Knottallergi, hjälp!

scizofren

Trådstartare
jag tror en häst jag känner har knottallergi. kliar av sig man och svans om somrarna och så..

är enda sättet att skona hennes tagel att stänga in henne i ett eksemtäcke?
NI MED KNOTTALLERGIKER, KAN NI INTE GE mig råd?
ursäkta de stora bokstäverna...

tack på förhand:bow:

Sv: Knottallergi, hjälp!

Allergiförebyggande arbete måste ske året om, så det är inte endast somrar som hästen skall skyddas och hjälpas. Resten av året går åt till att höja immunförsvar, te x genom att se till så att foderstaten är i ordning och att hästens allmänstatus är bra.
Eksemtäcke är ett måste, likaså en ev installning nattetid om hästen är mycket besvärad. Insektsmedel i riktklig mängd regelbundet under dygnet, speciellt den insektstäta tiden mot skymning och gryning. Därför bör hästen behandlas regelbundet så att den får ett mera ihållande skydd dygnet runt, sen finns även olika smörjor att ta till. Vad som passar respektive häst måste man prova sig fram, vad som funkar på en funkar inte på nästa osv.

Grunden är att skydda hästen från alla bitande insekter, inte minst knott men det finns flera elaka :devil: som kan göra livet surt för en eksempålle.

Beroende på vädret, så har jag börjat med täcket i mars månad något år. Förra året fick han på sig pyamasen i april, det gäller att börja innan hästen får klåda.

min knottallergiker har varit inne på nätterna... haft på massa insektsmedel och tvättat och smörjt mycket. Han har klarat sig bra!!

I alla eksemtrådar skriver man att ett eksemtäcke är ett måste, jag kan säga att på min häst fungerar det INTE! :eek:
Inte alls faktiskt - han blev snarare mer kliig...:(

Jag använder Näckens hudvårdsolja och ger linfröolja.
Samt att jag har en hemmagjord insektsspray.
När det är som värst smörjer jag på cortizon.
Vi duschar ca 1ggr per vecka med mjällschampo.

Han går ute på nätterna men får komma in och sova ett par timmar på dagen - helst då i skymningen.
Han går i en stor hage med kuperad terräng - bland annat med en slätt som det fläktar ordentligt på.

Har även testat Nylanders, alger, olika örter mm detta har ej fungerat pga olika anledningar (bla kräsen häst...:smirk: )
Har haft honom inne på nätterna - han blir inte mindre kliig men mer ledsen.

Jag tror på att man måste prova sig fram och se vad som passar just sin häst bäst.

Funkar det inte med eksemtäcke?

Ja, jag kan ju säga att det är nog det enda som verkligen funkar.
Men om hästen har ett riktigt eksemtäcke och kliar sig mer.... Verkar konstigt, men som sagt när man inte vet orsaken...

Hur menar du då? :)

Hästar med knottallergi är i allmänhet väldigt hudkänsliga överhuvudtaget. Man bör vara försiktig med olika medikamenter att smeta på hästen, och kanske hellre välja det allra mildaste för att inte orsaka ännu mer klåda.
Om man schamponerar hästen - var noga med att verkligen skölja ur varenda gnutta - rikligt med vatten.

Sköt magen på hästen - Ge ingenting starkt, surt eller sött.
Många eksemhästar är känsliga mot betfor.
Ge så neutral mat som möjligt. Hellre rent hö än hösilage.
Svart havre är att föredra framför vanlig.

Alltid tillgång till lösdrift - knottskyddad plats. Bra med sk. köldridå, från tex Nordpost. Håll rent från gödsel, som drar till sig insekterna, och håll bädden allmänt fräsch.

Boetts eksemtäcken är bra, och man behöver åtminstone 2 st att byta mellan så man hinner tvätta och laga.

Ögonen på en eksemhäst är ofta extra känsliga. Ha gärna flughuva under hela eksemperioden för att undvika ögoninflammationer.

Lycka till! ;)

Vad menar du med "Hur menar du då? :) "

Jag hade ett Boett - som jag för övrigt tyckte passformen var usel på.
För trång runt bringan och för korta bensnören, de skavde mot knäna bak. Och jo, täcket var till och med aningen för långt så det var inte för litet i storleken.
Han avskydde verkligen att få på sig det igen efter ridturen!

Nicke:

Jag tar det för självklart att man sköljer ur allt schampo - jag skulle inte vilja gå med det i mitt hår, Hua! :eek:
Ingen betfor, inget hösilage, inga äpplen, ingen havre till min pålle....:cool:
Det låter nästan som att han inte får nåt att äta... ;)
Jag har även börjat med "magmedel" den här säsongen så får vi se om det kan underlätta.
Jo! Jag har testat homeopatmedel oxå! Ingen skillnad..

Menar på vilket sätt du inte tycker att det hjälper med eksemtäcke.

Det sa du ju nu, du tyckte inte att det passade...

Jag tycker att det funkar i alla fall, knotten kommer ju inte åt att bita t ex. Min häst slutade stå och klia sönder sig...

Nu passade boetts täcke just henne och hon verkade tycka att det var skönt att ha det... slippa kliandet...

Jag kan bara se fördelar i alla fall!

Salvor tycker jag inte hjälpt på samma sätt.

I alla eksemtrådar skriver man att ett eksemtäcke är ett måste, jag kan säga att på min häst fungerar det INTE!
Inte alls faktiskt - han blev snarare mer kliig...

Och ofta beror detta på att man inte sköter hygienen i täcket, det måste skakas varje dag. Genom att man använder insektssprayer, smörjmedel etc bör det tvättas regelbundet och minst 1 gång per vecka. Om det inte sköts, ja då börjar hästen klia sig. Precis som någon skrev är hästen ofta hudkänslig, kvarvarande hår som lossnat är rena rama klipulvret.:eek: Prova själv får du se.;)

Att man rekommenderar täcke beror på att man vill skydda hästen från bitande insekter så långt det nu är möjligt, det beror ju på att orsaken kommer från bitande insekter.

Men all eksem kommer inte från insekter.

Vill tillägga att mitt täcke sköttes väl.

Eksem är en allergi. Ofta har allergiska hästar fler allergener. Min eksemhäst (knottallergisk) har även kvalsterallergi. Det är mycket bra att göra ett pricktest på hästen, det finns några få veterinärer som utför detta, bl a här i länet. Då är man beredd på om det finns mer att göra för hästen. Att hästen blir allergisk p g a mat är mycket mycket ovanligt och en fördom bland hästfolk pga brist på kunskap.

Ang täcke så är det som Boj säger, man måste sköta om täcket. Jag har fem täcken och tre huvor till min eksemhäst o tvättar dem i litet såpa, inget tvättmedel el sköljmedel till detta. Byter ofta. Smörjer med en salva jag fick tips om ifjol som fungerat mycket bra för hästen.

Vad som bör göras är, om man har en knottallergisk häst, är ju att skydda den mot knott!! Inte utsätter man den för ännu mer knott genom att strunta i att ta på täcke som ju skyddar och ta in den innan knotten kommer vid solnedgång/uppgång. Ofta räcker det, täcke o installning dessa tider.

Vilket täcke man vill ha får man prova sig fram till, själv föredrar jag Boett som sitter som handsken på min eksemhäst.

Har man häst som är allergisk mot t ex fluga el mygg är det svårare skydda den. Täcke mot mygg finns ej så många (tjockare kvalité) och mygg går in i stall osv som ej knott gör.

Blåsiga hagar på sommaren är bra, då knotten är usla flygare i blåst. En bra foderstat året om är givetvis självklart.

men hur kan man säkert veta att det är knottallergi? kan man bara gör pricktest för att säkert veta? det kan knappast vara soleksem på hästen jag känner, eftersom hon är importerad från spanien och van vid solen där nere...

Det är en bra idé att göra pricktest. Hästar kan liksom människor vara allergiska mot en massa saker. Skynda att göra nu, innan knotten kommer, ifall det ändå skulle vara det.
Knotten kommer ibland oväntat tidigt, ofta runt 1 April. Jag brukar räkna med att de blir aktiva vid 5-10 + grader.

hade för några år sedan en d-ponny med ganska svår exem, hade mkt. kontakt med vet. och provade en rad olika behandlingar, det ända som hjälpte på honom va boetts exemtäcke (provade 2 billigare märke, men dom gick sönder fortare) och antihistamin tabletter som vet. skrev ut, samt att han fick vara inne tidig morgon och eftermiddag.
men det går ju aldrig att jämföra olika allergier, min ponny fick exem som en blixt från klar himmel våren han fyllde 3, innan dess hade han ingenting...!
hoppas du hittar en bra lösning för er !

scizofren skrev:
jag tror en häst jag känner har knottallergi. kliar av sig man och svans om somrarna och så..

är enda sättet att skona hennes tagel att stänga in henne i ett eksemtäcke?
NI MED KNOTTALLERGIKER, KAN NI INTE GE mig råd?
ursäkta de stora bokstäverna...

tack på förhand:bow:

Vi har haft en b-ponny med allergi som stgartade så fort hon började beta av gräset. Gräs och sol utlöste det, sen kom knotten mm och gjorde klådan värre. Hon skulle helst gå i gräsfri hage så klarade hos sig bäst. Antihistamintabletter hjälpte en del men inte helt. Om hon gick i gräshage skule hon helst inte ha något som gick att klia mot, så att hon inte kunde riva upp sår, då klarade hon sig också bättre.
Om hon började klia så blev det en ond cirkel med knott, mer klåda mer rivande, mer insekter mer klåda osv.
Det fanns inte exemtäcken då.

Mitt ponnysto är känslig mot knott, använder 4ess tjärsalva i man och svans, kombinerat med hästdeo, (brun flaska) och ingen betfor och ett svältbete så att det inte blir för sött. Höll henne inne när det var för:devil: :devil: och fodrar med hö som inte är alltför kraftigt. Brukar hjälpa, Hon luktar dock allt annat häst och har lite vattenkammad italienare look:D :D

Lazy Lady skrev:
Mitt ponnysto är känslig mot knott, använder 4ess tjärsalva i man och svans, kombinerat med hästdeo, (brun flaska) och ingen betfor och ett svältbete så att det inte blir för sött. Höll henne inne när det var för:devil: :devil: och fodrar med hö som inte är alltför kraftigt. Brukar hjälpa, Hon luktar dock allt annat häst och har lite vattenkammad italienare look:D :D

Jag funderade lite på det där med svältbete, hur menade du då?
Menade du inget gräs men hö, eller mindre mat?

Jag har en ponny med mycket svår eksem. De som hade honom innan mig, skötte inte om eksemet varken med flugmedel eller något annat. Det första jag gjorde när jag fick honom var att köpa ett eksemtäcke för att skydda honom. Köpte även flugmedel ( ett med naturliga ämnen då en häst med känslig hud inte bör ha en massa kemekalier). Sedan även ett lugnande medel för huden även det med naturliga ämnen. Efter ett tagh köpte jag ett täcke till för att de går sönder ofta så man får sy dem efterhand och hästen ska inte vara utan täcke ens för en timme. Man kan se att de kliar av sig ett tag efter det sedan och när de väl börjat klia så kliar dem på.
Han gick från att ha sår, vara väldigt svullen och inte ha någon man eller svans till att han nu är i princip helt utan symtom. I somras kliade han bara bort pyttelite man, men innan kunde man se även på vintern att han hade eksem. Täcket har verkligen funkat på honom!
:banana:

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 358
Senast: Lutten
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 100
Senast: Blyger
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
754
Senast: ryujaneiro
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 902

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka