå, min häst verkar inte lida av det men jag blir så orolig :crazy:

Liknande trådar

Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 276
Senast: Lisa2014
·
Hästvård Märkte idag att min häst har ont i ryggen. Tar allt från början! Tvättade honom i Tisdags kväll med varmvatten (hela hästen) Han fick...
Svar
10
· Visningar
1 612
Senast: MaRomer
·
Ekonomi & Juridik Snälla hjälp... de e långt jag vet.. men snälla du får ett pris om du orkar läsa allt :angel: Jag ska lämna ut mitt sto på foder, men...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 805

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat