Knorrande trögdator

Madick

Trådstartare
Min dator är så himla seg. Till och från är den extra seg. Just nu knorrar den som en tok och har tagit jättelång tid bara att starta upp. Tittar jag på processer så ligger svchost.exe och drar 21000 fast jag inte har några program öppna.

Vad sjutton är fel?! Var ska jag börja felsöka för att få ordning på skiten?
 
Sv: Knorrande trögdator

Kan vara gamla program som inte riktigt avinstallerade.
Fel programmerade program.

Finns mycket som kan sega ner en dator.
Ett sätt är att spara alla sina filer och favoriter och det och installera om datorn.
 
Sv: Knorrande trögdator

Olius skrev:
Vad har du för Operativsystem?
Hur mycket internminne?
Vilken CPU?

XP professional
261 (? om det nu är det du menar, fysiskt minne)
Förstår inte frågan. Sambon säger 733 Pentium III.
 
Sv: Knorrande trögdator

Madick skrev:
XP professional
261 (? om det nu är det du menar, fysiskt minne)
Förstår inte frågan. Sambon säger 733 Pentium III.

det förklara ju saken ;) nej men testa att formatera om och lägg in xp igen :D
 
Sv: Knorrande trögdator

svchost.exe är en harmlös grejja, det är den som står för din nätverksfunktionalitet i windows, med mera. om din dator är långsam, skulle jag i första hand göra såhär,

startmenyn -> kör -> "msconfig" -> diagnostisk start, sedan starta om datorn för att se om det går snabbare, gör det det, så har du många program som startas i onödan, alternativt spår av många program som datorn måste leta fram och se om de fortfarande finns.

gör den inte det (skillnad under en minut), så gå tillbaka till "msconfig" och välj normal start.

Starta om datorn, högerklicka på den här datorn, välj "Hantera"

my.php


Välj sedan "Lagring" -> "Diskhantering"

my.php


Välj egenskaper för C: (upprepa följande steg för varje extra hårddisk datorn har)

my.php


Klicka Egenskaper, välj Fliken "Verktyg" och klicka på defragmentera nu

my.php


Markera C:, genom att klicka på den en gång, Välj sedan Defragmentera.

my.php


Detta borde hjälpa.
om inte annat så litegrann iallfall.
det är en tidskrävande rocess så det kan eventuellt bli aktuellt att ni behöver låta datorn stå igång och tugga över natten.

om det första hjälpte, att välja diagnostisk start, så föreslår jag att ni kontaktar en datorbutik alt datorkunnig i närheten så ni inte tar bort fel saker och gör att datorn blir ostartbar/oanvändbar.

Mvh Aleks.

(för övrigt så verkar inte img taggarna helt funktionella.)
 
Senast ändrad:
Sv: Knorrande trögdator

Tack! Vad trevligt att få ett vettigt svar istället för "köp ny dator, din är skit" som jag får om jag frågar den "datorkunniga" här hemma :D

Återkommer med resultat!
 
Sv: Knorrande trögdator

Det är bra om man försöker sätta sig in i hur ett nytt forum funkar innan man börjar gnöla över funktionerna ;) :rofl:

Å andra sidan vet jag, som Operaanvändare, att alla funktioner inte funkar som det är tänkt i andra webbläsare än IE :angel:

Välkommen hit förresten :bump:
 

Liknande trådar

Tjatter Påsklov!! I dessa Covid-19 tider när hela Stockholm stängs ner och ser ut som en spökstad bestämmer sig Stockholmarna för att dra till...
74 75 76
Svar
1 512
· Visningar
58 733
Övr. Barn Först, jag finns på detta forum under ett annat användarnamn, men väljer nu att vara anonym då jag dels inte pratat om allt detta med...
2
Svar
30
· Visningar
3 440
Senast: vallhund
·
Skola & Jobb Jag har funderat på en sak och har nu kommit till slutsatsen att det skulle vara oerhört intressant att höra hur ni andra resonerar...
18 19 20
Svar
386
· Visningar
23 734
Senast: Enya
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 342
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Tråden för spår
  • Retrievertråden

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp