Knöl på 'käkbenet'?

Sv: Knöl på 'käkbenet'?

martha skrev:
Jag kan nästan säga till 100% att det är tillväxt....nu kommer jag inte ihåg om huvudet växer "först" eller "efter" ...men detta "fenonmen" ser man på alla hästar nångång under tillväxten.....hoppas Peter kommer in snart ifall du inte litar på mig :angel: :D

Tänder växer ju som bekant inte neråt :D ( i underkäken)

Jag misstror inte (däremot ser man det fasiken INTE på alla unghästar, där har du fel eftersom jag haft unghästar förr UTAN knölar *s*). Utan det är just det där att det kan vara både tillväxt och tänder. Och nej de växer inte neråt, eller för den delen uppåt i överkäken men ROTEN är där och jag har sett (fast på andra ställen) bulor av tandrotsproblem (då har hästarna dock varit mer besvärade men dock inte stet dem från scratch sas).

Jag tror att det är en tand. Det finns inte mkt plats i underkäken när de permanenta kindtänderna växer till därför blir det ofta bulor. Men det kan vara svårt att säga vad som är normalt, det är väldigt tunt ben i botten på tandfickan i det här läget o det är lätt att få en skada där.
Det finns ingen tillväxtzon i underkäksbenet som skulle kunna förklara det.
PL

Senast ändrad:

Ok...jag skall fösöka få det förklarat det min hästtandläkare förklarat för mig då....återkommer med den förklaringen om när huvudet är i växtfas.....det är ju underligt om den endast är speciella tänder som får det att se ut så..för knölarna kommer ju alltid på samma ställa..tillväxtzonen bör ju sitta i käkleden, men skelettet(skallen) har jag fått förklarat att det växer som "en orm som för sig framåt)"...källan är T.L

Ok...jag skall fösöka få det förklarat det min hästtandläkare förklarat för mig då....återkommer med den förklaringen om när huvudet är i växtfas.....det är ju underligt om den endast är speciella tänder som får det att se ut så..för knölarna kommer ju alltid på samma ställa..tillväxtzonen bör ju sitta i käkleden, men skelettet(skallen) har jag fått förklarat att det växer som "en orm som för sig framåt)"...källan är T.L

peter_lundin skrev:
Jag tror att det är en tand. Det finns inte mkt plats i underkäken när de permanenta kindtänderna växer till därför blir det ofta bulor. Men det kan vara svårt att säga vad som är normalt, det är väldigt tunt ben i botten på tandfickan i det här läget o det är lätt att få en skada där.
Det finns ingen tillväxtzon i underkäksbenet som skulle kunna förklara det.
PL

Nu ska jag komplicera det, nu börjar det bli en knöl på ANDRA sidan med.. Vilket borde minska oddsen för tand och öka oddsen för 'vad det nu ska kallas' som är växtrelaterat. Jag har dock som sagt aldrig sett några sådana här 'knölar' på växande unghästar, meda andra hävdar att det är väldigt vanligt alternativt händer alla. Och det finns hästar som haft knöl på exakt samma ställe som Kele har i över ett år innan det börjat minska, alla unghästar. Och det bord eju tala FÖR att det faktiskt KAN ha med tillväxt att göra? (Inflammerad tand i ett år och hästen torde uppvisa mer symptom än knölen?)

Jag utesluter dock varken det ena eller det andra, jag har aldrig upplevt det förr på unghästar, men är inte beredd att tycka 'nä kan inte bero på tillväxt' efter så många vittnar om unghästar med knöl på exakt samma ställe som Kele.

Men vet ska få kika på torsdag (såklart tidigare om hon skulle uppvisa besvär av den).

Och som sagt, för att komplicera det hela kommer en exakt likadan på andra sidan nu. Och de sitter alltså inte på SIDAN av käken, utan på det smala vassa ben (benkant) som är på undersidan av huvudet, det sitter alltså ut från själva kanten (svårt att förklara).

Kan inte Stilett lägga in bilden hon la in på mule kanske?

Jag skulle vilja säga att det ökar oddsen för en tand. Jag tror jag förstår hur du menar o jag tror det är helt normalt. Tillväxt men inte käkben utan tand.
PL

Håller helt med Peter, det du dock verkar ha missuppfattat är att det skulle vara en tandinflammation, så är det inte utan detta händer som sagt när den ny tanden kommer utan att den nya släppt innan (alltså platsbrist), lossnar bara den gamla först så finns utrymme att växa till uppåt och du får inte denna bula, vissa hästar går med dessa bulor länge, tillslut får den nya tanden utrymme att komma uppåt och då försvinner de igen, ibland behövs det hjälp på traven att få väck den gamla tanden (om denna bestämmt sig för att inte lossna som den skall).

Tror att de enda tillväxtzooner i huvudet är de på nosryggen strax under ögonen, har i alla fall under alla år inte sett någon unghäst som har knölar någon annan stans än där pga tillväxt.

gylle skrev:
Håller helt med Peter, det du dock verkar ha missuppfattat är att det skulle vara en tandinflammation, så är det inte utan detta händer som sagt när den ny tanden kommer utan att den nya släppt innan (alltså platsbrist), lossnar bara den gamla först så finns utrymme att växa till uppåt och du får inte denna bula, vissa hästar går med dessa bulor länge, tillslut får den nya tanden utrymme att komma uppåt och då försvinner de igen, ibland behövs det hjälp på traven att få väck den gamla tanden (om denna bestämmt sig för att inte lossna som den skall).

Tror att de enda tillväxtzooner i huvudet är de på nosryggen strax under ögonen, har i alla fall under alla år inte sett någon unghäst som har knölar någon annan stans än där pga tillväxt.

Till både gylle och peter. Jag är alltså helt med på att det kan vara tandtillväxt (eller inflammation då men det känns inte troligt i Keles fall), men om det får gå säg ett år utan att man avlägsnar hindret uppåt, borde det inte vara smärta/obehag/kunna skapa t ex en inflammation då? Så jag menade?

Dvs, om det är en tand som vill växa uppåt men där det sitter en mjölktand i vägen, så tanden då trycks neråt, och man INTE hjälper till på traven.. borde det då inte ge hästen problem elelr i vart fall obehag (smärta, svårt att tugga eller något?). Mao, varför hjälper man till på traven ibland men inte ibland, vad avgör?

ställde frågan på T.L's hemsida...fick svaret idag och det följer:

De knölar man känner är de tillväxtzoner som är aktiva under den aktuella perioden. De permanenta tänderna skall bryta fram och även käken växer till i längsled. Tillväxten sker periodvis i olika områden varför knölarna uppträder på olika ställen.
Hälsn. DTV

Jag har en treåring som haft knölar så som du beskriver det i omgångar vid tillväxt/tandfällning. Min tre¨åring gick från ponnystrl till cob i grimma och träns under senaste tillväxten.
Eva

martha skrev:
ställde frågan på T.L's hemsida...fick svaret idag och det följer:

De knölar man känner är de tillväxtzoner som är aktiva under den aktuella perioden. De permanenta tänderna skall bryta fram och även käken växer till i längsled. Tillväxten sker periodvis i olika områden varför knölarna uppträder på olika ställen.
Hälsn. DTV

Tackar, fast nu blir det ju intressant om Peter påstår att det inte finns några tillväxtzoner i käken?

Ska bli ännu mer intressant vad vet säger (dvs tillväxtzoner alt tand som vill upp men tycks ned)

ja...det är konstigt....jag hade en häst en gång som hade groteska knölar där....dom var stora o feta som golfbollar...han hade dom under hela tiden han var hos mig...sedan så bytte han tränare och när jag träffade denne tränare så frågade jag om han hade dom kvar....tränaren såg frågande ut....nää, dom var helt borta, och dom var STORA.......annars brukar det ju vara en liten bula bara på en 2x0,5 cm.

Om det inte finns några tillväxtzoner i underkäksgrenen hur växer den då??? eller är underkäken lika stor hela hästens liv? Då skulle väl alla hästar ha överbett eller?

Riktiga tillväxtzoner(epifyser) har man i ändarna av rörben od mot den del som utgör ledplattan.
Men även annat ben kan växa dels genom att benhinnan bildar nytt ben o dels genom omstrukturering av det befintliga benet.
Ett rörben har oftast 3 förbeningscentra ett i vardera ändan som bildar lederna o ett i mitten o mellan dessa sker tillväxten. Underkäken har bara ett förbeningscentra på vardera sidan o skarven fram mellan dessa sluts redan vid ett par månader.
PL

Senast ändrad:

Det diskuterades om detta på föreläsningen jag var på .

Är det en lite yngre häst det handlar om så är det säkert tänderna.
Det är inte sällsynt att de får knölar när tänderna växer. De är ju faktiskt inte färdigvuxna förrän hästen är ca. 13-14 år.
I alla fall, inget ovanligt.

Min 2 åring hemma har precis fått sina knölar och där vet vi att det beror på tänderna. Hon har dessutom en lite unken doft från munhålan vilket berodde på foderinpackning. Jag satsar en liten tand på att Kele håller på att få nya tänder :D

Welsh skrev:
Min 2 åring hemma har precis fått sina knölar och där vet vi att det beror på tänderna. Hon har dessutom en lite unken doft från munhålan vilket berodde på foderinpackning. Jag satsar en liten tand på att Kele håller på att få nya tänder :D

Hovis kikade på knölarna när han skodde idag, han har ju jobbat på arabstuteri och sett massa bararbunghästar och han håller med de som säger att det är tänderna som växer till, dvs nada att oroa sig för.

Så, jag hoppas att det är så men det verkar ju onekligen så eftersom hon är oöm (trots knälen på vä sida blir större) och hon stod och gäspade mig i ansiktet vid skoningen och ingen dålig andedräkt där inte =)

Min förra häst fick också en sån knöl, men han verkade inte ha ont av den, så jag väntade lite, o sen efter ett tag gick den ner och försvann.

Liknande trådar

Hästvård Behöver lite akut hjälp med råd... Köpte en 6-åring för ca 4-5 månader sedan, hopphäst importerad från Polen i årsskiftet till ett...
2
Svar
28
· Visningar
5 991
Senast: Luff
·
Hästvård Idag upptäckte jag att min hästs ena "knöl" under magen(där sadelgjorden sitter typ) var svullnare än på andra sidan. hon var även öm...
Svar
11
· Visningar
9 284
Senast: Legolaz
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 875
H
Utrustning Har skrivit en liknande tråd på hästvård, men jag tänkte att det kanske finns folk här som också kan ha teorier, eftersom problemet...
Svar
16
· Visningar
5 231
Senast: Lydia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama