Knölar innanför frambenen

E

Emblaheart

Min häst har små och stora knölar innanför farmbenen och där sadelgjorden ska sitta undar vad det kan vara.. ?

Sv: Knölar innanför frambenen

Har du några kort på knölarna?
När kom dom? Kom alla samtidigt?
Är det som en skorpa på knölarna eller är dom helt släta?

Har du några kort på knölarna?
När kom dom? Kom alla samtidigt?
Är det som en skorpa på knölarna eller är dom helt släta?

Nej har inte kort då det inte syns på kort eftersom de sitter innanför benet och det är päls på de.. De hade han när han kom och hade haft i 1 år tydligen. Ja de är släta och det är helt vanlig pels på de men det gör ont om man spänner sadeljorden på honom för det trycker på knölarna..

svårt att säga utan bild. :) ta några bilder och släng upp här.

ok, förklara lite mer hur knölarna är, har hästen feber eller liknande? den hade haft dom länge?

OK

Hur stora är knölarna?
Är dom hårda? mjuka?
Om du trycker på dom går dom typ att flytta lite? eller stannar dom kvar?

jag funderar på om det kan vara regnskållor?
Min häst fick små knölar vid frambenenen och sen så spred dom sig iofs men om dom inte sprider sig och inte har ngn mini liten skorpa på så känns det inte som att det skulle vara det heller.

Knölarna är inte jättehårda och går att flytta på, finns i flera storlekar innanför vänstra frambenet alla väldigt små jämfört med de stora som är som en minitomat i storleken.. lite plattare. Men har ingen skorpa..

Vart på fram benen sitter dom?

precis längst upp på insidan på rad neråt sitter de små sedan är det 2 stora vid sadeljordsläget så man får spänna lite längre bak...

Skulle kunna vara lymfkörtlar??
tror att hästar har "stationer" där du beskriver att knölarna sitter.

Mitt fjordsto hade kraftigt förstorade lymfkörtlar på de lokalerna för 2-3 år sedan, tog lång tid men sedan krympte de av sig själva och försvann. Jag var neurotisk och trodde att hon hade någon cancertumör som orsak, eftersom hon hade ett sår som inte läkte på ett halvår.

Den största "kakan" satt ungefär i sadelgjordsläget och var 10 cm i diameter...

Ja, det var jättestort men alla knölar försvann av sig själva när jag väntat länge nog (ett drygt halvår). Och såret läkte också till sist. Förmodligen hade hon fått in något skräp i det, såret satt mitt under magen och gick inte gärna att bandagera.
Inte blev det bättre av mina flitiga tvättningar heller, utan det var när jag gav upp och struntade i det, som det såsmånginom läkte.

Ja, det var jättestort men alla knölar försvann av sig själva när jag väntat länge nog (ett drygt halvår). Och såret läkte också till sist. Förmodligen hade hon fått in något skräp i det, såret satt mitt under magen och gick inte gärna att bandagera.
Inte blev det bättre av mina flitiga tvättningar heller, utan det var när jag gav upp och struntade i det, som det såsmånginom läkte.

Hm aa fast hans har ju funnits i flera år..

De kanske är lite mindre nu lr så vill jag att de ska vara det xD

Det var inte riktigt svar på min fråga. Jag fattar det som att du har köpt honom ganska nyligen och att förra ägaren sagt att ha haft de i flera år. Stämmer det?
Hur längesen var det du köpte honom? Tog ni ingen veterinärbesiktning när han köptes? Hade förra ägarna kollat upp det med veterinär?

Har ni kollat med veterinär? Vad har de sagt i så fall?

Jag skulle kolla upp det om jag var du om ingen veterinär kollat på det. Oavsett om de blir mindre eller ej så är det ju bra att kolla upp vad det är så man vet hur man ska hantera/behandla det. Kan ju faktiskt vara så att det är något smittsamt eller något som behöver behandlas och då behöver man ju veta det så snart som möjligt. Om hästen gått med detta i flera år utan att veterinär kontaktats så undrar jag vad det är för folk som haft hästen innan.:confused::mad:

Jag har honom på foder och nej då veterinärbesiktades han inte eftersom hon sa att hon hade kollat upp det och de kom från proteinbrist men hon visste inte vad de hette o därför frågar jag här men vi ska kolla upp hans hosta på måndag så de får väl ta det i samma veva.

Ok, då förstår jag att han inte besiktigades.

Ja, det är ju bra att passa på när veterinären ändå är där, så slipper man betala extra framkörningsavgifter och allt sånt. :)

Hoppas de kommer på vad det är.

Liknande trådar

Hästvård Har en häst med inkar, som behandlats 4 gånger med cellgifter och elektroterapi på Strömsholm, varje gång har en del av inken trillat...
Svar
3
· Visningar
563
Senast: Valle
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
968
Senast: Fiorano
·
Kropp & Själ Jag använde ett par örhängen från hm i ish 2 dagar innan hålen började bli inflammerade o såriga så jag tog ut dom och kände på...
Svar
6
· Visningar
659
Senast: Hellhound
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 961

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Hjälp!
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat