Knorrevångens affärer på väg mot avslut

Sv: Knorrevångens affärer på väg mot avslut

Hoppas nu att de åker dit för allt de har gjort både djur och ägare... Eller förra ägare, alla avtal de brutit, hästar som lidit innan döden kom i fatt dem, bara den stackars hästen som låg i en hage och led förra sommaren usch för dessa människor....Det måste bli ett stopp på detta oseriösa slakteri..

Man kan bara hoppas på att någon mer seriös kan tänka sig att öppna ett seriöst hästslakteri, det behövs ju...

Hoppas nu att de åker dit för allt de har gjort både djur och ägare... Eller förra ägare, alla avtal de brutit, hästar som lidit innan döden kom i fatt dem, bara den stackars hästen som låg i en hage och led förra sommaren usch för dessa människor....Det måste bli ett stopp på detta oseriösa slakteri..

Man kan bara hoppas på att någon mer seriös kan tänka sig att öppna ett seriöst hästslakteri, det behövs ju...

Håller med i vartenda ord. Kunde inte sagt det bättre själv. :bow:

Håller med dig! Nu får det väl ändå hända något snart, hallå, hur många år ska de få hållas..

Eller förra ägare, alla avtal de brutit, hästar som lidit innan döden kom i fatt dem, bara den stackars hästen som låg i en hage och led förra sommaren usch för dessa människor....Det måste bli ett stopp på detta oseriösa slakteri..

Jo, den hästen skulle ju slaktats direkt, en grov miss att inte göra det för hästen var dålig när den kom och hade gamla skador. Så på något sätt känns det som den som kört dit hästen utan att vara med vid avlivningen har stor skuld i det hela.

Jo, den hästen skulle ju slaktats direkt, en grov miss att inte göra det för hästen var dålig när den kom och hade gamla skador. Så på något sätt känns det som den som kört dit hästen utan att vara med vid avlivningen har stor skuld i det hela.

Hur kom den dit då? Kördes den av privatperson eller köptes den upp av slakttransport och transporterades dit? Och menar du att Knorrevången ska lämnas utan ansvar?

B t w, vi blev uppringda igår av en gubbe med brytning som ringde från italienskt nummer. Vi har annons på en ponny till inte så högt pris. Det kändes ganska obehagligt och jag undrar om de verkligen får napp när de ringer så där.

Hur kom den dit då? Kördes den av privatperson eller köptes den upp av slakttransport och transporterades dit? Och menar du att Knorrevången ska lämnas utan ansvar?

Varför ska Knorrvången lämnas utan ansvar? MEN om jag som privatperson kör dit min häst är det min förbannade skylldighet att se till att den avlivas innan jag kör där ifrån. Annars är jag lika skyldig som Knorrevången.

Och menar du att Knorrevången ska lämnas utan ansvar?

Nej, som jag skrev så menar jag att den som lämnade hästen, ägaren, har ett stort ansvar.
Att slaktdjur, dit häst hör,inte slaktas direkt är inget konstigt, även om slakteriet ska hålla sig till de regler som finns för uppstallning o väntan.

Nej, som jag skrev så menar jag att den som lämnade hästen, ägaren, har ett stort ansvar.
Att slaktdjur, dit häst hör,inte slaktas direkt är inget konstigt, även om slakteriet ska hålla sig till de regler som finns för uppstallning o väntan.

Det är ju stor skillnad om hästen har fraktats dit av privatperson eller om den har kommit dit med hjälp av en upphandlare, vilket låter som det mest troliga för mig. Dom lämnar nog bara av hästarna och åker därifrån och då är ansvaret Knorrevångens att ingen häst plågas i väntan på slakt. i mina ögon har dom i o f s ansvar för att inget djur kommer till onödigt lidande....

Det är ju stor skillnad om hästen har fraktats dit av privatperson eller om den har kommit dit med hjälp av en upphandlare, vilket låter som det mest troliga för mig. Dom lämnar nog bara av hästarna och åker därifrån och då är ansvaret Knorrevångens att ingen häst plågas i väntan på slakt.

Vad spelar det för roll? Någon har isf lämnat en häst i dåligt skick hos en upphandlare.Inte gör det Knorrevångens skuld i detta fall större, att den privata ägaren varit så oansvarig att den bara dumpat bort hästen i sitt skick och smitit från ansvar.

Slakteriet är skyldiga att upprätthålla djurskyddet för de djur som väntar på att slaktas, om en häst under väntetiden far illa så är det på slakteriets ansvar.

Det är väldigt väl reglerat vad som gäller för djur som förvaras i "väntsal", men KV-slakteriet har ju vad jag minns tom använt ej godkännda uppstallningar vilket är skandalöst dåligt.

Det är ju även så att alla djur som ska bli mat ska veterinärbesiktas... så jag ser inget annat än KV-slakteri har misskött sig å det grövsta - inte bara med tanke på ametist och dennes fd ägare utan dom verkar ha struntat i alla regler som gäller för såväl djurförvaring som rent livsmedelsmässigt.

Med tanke på hur svårt det kan vara att få starta ett mindre gårdslakteri så känns det fruktansvärt att denna totalt vidriga verksamhet har fått fortgå så länge som har skett, det är ett hån mot de seriösa lantbrukare som vill slakta sina egna djur hemma utan en massa transporter men som inte har fått tillstånd att göra så.

Man vet ju inte varifrån den hästen kommer. En upphandlare kan ha haft hästen i sin ägo ett tag och den har blivit dålig där. Dessutom finns det grymt många dåliga hästägare, som gravt missköter sina hästar. Får de då ett erbjudande om att bli av med problemet, och sälja billigt till mindre nogräknad hästhandlare, så kan det vara därifrån en sådan häst kommer.

Att ett slakteri ens tar emot en sådan häst är däremot mycket märkligt. I så fall borde hästen definitivt avlivats pang bom med en gång när den satte sin hov på slakteriets mark. Det finns dock säkert väl utformade regler huruvida ett slakteri ens får ta emot djur i så dåligt skick.

Personligen tror jag att få goda hästmänniskor med berått mod säljer sin häst till en hästhandlare/uppköpare. De som bryr sig om sin häst lär knappast göra det medvetet. Oseriös handel med allt möjligt levande såväl som icke levande kommer dock alltid att äga rum så snart det finns möjlighet att göra sig en hacka på det.
Vad gör man om ingen vill köpa hästen för mer än tiotusen? Ska man promt slakta den för det? Så snart en häst inte går att sälja för mer än slaktpriset, så slaktar man den istället? Jag tror det är få som ställer upp på att göra det.

Knorrevången har ju bevisat sig tillhöra de mindre nogräknades skara, i annat fall hade de aldrig befattat sig med de fall som kommit allmänheten tillkänna. Hade de haft rent mjöl i påsen hade de inte försökt gömma sig undan för granskande reportrar osv, vägra svara på frågor och uppenbart ljuga eller undanhålla svar. Deras sätt att hålla djur inför slakt visar också på hur lite de faktiskt bryr sig om att sköta djuren inför slakt. "Vaddå, de ska ju ändå dö snart". :grin: tycks de ha resonerat.

Tacticus: Jag håller helt med dig! Det finns seriösa lantbrukare men som inte i dagens byråkratiska Sverige lyckas uppfylla alla krav och regler för att få ha ett litet slakteri. Har man däremot fått sitt tillstånd en gång i tiden, så tycks det kvitta hur man sköter det. Det går att kringgå det mesta då tycks det som.

Man vet ju inte varifrån den hästen kommer. En upphandlare kan ha haft hästen i sin ägo ett tag och den har blivit dålig där. Dessutom finns det grymt många dåliga hästägare, som gravt missköter sina hästar. Får de då ett erbjudande om att bli av med problemet, och sälja billigt till mindre nogräknad hästhandlare, så kan det vara därifrån en sådan häst kommer.

Att ett slakteri ens tar emot en sådan häst är däremot mycket märkligt. I så fall borde hästen definitivt avlivats pang bom med en gång när den satte sin hov på slakteriets mark. Det finns dock säkert väl utformade regler huruvida ett slakteri ens får ta emot djur i så dåligt skick.

Personligen tror jag att få goda hästmänniskor med berått mod säljer sin häst till en hästhandlare/uppköpare. De som bryr sig om sin häst lär knappast göra det medvetet. Oseriös handel med allt möjligt levande såväl som icke levande kommer dock alltid att äga rum så snart det finns möjlighet att göra sig en hacka på det.
Vad gör man om ingen vill köpa hästen för mer än tiotusen? Ska man promt slakta den för det? Så snart en häst inte går att sälja för mer än slaktpriset, så slaktar man den istället? Jag tror det är få som ställer upp på att göra det.

Knorrevången har ju bevisat sig tillhöra de mindre nogräknades skara, i annat fall hade de aldrig befattat sig med de fall som kommit allmänheten tillkänna. Hade de haft rent mjöl i påsen hade de inte försökt gömma sig undan för granskande reportrar osv, vägra svara på frågor och uppenbart ljuga eller undanhålla svar. Deras sätt att hålla djur inför slakt visar också på hur lite de faktiskt bryr sig om att sköta djuren inför slakt. "Vaddå, de ska ju ändå dö snart". :grin: tycks de ha resonerat.

Man kan bara tacka för dessa två mycket - nyanserade och balanserade inlägg. Ni bägge tycks verkligen förstått vad det handlar om.

Tack Tacitus och Rimfaxe :)

Klart att den som körde har stor skuld i det hela precis som Knorrevången.
En liten fråga bara, känner du till den dåliga hästen att den kom dit i dåligt skick? Eller det är vad du läst? Fick en känsla av att du kände till detta ärende....

Om man leverar ett djur till ett godkännt slakteri så förväntar man isg ju att dessa ska följa de lagar och regler som finns när det kommer till slakt, däribland ingår det att djur där köttet ska användas veterinärbesiktas (gäller alla djur som ska bli mat).

Självklart ska skadade djur avlivas omgående, det är på slakteriets ansvar att så sker.

Utan att vara insatt i ärendet så tycker jag att det ser ut som att Knorrevången inte har uppfyllt sina åtaganden som slakteri, det är mao inte den som körde dit hästen som ska stå till svars.

B t w, vi blev uppringda igår av en gubbe med brytning som ringde från italienskt nummer. Vi har annons på en ponny till inte så högt pris. Det kändes ganska obehagligt och jag undrar om de verkligen får napp när de ringer så där.

Därför ska man inte sälja för billigt. Kan sådana här "typer" köpa hästar för en billig peng och sen köra till Italien för att slakta och tjäna pengar så kommer de och göra det. Har man en häst som inte är värd så många kronor och man inte kan ha den kvar eller verkligen veta vart den hamnar så tycker jag själv att det nästan är bättre att ta bort den. Inget öde kan väl vara värre än att transporteras långa sträckor under usla förhållanden för att sen slaktas i Italien.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 372
Senast: MML
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 343
  • Artikel Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 284
Senast: Roheryn
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Idag var min pojk vän här ett tag ❤️ Vi var bara ute och lyssnade på musik och pratade och så. Jag är i en mera dålig period nu så jag...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 377
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar