Knöl på ryggen

Attaquer

Trådstartare
Hej!
Idag hittade jag en liten, kanske 2 cm stor knöl på min hästs rygg. Den är hård men hon reagerar inte alls när jag tar på den.

Är det någon av er som har någon aning om varför den kan ha kommit till? Hon har ganska nyligen börjat gå på gräs - kan det ha något med det att göra?

Har du bild du kan lägga upp? Är det i muskeln eller över ryggkotorna?
image.php

image.php

Visserligen ganska usla bilder men knölen syns om du kollar noga. Som sagt hård och hon har inte ont ett dugg. Funderar på om det kan vara en insektsbett...

Kan inte se bilderna tyvärr.. Jag skulle väl säga att om det inte är: varmt, gör ont, eller sitter direkt över en kota så skulle jag själv inte vara orolig. Vänta ett par dagar eller en vecka och se om det försvinner :)

Det är inte ovanligt vid den här tiden på året pga högre proteinhalt i gräset om jag förstått det rätt...

Kan inte se bilderna tyvärr.. Jag skulle väl säga att om det inte är: varmt, gör ont, eller sitter direkt över en kota så skulle jag själv inte vara orolig. Vänta ett par dagar eller en vecka och se om det försvinner :)
21m6yz5.jpg
[/IMG]
25h3i92.jpg
[/IMG]
Kanske går det bättre nu? Skönt att höra att det nog inte är någon fara iaf. Nä, den sitter ju snarare i muskeln är i kotorna. :)

Kan inte heller se bilderna. Kan kanske vara en proteinknöl/insektsbett. Försvinner den inte om ett par dagar så låt en veterinär titta/ta ett prov på knölen.

Min häst fick en knöl på ryggen för några år sedan. Den var rätt liten i början så avvaktade ett tag , men den satt lite dumt till så veterinären kom ut och kollade.
Hästen reagerade inte för smärta, knölen var hård och det var inte varmt. Vet tyckte vi skulle avvakta lite till men efter någon vecka sprack den upp. Vet kom ut och gjorde biopsi på den och visade broskbildning. Fick åka till klinik för OP. Visade sig att hon lyckats få i ett litet granbarr som hade kapslats in och bildats brosk runt om.
Förmodligen när hon rullat sig i hagen.
Säger inte att det är så med din häst, men kan ju vara värt att kolla.
Min häst blev helt återställd efter OP, men har en kal fläck just där såret var. Jag får hålla lite koll så att inte sadeln skaver.

Mitt förra sto fick alltid flera stycken vid manken varje vår i samband med bättre bete. Fick då förklarat för mig att det var en reaktion på betydligt högre proteinhalt.

Mitt nuvarande sto har en som hon fick i och med foderbyte för några månader sedan.

Jag har aldrig gjort något åt dem förutom att se till att de inte ömmar eller orsakar skav/smärta/obehag.

min sällskapshäst har en knöl på ryggen, är ganska säker på att det är en cancer tumör. då hon redan har en 4 st tumörer sen tidigare.
precis i sadelläget så rider inte henne i sadel längre, har en barbacka padd och fårskinn närmast huden för tryck utjämning de få gångerna jag rider.

Liknande trådar

Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 077
Senast: Cactus
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 618
Hästvård I somras fick en av våra hästar utslag som såg ut som ringorm. Jag behandlade med ivamerol men blev inte av med det. Under hösten har...
Svar
14
· Visningar
1 719
Senast: Emma-pemma
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa... 2
Svar
28
· Visningar
2 895

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka