Knölar/hårda blåsor

gulkiwi

Trådstartare
Min häst fick för ett par veckor sedan innanför läppen/mungipan, la märke till att han var lite svullen och stod och tuggade.

Ringde och rådfrågade veterinären som sa att vi skulle avvakta och att han ev. kunde ha fått in en geting i munnen och blivit stucken några gånger av den. Det fanns inget dom kunde göra åt det ändå sades det...

Det gick ytterligare någon dag och veterinären kom ut i ett annat ärende så jag bad henne kika, och hon sa samma sak. Getingbett... Hästen hade i alla fall slutat tugga och knölarna hade minskat i storlek.

Nu flera veckor senare är dom fortfarande kvar och jag tyckte idag att dom hade ökat lite i storlek. Vad tror ni det kan vara? Har ni varit med om något liknande? Veterinär ska kika på det igen inom några dagar.

Sv: Knölar/hårda blåsor

Typ så fick min häst också, förra sommaren på betet. Fast såren var ej svullna direkt, men lite blodiga och variga. (små knölar)
Red på hackamore ett tag, sen försvann dom.
Försökte tvätta och lägga på zinkpasta, men det fäste ej.
Iår har han fått några få på läpparna, fast mycket mindre som ej störts av bettet.
Min teori är att det är insekter eller någon växt som orsakat dom.

Finns det några taggiga buskar i hagen som hästen kan ha ätit ifrån? Kan också vara att hästen intr tål någon växt. Jag hade nog tvättat med asolsprit nån gång om dagen + bytt hage.

Dom sitter ju liksom i munnen, så smörja eller tvätta går inte. Och knölarna ligger liksom under huden, så det är inte sårigt eller så. Han går inte kvar i samma hage...

Liknande trådar

Hundhälsa Får varna för ett långt inlägg.. Behöver skriva av mig och samtidigt få råd från andra hundägare.. Har en jack russel tik som är 12,7 år...
2
Svar
26
· Visningar
6 372
Senast: Maddix24
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 734
Senast: Karminnie
·
Hästvård Jag skulle behöva lite råd. Min häst fick för ganska precis 3 veckor sedan en spark på hasen. Ett ganska stort sår i mina ögon eftersom...
Svar
10
· Visningar
6 830
Senast: Miiikaela_
·
Hästvård Önskar få lite hjälp och tips,och gärna olika synvinklar på det hela... Hästen,en 18-årig varmblodsvalack,gammal travare,köptes av...
2
Svar
24
· Visningar
6 051
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 31