Knoppa fjording?

D

dancehall

Vet inte riktigt om tråden hamnade rätt men jag undrar om det faktiskt går att knoppa en fjording med stubbman? Eller är det helt omöjligt?

Jag ska få börja tävla min medryttarhäst som är fjording och jag tycker det bara är så snyggt med knoppade manar. Dock har han stubbman och eftersom jag inte äger hästen kan jag inte låta stubben växa ut.

Så någon som vet? :D

Sv: Knoppa fjording?

Det är kanske inte omöjligt men åtminstonde förbaskat svårt.
Det krävs ju en viss manlängd för att kunna göra en fläta och en fjordman är ofta "hårdare" i taglet än en "vanlig" man.
Men det är väl bara att prova. :D

du kanske kan göra som "bullar" istället? dvs vika en liten bit man neråt utan att fläta? tror inte du lyckas att fläta och knoppa...

Tror manens tjocklek gör det i princip omöjligt! Dessutom har dom så grovt tagel. Men det är väl bara att prova.

Om du provar så får du lägga ut en bild! :D

Jag får testa och se då. Kan ju inte bli mer än fult ;) Hans stubb är så hemskt, bred och ful och har en virvel mitt i. Så lägger den sig gärna ner också :angel:

Tror inte det blir så bra faktiskt. Har varit skötare på en fjording en gång i tiden, dock aldrig försökt knoppa, men
resultatet skulle nog inte bli så bra. Det blir nog bra mycket snyggare om du försöker få till stubbmanen ordentligt i stället.
Och tänk så praktiskt och skönt och slippa (!) knoppa :D

Ja det tar ju sin lilla tid att knoppa när man är ovan ;)

Tror inte att man kan knoppa ens en utväxt fjordman med gott resultat pga tjockleken och det grova taglet men det skulle vara kul om du försökte och la upp en bild. Annars får du vattenkamma manen så den håller sig på plats, och hör med ägare om ni inte kan klippa till stubben innan tävlingen så den är fin till dess. En annan sak man kan göra med fjordstubb är att raka hela manen när man klipper hästen, då får det växa ut från grunden och det är lättare att få den snygg.

Jag har sett en stubbad fjording en gång men som hade utväxt man. Dock av sportmodell och de har väl också lite tunnare man och svans? De är tunnare hela dom :)
Kan man ha lite gele i istället för vatten när man kammar? Eller blir det helt fult då?

Känner en som brukade ha dubbla rader knoppar på sin fjording! Alltså dela manen på mitten o gör en knopp på varje sidan mankammen :idea: Har den för tjock man för det kanske man kan göra tre rader... en på varje sida o en i mitten :idea: :D

Nu är min korsning men han har alltid haft liggande:

20072419.jpg

20127089.jpg

20127067.jpg

Klippte av den en sommmar. Men tyckte inte alls det blev bra! Och inte stod den upp=)
3871809.jpg

Så numera när jag vill ha "kort" man så blir det en inbakad fläta:
http://www.pixbox.se/pic_show_id22295523.html

Tror dock det blir mycket svårt att knoppa en ren rjordis, pga stelheten i manen=)

Men testa du!

Gud vilken underbar häst du har :love: Vad är han korsad med? Nordsvensk?

Oj oj oj, tänk att jag såg det :) Underbar iallafall, ser ut att vara i fin form. Tävlar ni något?

man kan blanda gele och vatten i en skål och kamma med det, vet inte om de funkar dock...

Oj oj oj, tänk att jag såg det :) Underbar iallafall, ser ut att vara i fin form. Tävlar ni något?

Jo men tittar man på kroppsformen så är han ju mer lik en nordis i kroppen än en fjord=) Han har tex mycket hovskägg, nästan svart svans å STORA hovar, strl 4 i skor=) Men han är "bara" 150 i mkh.

Tävlar hoppning (LC), Dressyr (LB) och terräng(höjd70-100cm).
Utbildad LA dressyr LC hopp. Hoppad 140 enstaka hinder.

Men är ej tävlad sen i somras då han fick hovböld med gips och boxvila. Var igång 100% först i oktober. Och nu är jag gravid och ska ha om 12 v. Och pga foglossning och ryggbesvär fick jag sluta rida helt för en månad sen=(. Så nu rider min medryttare honom så mycket hon kan. Vilket tyvärr medför att han bara rids 3-5 ggr/veckan och mest i skogen. Så vi har MYCKET att ta igen när jag kan rida igen.

Längtar tills dess!!!!!!

Jag har sett en stubbad fjording en gång men som hade utväxt man. Dock av sportmodell och de har väl också lite tunnare man och svans? De är tunnare hela dom :)
Kan man ha lite gele i istället för vatten när man kammar? Eller blir det helt fult då?

Mja manen/svansen kan nog vara tjock även på de lättare varianterna,
likväl som tunnare på de tyngre. ;)

Såg en somhade knoppat en lite längre fjordman,
misstänker att den nog måtte varit lite urtunnad också.
Men det såg lite halvskumt ut,
fast det kan ju vara ovanan vid att det det också :)

Men gör ett försök och fota också då så vi får se :D

Haha, jag är också sämst på att göra knoppar men vi får se om jag har tid att pilla med dem på söndag ;)

Oj, vad tråkigt att han inte blir riden mer än så för tillfället. Lycka till med barnet och allt! :D

Liknande trådar

Mat Hej, jag hoppas detta ligger under rätt rubrik (mat). :) Varje år har min familj tävling kring jul om vem som gör den godaste...
Svar
19
· Visningar
548
Senast: Twihard
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 432
Senast: Mia_R
·
Juridik & Ekonomi En omöjlig fråga att svara på, jag vet, men jag undrar ändå om någon som kan mer än jag om sådant här vågar sig på en spekulation...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 061
Senast: Sharpless
·
Övr. Katt Som titeln säger. En människa i min närhet (d.v.s. inte jag obviously) vill att deras katt ska få en kull kattungar. Anledningen är helt...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
8 078
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Uppdateringstråd 30