Knoppad man?

Jolyza

Trådstartare
Hej!
Jag är fodervärd på ett D-ponny sto som jag ska börja tävla i dressyr iår. Hon är väldigt håröm i manen och det går alltså inte att rycka den, så jag klipper den rakt av ibland när det inte är tävlingssäsong. Men hon gillar inte att få den flätad heller så jag undrar nu, måste man ha knoppar på lokaltävling?
Funderar på att klippa ståndman på henne, men eftersom hon också är utställningshäst kanske inte domarna skulle tycka om det.
Svara gärna :)

Sv: Knoppad man?

Jag tror faktiskt inte att det finns något knoppad-man-tvång i någon klass men kan inte lova :o Någon annan kanske vet?

För just ryckningen finns det såna här yttunnings knivar om du har sett det i höökskatalogen. De verkar väldigt bra, har dock inte provat själv. Ett litet tips bara :o:smirk:

Det blir väldigt fult med dem, när håren växer ut så står det rakt upp.

Det beror nog på hur man gör det. Jag har använt en sådan kniv ett bra tag på min häst och om jag får säga det själv är hans man jättesnygg :love:

Du behöver inte knoppa nej.
Jag har tävlat dressyr ett flertal gånger utan att knoppa.

Hm, det är nog lite svårt att förklara. Men jag typ drar med kniven på undersidan av manen, och formar den så att det blir rund. Så jag tunnar liksom ut den på undersidan.

Men här är en bild på hans man iaf:

16114051.jpg

Det beror nog på hur man gör det. Jag har använt en sådan kniv ett bra tag på min häst och om jag får säga det själv är hans man jättesnygg :love:

jag har använt en sån en gång på min ponny. (om du menar en sån som inte heter typ solocomb utan något annat) Det såg väl helt okej ut så länge manen var utsläppt men när man flätade och knoppade blev det fruktansvärt... flätorna blev tjocka längst upp och väldigt tunna längst ner, och spretade hur mycket som helst eftersom alla hårstrån liksom var olika långa... knopparna blev vääldigt spretige de också. Jag kanks egjorde på fel sätt men jag skulle aldirg använda en sån igen... :crazy:

Aj då, det lät ju besvärligt.

Men det beror nog på hur man gör det då! Och vilken typ av man ens häst har :angel:

Tack för alla svaren!
Jag har klippt henne med en efileringssax som jag fick från min kompis som är frisör, och manen blev faktiskt lite tunnare! Dixie var väl inte direkt glad över friseringen men men :P
Jag har spanat in "Smart Tails" som finns på Hööks, är det den ni menar? Funderar på att köpa en. Vanliga trimmknivar fungerar inte på henne ^^, Står bara och skakar på huvudet och hoppar omkring på stallgången.
I morgon ska jag klippa den rakt av så den blir kort för jag ska tävla om en månad så kan jag små trimma lite allt eftersom! :) Kanske blir lite gulligt med kort, tjock man som svajar lite så där på båda sidorna ^^

Lägger upp före och efter bilder!

Eh, nån som kan förklara hur man lägger till bilder i innlägget? ^^
Har ingen URL adress? :S Annars får jag lägga in på bilddagboken! (:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 534
Senast: Mia_R
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 970
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 198
Senast: linlar1
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 052
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka