Knottalergiker Hjälp!

Candy00

Trådstartare
hejhej, några kanske läste min gamla tråd om att få upp hästen från malmö till stockholm, nu har det löst sig, men då kommer det istället upp ett nytt problem :cool:

Det är nämligen så att hästen är knott-allergiker ... Nu har stallägaren kommit på att dom hästar som inte ska gå på bete ska gå ute under natten och inne på dagen. Vilket jag blev lite "orolig" över... Är det inte under kvällen/natten som det är mest mygg, knott m.m. ute?? Elr är jag helt fel ute?? :confused:

Hur har ni andra med "knott" hästar löst det? Fluggsprey & flygtäcken åker på, men sen då? Blir dom jätte störda av insekterna ändå??

Tacksam för svar!

Senast ändrad:
Sv: Knottalergiker Hjälp!

Tyvärr kan jag inte hjälpa dig mer än att jag vet att det är mest knott och mygg i gryning och skymning! Hoppas det löser sig för dig :) Flugtäcke eller liknande borde hjälpa men har ingen erfarenhet av knottallergi.

Läs eksem-trådarna. Knott är som värst vid gryning och skymning. Köp ett eksemtäcke, finns på Boett. repellerand emedel finns hur många som helst, kolla vad de använt på hästen som fungerar. Hoppas du har ett ställe med lite knott. Miljöombyte till det sämre kan försämra hästen.

som sagt det finns hur många trådar som helst.
har själv en häst med allergi.
eksem/ flugtäcke med magplatta ett måste, tvättas ofta dvs man behöver 2 täcken. ute på dagen. vem orkar släppa ut hästarna vid 23.00 och ta in före 5.00,
På natten är han utan täcke och går i hage vid stallet med tillgång till 2 stora boxar inne i stallet tillsammans med 2 kompisar.
Tvätta man och svans ett par ggr i månaden med milt schampo.
smörja utsatta ställen med mjukgörande medel samt flugmedel när det är som värst.

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 993
Senast: Mia_R
·
Ridning Hej! Jag är nybliven hästägare sedan 2 månader sedan. Jag köpte en lugn och snäll kille som skulle endast användas till lätt ridning och...
2
Svar
28
· Visningar
7 665
Hästvård Nu behöver jag bolla lite tankar ang om jag behöver oroa mej eller inte. Kan börja med att säga att hon är inbetad för hand och sen...
Svar
5
· Visningar
1 016
Skola & Jobb Det är alltid svårt att skriva om jobbet då man har tystnadsplikt och alltid trampar någon på tårna. Dock vill jag ändå ventilera lite...
Svar
18
· Visningar
2 935
Senast: Zaria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka