lillaneptun

Trådstartare
köpte en islandshäst från norge i söndags, hästen har intyg på att den är frisk utan smittsam sjukdom. trotts detta så kände jag då jag hämtade hästen att hon hade nå knölar speciellt på halsen/bogen, i går när jag tvättade hästen och kände igenom henne så är det massor av knölar, som sår, ganska stora en del. hon har inte ont, bry sig inte när jag trycker på dom, prövade att knåpa på en bara för att se om hon ha ont, men brydde sig inte om det heller. jag tänkte att det är regnskållor? men vet inte... en del av dom har börjat läka ut. någon som vet vad det kan vara? tänkte oxå foderknölar.

Sv: knölar

Om hästen har lång päls kan det vara "fuktknölar" eller vad man ska kalla dem. Hade en långhårig fjording en gång, och hon hade massor av såna på bogen och halsen. Fick då förklaringen att det var för att svett tog för lång tid att torka. Hon hade heller inga besvär av dem. De gick bort allesammans då hon tappade vinterpälsen (inte så vanligt att man klippte hästarna på den tiden).. ;)

Sv: knölar

tack för ditt svar, fundera vidare, hon är bara 4 år och aldrig riden, så kan dom våt knölarna komma ut av att det regna mycket oxå? har aldrig haft detta förr... ska man raka bort på halsen?

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag använde ett par örhängen från hm i ish 2 dagar innan hålen började bli inflammerade o såriga så jag tog ut dom och kände på...
Svar
6
· Visningar
664
Senast: Hellhound
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 839
Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 538
Senast: Shixle
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 438
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka