Knorrevångens affärer på väg mot avslut

Sv: Knorrevångens affärer på väg mot avslut

Så du menar att Knorrevångens "aktiviteter" är ointressanta och inte engagerar folk för att det finns värre saker i Europa. Ska vi strunta i att företag bryter mot lagar och regler för att det finns företag som begår ännu större brott? Eller hur menar du?

Nej, vi ska inte strunta att företag bryter mot reglerna här i Sverige.

Men faktiskt så tror jag inte folk i det stora hela är särskilt intresserade av Knorrevången,och det var det jag skrev.

Och sedan angående TV-programmet i gårkväll.Det var D.Å.L.I.G.T.

Hade de inte mer att komma med? Efter ett år av journalistiska undersökningar? Eller döljer de information till rättegången?

Det nya som framkom var väl att det var en känd hästhandlare som vid upprepade tillfällen skickat olika hästar med samma pass?

Senast ändrad:

Nej, vi ska inte strunta att företag bryter mot reglerna här i Sverige.

Men faktiskt så tror jag inte folk i det stora hela är särskilt intresserade av Knorrevången,och det var det jag skrev.

Och sedan angående TV-programmet i gårkväll.Det var D.Å.L.I.G.T.

Hade de inte mer att komma med? Efter ett år av journalistiska undersökningar? Eller döljer de information till rättegången?

Det nya som framkom var väl att det var en känd hästhandlare som vid upprepade tillfällen skickat olika hästar med samma pass?

Jag tror att det finns ett stort intresse av vad man stoppar i munnen - från folk i allmänhet. Ännu mer tror jag att intresset över att bli lurad av en myndighet är ännu större.

Jag tycker programmet var bra - med hänsyn till att det är en rättegång som kommer - så går det inte att redovisa allt. Och det finns mycket mer!!

Det framkom också att VD lurat till sig sällskapshäst som var tungt medicinerad och som VD omdelbart slaktade med godkännande av Livsmedelsverkets veterinär. Det fanns noteringar i passet på denna sällskapshäst - men det hindrade inte hästköttet från att bli människomat.

Det framkom också att VD lurat till sig sällskapshäst som var tungt medicinerad och som VD omdelbart slaktade med godkännande av Livsmedelsverkets veterinär. Det fanns noteringar i passet på denna sällskapshäst - men det hindrade inte hästköttet från att bli människomat.

Men hur ska det gå att bevisa alla dessa tunga mediciner vid en rättegång, och att de dessutom var inskrivna i passet, när passet är borta? Och vad för sorts mediciner, för att vara lite mer trovärdiga som undersökande journalister borde de tagit fram veterinärunderlaget på när och med vad hästen var behandlad, men det kanske kommer i rättegången, vad vet jag...

Din hästs pass innehöll ju också noteringar, men du har fortfarande inte sagt på vilken medicin...men det kanske kommer fram i rättegången, vad vet jag.

Och angående detta med godkännande av Livsmedelsverkets veterinär, om det inte stod i passet, hur ska veterinären veta?, hur ska veterinären kunna se något som kanske inte finns uppskrivit och inte ens går att påvisa med blodprov?

Att det finns noteringar i passet innebär inte nödvändigtvis att hästen inte kan gå igenom.
PL

Det mesta som det är livstids karens på går överhuvudtaget inte att påvisa efter någon månad.
Butta hade tex tidigare en karenstid på 14 dagar men med nya reglerna har ingen tillverkare lust att kosta på ny dokumentation på ett gammalt preparat utan patent.
PL

Jag tycker programmet var bra - med hänsyn till att det är en rättegång som kommer - så går det inte att redovisa allt. Och det finns mycket mer!!

Men del av det de redovisade var faktiskt till Knorrevångens fördel.

Först var det tillbakablickar-inget nytt.

Sedan filmades det från en restaurang, de visade hur paketerat hästkött ser ut och hur stekt hästkött ser ut.Det upplystes om att restaurangen inte handlade hästkött från Knorrevången.Och? Vad säger det? Det talades om att restaurangens hästkött var minsann kontrollerat, men hur, och var, är de till den restaurangen slaktade hästars pass lika noggrant genomgångna som de på Knorrevången? Om inte, hur kan de garantera att just det köttet inte innehåller behandlingsrester, eller att köttet ex kan ha haft livstidskarens? Till de frågorna gavs ingen förklaring.

Och så var det då detta med passfusken. Att flera olika hästar slaktats med samma pass.Den, eller en av de, som hade gjort det var en ökänd hästhandlare i Skåne.

Att det inte upptäcktes berodde på vad jag förstod att systemet då var manuellt.

Jag har själv slaktat flera hästar åt andra på andra slakerier, då kontrollerades inte ID, inte heller togs passen, så där är inte Knorrevången ensam, om det ändrats nu vet jag inte.

Sedan en liten pratstund med Livsmedelsverket där det framkom från Livsmedelsverkets sida att de ska ta stickprov-inte prov på alla djur.

Men del av det de redovisade var faktiskt till Knorrevångens fördel.

Hur kan du tycka att Uppdrag granskning var till slakteriet fördel? :confused:

Tycker slakteriet detta själva - så är det väl bara att gratulera dem :D

De kommer att bli mycket nöjda i framtiden skulle jag tro - i fall de nu gillar att figurera på TV och i tidningar vill säga :)

Hur kan du tycka att Uppdrag granskning var till slakteriet fördel? :confused:

Jag skrev del av, OBS del av.

Det programmet visade vad gäller passfusken så var det en hästhandlare som pekades ut, att en annan person som säljer hästar till slakt till Knorrevången pekas ut som fuskare av TV-programmet måste iaf vara till fördel för slakteriet, förut har ju de fått hela skulden, men som sagt, det kanske kommer fram andra detaljer sedan.......vad vet jag.:angel:

Och vad gäller restaurangvinklingen, så undrar jag om folk är så lättlurade, ät hästkött här, vi köper inte från Knorrevången utan från...ja, det fick inte tittarna reda på men där var minsann köttet kontrollerat. Men varför redovisades inte den eller de kontrollerna och hur effektiva de är på andra ställen?

Programtid fanns ju gott, då hade de sluppit fylla ut med tillbakablickar.

Och vad gäller restaurangvinklingen, så undrar jag om folk är så lättlurade, ät hästkött här, vi köper inte från Knorrevången utan från...ja, det fick inte tittarna reda på men där var minsann köttet kontrollerat. Men varför redovisades inte den eller de kontrollerna och hur effektiva de är på andra ställen?

Ja alltså med tanke på att restaurangens namn nämndes flera gånger, så är det ju inte så svårt att lista ut att Knorrevången inte är aktuell för leverans utan att det är ett slakteri avsevärt mycket närmare.;)

Programtid fanns ju gott, då hade de sluppit fylla ut med tillbakablickar.

Jag såg en uppgiven krögare som bläddrade i slaktjournalen och konstaterade att UG hade rätt i sitt påstående om fusk.

Jag såg en krögare som uppgivet undrade hur man skall kunna vara säker på att köttet de köper är rent.

Jag såg en krögare som vill servera sina kunder schysst kött - men som inte förstod hur detta skall gå till om man inte kan lita på att kontrollen av köttet fungerar.

Vad såg du egentligen? ;)

Jag såg en krögare som vill servera sina kunder schysst kött - men som inte förstod hur detta skall gå till om man inte kan lita på att kontrollen av köttet fungerar.

Vad såg du egentligen? ;)

Men det kan väl inte bara var till Knorrevångens nackdel...?

Tydligt var att de sa sig inte servera kött från Knorrevången, menar du att krögaren var nervös ändå?
Fuskas det på andra ställen än Knorrevången menar du?

Ja alltså med tanke på att restaurangens namn nämndes flera gånger, så är det ju inte så svårt att lista ut att Knorrevången inte är aktuell för leverans utan att det är ett slakteri avsevärt mycket närmare.;)

Ja, det är bara att hoppas att ingen opassad häst eller heller häst med pass med utan inskriven behandling, som inte får gå till slakt,har blivit slaktad där. Troligt. NOT.

Jag vet vilket slakteri som köttet kommer ifrån, jag har själv jobbat på omnämnda restaurang och känner några från det slakteriet som levererar. Något fusk med pass är där inte aktuellt, numera ska ju veterinär ta hand om passet men tidigare skulle det skickas tillbaka till den rasförening man är ansluten i. Så har det i varje fall varit för våran ras. Jag förmodar att man får något slags kvitto på att passet är kasserat, som man sedan kan skicka in till sin rasförening.

*KL* OT

Sen vill jag samtidigt faktiskt skriva så här, även om hästen avlivas på ett slakteri så är det inte alls säkert att hästen gått till människoföda. Alla hästar är inte användbara, och de blir inte mat per automatik bara för att de avlivas på ett slakteri.

någon som vet vem hästhandlaren var som de ringde i programmet? pm är välkommet!

Men det kan väl inte bara var till Knorrevångens nackdel...?

Tydligt var att de sa sig inte servera kött från Knorrevången, menar du att krögaren var nervös ändå?
Fuskas det på andra ställen än Knorrevången menar du?

Nej inte bara till Knorrevångens nackdel - även myndigheten fick sig en känga.

Krögaren var inte nervös med uppgiven. (Min åsikt)

Ingen aning om det fuskas på andra slakterier - förhoppningsvis går det rätt till.

Något fusk med pass är där inte aktuellt, numera ska ju veterinär ta hand om passet men tidigare skulle det skickas tillbaka till den rasförening man är ansluten i.

Det behöver inte fuskas vid den stationen för att en häst kan inehålla medicinrester, eller för den delen ha livstidskarens.Det räcker att passet inte är ifyllt.

Nej inte bara till Knorrevångens nackdel - även myndigheten fick sig en känga.
Vilken myndighet menar du nu, livsmedelsverket?

Och reporten kanske skulle förklare lite mer ingående för tittarna vad livsmedelsverket har för ansvarsområde, och faktiskt hur mycket farliga substanser de faktiskt hittar och kasserar. Ja, i frukt och grönsaker exempelvis...men det ger kanske inga skador?

Senast ändrad:

Vilken myndighet menar du nu, livsmedelsverket?

Och reporten kanske skulle förklare lite mer ingående för tittarna vad livsmedelsverket har för ansvarsområde, och faktiskt hur mycket farliga substanser de faktiskt hittar och kasserar. Ja, i frukt och grönsaker exempelvis...men det ger kanske inga skador?

Nu handlade UG:s program om slakt - så varför ta upp grönsaker mitt i programmet :confused: UG:S program handlade om fusk med hästpass. Har du inte tittat????

Livsmedelsverket är tillståndsgivare för slakterier och är den myndighet som skall larma när förordningen inte sköts ordentligt. Kan myndigheten inte själv utreda så är det kanske lämpligt att de lämnar över till polisen i så fall. Inget larm om Knorre har kommit från Livsmedelsverket - trots alla skriverier - inte ens en enda liten kontroll har förekommit.

Konstigt att Livsmedelsverket inte tittar i sina egna slaktjournaler - och - larmar Länsstyrelsen. Fusket på Knorre var (kanske också är) omfattande.

Nu handlade UG:s program om slakt - så varför ta upp grönsaker mitt i programmet :confused: UG:S program handlade om fusk med hästpass. Har du inte tittat????

Du tog själv upp Livsmedelsverkets inkompetens- jag menar de hittar rätt ofta med sina stickprov otillåtna gifter i grönsaker,hur ofta hittar de, livsmedelsverket, med sina stickprov otillåtna substanser i kött?

Sedan trodde jag även problemet var farliga substanser-hörde du inte reporten nämna detta?, att en av hästarna fått mycket tung medicinering?, och jo, jag tycker fortfarande programmet var enkelspårigt o dåligt....om nu fusk med hästpass tas upp, varför togs det inte upp hur många av hästarna som har slaktats med pass men där dess substanser inte varit iskrivna?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 372
Senast: MML
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 343
  • Artikel Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 284
Senast: Roheryn
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Idag var min pojk vän här ett tag ❤️ Vi var bara ute och lyssnade på musik och pratade och så. Jag är i en mera dålig period nu så jag...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 377
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar