Knorrevångens affärer på väg mot avslut

Sv: Knorrevångens affärer på väg mot avslut

Därför ska man inte sälja för billigt. Kan sådana här "typer" köpa hästar för en billig peng och sen köra till Italien för att slakta och tjäna pengar så kommer de och göra det. Har man en häst som inte är värd så många kronor och man inte kan ha den kvar eller verkligen veta vart den hamnar så tycker jag själv att det nästan är bättre att ta bort den. Inget öde kan väl vara värre än att transporteras långa sträckor under usla förhållanden för att sen slaktas i Italien.

Tyvärr kan jag inte tycka att vi ska börja avliva hästar som kan fylla en funktion och glädja andra, bara för att..... Och var ska vi göra av alla shettisar och små B-ponnyer som inte kostar så mycket. ska vi slakta dom också eller bara ha dom gåendes hemma och skrota för att de är för billiga för att säljas. Och vad ska våra barn rida på. Ska de behöva börja direkt på större ponnyer som oftast ligger högre i pris och därmed slipper att slaktas.

Ett helt orimligt resonemang för mig.

Om barnen skall ha ngt att rida på så får väl förärldarna vara beredda att betala ett vettigt pris!!!!!
De som ingen vill betala för far oftast bättre av att avlivas/slaktas!
PL

Läs mitt inlägg ordentligt innan du svarar. Jag skrev att:

OM man inte med ganska stor säkerhet vet var en billig (och i mångas ögon värdelös) häst hamnar så tycker i alla fall jag att avlivning är bättre. Det är väl för fanken bättre det än att en italienare köper den och släpar den runt hela Europa bara för att slaktas. Men har man nu en billig häst som ska säljas och en trevlig köpare som verkar ok kommer och vill ha den det är väl klart att man kan sälja den till den personen. MEN hade en italienare ringt så hade jag hellre avlivat hästen än sålt den dit.

Läs mitt inlägg ordentligt innan du svarar. Jag skrev att:

OM man inte med ganska stor säkerhet vet var en billig (och i mångas ögon värdelös) häst hamnar så tycker i alla fall jag att avlivning är bättre. Det är väl för fanken bättre det än att en italienare köper den och släpar den runt hela Europa bara för att slaktas. Men har man nu en billig häst som ska säljas och en trevlig köpare som verkar ok kommer och vill ha den det är väl klart att man kan sälja den till den personen. MEN hade en italienare ringt så hade jag hellre avlivat hästen än sålt den dit.

Vi tolkar nog din text olika och jag anser fortfarande inte att man ska slakta billiga hästar per automatik. Det vore ju en dröm om alla hästar hade ett lägsta värde av säg 15 000 kr så att de aldrig behövde riskera en slakttransport men som sagt, det är en dröm.

Jag har aldrig sagt att jag skulle sälja till italienare heller. Tvärtom så blir jag väldigt skeptisk just när ett italienskt nummer ringer och jag ifrågasätter om gubben ö h t får napp.

Det jag kan göra är att skriva ett avtal med vissa restriktioner med vite som påföljd om man bryter mot dessa. Och sen förstås gå på magkänslan med vilka som får köpa ponnyn.

Om barnen skall ha ngt att rida på så får väl förärldarna vara beredda att betala ett vettigt pris!!!!!
De som ingen vill betala för far oftast bättre av att avlivas/slaktas!
PL

Jo, det vore väl det bästa. Jag för min del tycker att B-ponnyerna är de viktigaste ponnyerna i ett barns liv och de präglar hela barnets vidare hästintresse. Så mina barn har alltid fått lite dyrare B-ponnyer som är fina läromästare och tävlingsponnyer och som gjort att de har åkt gräddfil kunskapsmässigt. Men tyvärr så är det bara att läsa sök-annonserna så ser man att folk inte resonerar så. Tvärtom, resonemanget är att barnen ska inte ha ponnyn så långt tid så den ska helst vara så billig som möjligt. Så marknaden för A- och B-ponnyer är katastrofdålig med mycket låga priser. Men jag anser fortfarande inte att man ska börja slakta ponnyerna istället.

Nu är ju sällan A och B ponny särskilt attraktiva ur slakt synvinkel, får man en italiensk spekulant på dessa så behöver inte det per automatik betyda uppköpare. De vill ha större hästar, från D och inte alltid det heller utan stor häst helt enkelt. Det är bara att räkna ut kg, 13-14 shettisar mot 10 halv/varm blod. Det är inte så svårt att förstå att de större hästarna är mer intressanta speciellt när det gäller långa transporter.

Det är knappast en gubbe från Italien som ringer angeånde hästen. Snarare är det väl troligt att det är en svensk tjej/kille/gubbe/tant och uppger att de ska ha hästen som sällskap/ridhäst/whatever. Hämtar upp dem kör dem till egen gård och därefter kör dem ner till Italien eller möjligtvis att nån annan kör ner dem.

Jo, det vore väl det bästa. Jag för min del tycker att B-ponnyerna är de viktigaste ponnyerna i ett barns liv och de präglar hela barnets vidare hästintresse. Så mina barn har alltid fått lite dyrare B-ponnyer som är fina läromästare och tävlingsponnyer och som gjort att de har åkt gräddfil kunskapsmässigt. Men tyvärr så är det bara att läsa sök-annonserna så ser man att folk inte resonerar så. Tvärtom, resonemanget är att barnen ska inte ha ponnyn så långt tid så den ska helst vara så billig som möjligt. Så marknaden för A- och B-ponnyer är katastrofdålig med mycket låga priser. Men jag anser fortfarande inte att man ska börja slakta ponnyerna istället.

Självklart var det en reflektion jag också gjorde, en liten B-ponny som ändå kostar 5000 kr i inköp kan ju inte ge så mycket vinst. Men det var fortfarande en gubbe med brytning och telenumret var italienskt så visst undrar man. Men just att det var så lätt att se att det var från Italien så undrar jag om de verkligen får napp. Jag trodde att det gick till lite mer som FadeAway skriver. Jag skulle aldrig sälja så men jag är lika fundersam över alla dom som har gått på dom falska checkarna. Aldrig att jag skulle sälja min häst till någon utomlands som jag aldrig har träffat eller att de ens har sett hästen. Ibland har ju checkbedragarna svarat från ett Afrikanskt land, far, far away. Inte sjutton säljer jag en häst så.

Dessutom fick jag ett finskt svar på annonsen där det endast stod; I will pay 2500 kr for the pony. Man måste vara ganska desperat för att nappa på sånt, eller!?

Jag har nog inte fått tillräckligt med kaffe ännu. Jag råkade svara mig själv men det är svar på Boj's inlägg. :o:grin:

Klart att den som körde har stor skuld i det hela precis som Knorrevången.
En liten fråga bara, känner du till den dåliga hästen att den kom dit i dåligt skick? Eller det är vad du läst? Fick en känsla av att du kände till detta ärende....

Hästen hade gamla skador, och jo, jag har pratat med en av de som har hand om Knorrevången.

Och jag har inte menat att den som körde har skuld, vissa slaktdjur som körs är faktiskt i mindra bra skick och det är inte säkert att de går igenom en besiktning bara för de slussas på en slakttransport.

Det jag menar är att just den hästen med största sannolikhet har haft en ägare som faktiskt har struntat i att följa med sin då redan skadade häst till slakt.

Vill bara berätta att nästa onsdag på SVT kanal 1 så kommer det många svar på "knorrevång affären" i Uppdrag granskning kl. 20.00.

Såååå spännande att se vad de fått fram, om detta slakteris affärer. ;)

och rättegång verkar det ju också bli framöver...:D

Ursäkta mig men tror du att de på Knorrevången skulle erkänna att hästen skadat sig där och att de låtit den ligga där och lida?????

Rena skämtet att tro på vad de sagt.... Att den kom dit i ett risigt skick...

De kunde ju lika gärna slaktat den direkt och tjänat de pengar de kunde få ut på den precis som med alla andra hästar..Även om det nu skulle vara så att den kom dit i ett risigt skick..

Pass vad är det??? Kolla vem som äger den, ska de vara nödvändigt??? Bara vi tjänar pengar skiter vi väl i vilket....
Det är Knorrevången det!!!!!!!!!

Detta ska bli intressant:D...

Hemskt är det, men det är bra att det kommer upp till ytan så folk får upp ögonen på detta hemska slakteri....

Ursäkta mig men tror du att de på Knorrevången skulle erkänna att hästen skadat sig där och att de låtit den ligga där och lida?????

Rena skämtet att tro på vad de sagt.... Att den kom dit i ett risigt skick...

Det är Knorrevången det!!!!!!!!!

Jag har pratat med en av de myndighetspersoner som har hand om Knorrevågen.Inte Knorrevången . Och enligt honom, och då enligt undersökande veterinär, så hade hästen gamla skador, sedan länge, som vare sig personen i den ditkörande transporten, eller ägarna på Knorrevången hade del i, men ändå-självklart,hästen skulle slaktats direkt.Det skulle ägaren sett till om inte annat.:devil:

Så den hästen kom faktiskt dit i ett risigt skick.Så om jag inte fattade det hela fel så kan Knorrevången och kommer inte heller Knorrevången lastas för skicket på den hästen. Vad som sker med det att den borde slaktas direkt får vi se, men Knorrevången ska dömas på samma villkor som andra slakterier, det verkar många här glömma av, och då ex grisar vid flera tillfällen på andra slakterier skållats levande och de utan vidare får fortsätta sin verksamhet.....så....tja....jag har svårt att se att detta med denna enskilda individ till häst på något sätt ska vara värre-även om jag självklart tycker att den skulle slaktats direkt.

Hemskt är det, men det är bra att det kommer upp till ytan så folk får upp ögonen på detta hemska slakteri....

Faktum är att jag är rätt säker på att huvuddelen av befolkningen skiter i Knorrevången.
Och det finns säkert andra slakterier i Sverige som från djurens sida är lika hemska som Knorrevången, men jag är lika säker på att Knorrevången kommer upp på tapeten är för den slaktar hästar.

Detta ska bli intressant:D...

Ja det är verkligen fakta som har ett s.k allmännt intresse. Oavsett om man tycker om hästar eller inte. Äter kött gör ju de flesta!

Vill bara berätta att nästa onsdag på SVT kanal 1 så kommer det många svar på "knorrevång affären" i Uppdrag granskning kl. 20.00.

Såååå spännande att se vad de fått fram, om detta slakteris affärer. ;)

och rättegång verkar det ju också bli framöver...:D

Soffan är bokad och telefonens påminnelsetjänst är aktiverad. Visst ska det bli intressant och vi får hoppas att programmet blir en väckarklocka för andra slakterier också.

Ja det är verkligen fakta som har ett s.k allmännt intresse. Oavsett om man tycker om hästar eller inte. Äter kött gör ju de flesta!

Vad av faktan menar du är av allmännt intresse?

Vi är med i EU- jag är rätt övertygad om att de flesta människor förstår och vet att både djurskydd o slakterier i det stora hela fungerar bättre i Sverige än i övriga Europa, och om och när man ser det ur den synvinkeln så blir helt plötsligt Knorrevången och dess historik rätt ointressant ur mångas synvinkel, helt enkelt därför att det finns så mycket värre i det Europa vi är del av, därmed inte sagt att jag inte tycker att Knorrevången ska rätta sig efter de regler vi har här hemma.

Och btw, det kan förresten bli så, och kommer antagligen bli, att kraven på vårt djurskydd överlag kommer att sänkas iom att det kan komma bli så att det ska gälla samma regler i hela EU.

Vad av faktan menar du är av allmännt intresse?

Vi är med i EU- jag är rätt övertygad om att de flesta människor förstår och vet att både djurskydd o slakterier i det stora hela fungerar bättre i Sverige än i övriga Europa, och om och när man ser det ur den synvinkeln så blir helt plötsligt Knorrevången och dess historik rätt ointressant ur mångas synvinkel, helt enkelt därför att det finns så mycket värre i det Europa vi är del av, därmed inte sagt att jag inte tycker att Knorrevången ska rätta sig efter de regler vi har här hemma.

Och btw, det kan förresten bli så, och kommer antagligen bli, att kraven på vårt djurskydd överlag kommer att sänkas iom att det kan komma bli så att det ska gälla samma regler i hela EU.

Så du menar att Knorrevångens "aktiviteter" är ointressanta och inte engagerar folk för att det finns värre saker i Europa. Ska vi strunta i att företag bryter mot lagar och regler för att det finns företag som begår ännu större brott? Eller hur menar du?

Soffan är bokad och telefonens påminnelsetjänst är aktiverad. Visst ska det bli intressant och vi får hoppas att programmet blir en väckarklocka för andra slakterier också.

Vi får väl se om det blir till en väckarklocka eller varningssignal....;)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 372
Senast: MML
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 343
  • Artikel Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 284
Senast: Roheryn
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Idag var min pojk vän här ett tag ❤️ Vi var bara ute och lyssnade på musik och pratade och så. Jag är i en mera dålig period nu så jag...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 377
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar