knöl på bogen?

P

pippsen

Jag ska betäcka mitt sto (varmblod, 12 år) med en arab hingst hade jag tänkt och jag har två hingtar att välja på. Det är bara det att ena hingsten har en knöl ca 5x5 cm. Har har inte ont av den och den sitter inte i ett dåligt läge men om det skulle kunna vara en tumör, är det ärftligt osv? :confused: Han är jättefin annars och har aldrig varit sjuk elller annat. Veterinären har inte varit ute och kollat på den heller. Hingsten är 4 år iår och ca 160 i mankhöjd, mycket snäll att hantera. Underbar hingst. Det enda jag funderar över är denna knöl? Vad kan det vara? Jag hittar ingenting ....

Sv: knöl på bogen?

Varmblod...arabhingst...jag har mina åsikter men håller tyst:cool:

Varför lät du inte veterinär undersöka knölen?

Vad säger ägarna om knölen?

Ägarna säger att knölen alltid funnits där och jag har inte råd att slänga ut pengar på en veterinär undersökning för tillfälllet, och jag vill inte heller det eftersom det inte är min häst det handlar om. Och om det är osäkert med den hingsten så finns alltid den andra killen men jag är mest intresserad av att betäcka mitt sto med "knöl-killen"

Oj, läste fel, trodde veterinären vart och kollat:o

Men sen måste jag få kommentera: "slänga ut pengar på en veterinärundersökning".
Det är ALDRIG utslängda pengar. Då skulle jag hellre vänta tills jag hade råd!
Tänk så är det andra fel på hingsten som fölet i sin tur ärver?
Och jag skulle aldrig betäcka med en hingst som har en mystisk knöl utan att vet har kollat på den!
Klart att ägarna säger att allt är ok med hingsten och att den aldrig varit sjuk. Dom pratar ju för varan så att säga.

Nä, tänk efter noga före så du inte ångrar dig i längden.
Du har inga fler hingstar som skulle kunna vara aktuella?
Men i vilket som, så skulle jag velat se papper (minst) på att hingsten är frisk och kry.

Är hingstarna godkända för avel?
Om inte så skulle jag rekommendera en godkänd hingst, just för att slippa riskera ärftliga defekter.
Då har man ju "hjälpt" avkomman en bit på vägen sas, så får man hoppas att det inte finns ärftliga defekter på stoets sida.
En annan sak man bör tänka på om man betäcker med icke godkänd hingst är att man inte får någon språngsedel, vilket är ett bevis på att man betäckt med just den hingsten och som ska vara underlag för passet när det ska skrivas.
Får man ingen språngsedel så får avkomman okänd stam i passet om man inte väljer att göra DNA analys vilket är ganska dyrt.

Jag hade tänkt betäcka henne ganska snart förhoppningsvis. De flesta säger fuxen så jag gissar att det lär väl bli honom i slutat iallafall :p

hingstarna är inte godkänsa och jag är inte ute efter att tjäna pengar eller något på fölet utan vill bara ha en häst att rida med, kanske en och annan tävling om många år osv så om stammen inte finns med i passet spelar ingen större roll för mej.

Är hingstarna godkända för avel?
Om inte så skulle jag rekommendera en godkänd hingst, just för att slippa riskera ärftliga defekter.
Då har man ju "hjälpt" avkomman en bit på vägen sas, så får man hoppas att det inte finns ärftliga defekter på stoets sida.
En annan sak man bör tänka på om man betäcker med icke godkänd hingst är att man inte får någon språngsedel, vilket är ett bevis på att man betäckt med just den hingsten och som ska vara underlag för passet när det ska skrivas.
Får man ingen språngsedel så får avkomman okänd stam i passet om man inte väljer att göra DNA analys vilket är ganska dyrt.

*KL*

Ja och dessutom är det olagligt av hingstägaren att upplåta dessa hingstar för avel, då det ej finns betäcknignrapporter och språngrullor, samt att de SKA vara veterinärbesiktigade på godkänd klinik INNAN de får betäcka ö.h.t.
Samt att giltig betäckningslicens (för året 2009) SKA vara betald till den registratur de är registrerade i (ARAB i detta fall)

Dessutom SKA hingstägaren som sagt var upprätta språngrulla och betala stoavgift till SH (via ARAB).

Avgifter et cetera för licens, stoavgift finns på www.sahf.se klicka under ARAB

Jag hade inte heller valt någon av dessa hingstar, dels att de av utseendet att döma inte är tillräckligt typiska för sin ras och dels då att de inte innehar giltig betäckningslicen för året, vilket man vidare då kan förmoda att de ej heller är besiktigade på klinik.
De BÖR också vara röntagde i bakknäna avseende cystor INNAN de ö.h.t. går in i avel OM de ö.h.t. ska in i avel.....

Jag håller fullständigt med..idiotiskt..cystor är inget kul alls,risken finns att avkomman får allvarliga problem i framtiden om man inte kollar detta,att hingsten dessutom har en knöl som inte kollats av veterinär låter ju bara idiotiskt.. tänk vad folk beter sig idiotiskt bara för att få ett gulligt föl..

Jag hade tänkt betäcka henne ganska snart förhoppningsvis. De flesta säger fuxen så jag gissar att det lär väl bli honom i slutat iallafall :p

hingstarna är inte godkänsa och jag är inte ute efter att tjäna pengar eller något på fölet utan vill bara ha en häst att rida med, kanske en och annan tävling om många år osv så om stammen inte finns med i passet spelar ingen större roll för mej.

Du får ursäkta men jag förstår inte hur du resonerar överhuvudtaget.
Jag tror att man är otroligt dumsnål om man väljer att göra det du tänker göra. Jag tycker att det verkar som om du har dessa två hingstar i närheten och vill utnyttja tillfället. Detta utan att veta så mkt om dem. De andra som har sett dem - har de också bara sett bilderna? Tänker du välja den som "vinner" en omröstning på internet? Det är kanske inte så men man får lätt det intrycket. Vad utgår du från när du ska välja en hingst?

Om man sedan tänker lite längre
Tänk tex om du nu av ngn anledning inte kan ha kvar hästen. Hästar lever ju ändå några år. Denna hästen kommer inte att vara värd ngt. Om du bara vill ha en häst att rida på så kan du ju köpa en häst till. Det finns massor av billiga hästar att köpa.

Ja hingstarna är i närheten och jag känner ägaren och jag känner hingstarna sedan något år tillbaka. Jag är inte ute efter att tjäna massa pengar om jag skulle sälja avkomman utan jag är bara ute efter en häst att jobba me doch utbilda. Och jag tror inte att det är så många i min situation som lägger ut pengar på att röntka efter cystor om man bara vill ha en hobby häst. Varmblod/Arab kan bli jätte fina hästar fast jag vet att en del människor har sina fördomar mot att korsa med varmblod.Varmblod är underbara hästar och precis lika fina som "vanliga" ridhästar. Min fråga när jag la ut dethär från början var att om någon vet vad knölen skulle kunna vara. Jag bad inte om några åsikter om någon av hingstarna eller mitt sto. Och en sak till, jag beter mej inte idiotiskt på något sätt utan jag tycker snarare att jag var lite smart att försöka ta reda på vad knölen skulle kunna vara istället för att hoppas på det bästa. Jag är inte ute efter "ett gulligt litet föl" som wannabe experterna snackar om här utan jag vill bara ha ett föl att jobba med? Whats the problem? Folk har inget med det att göra och jag vill inte ha era åsikter om det heller, jag bara frågade vad knölen skulle kunna vara och vet ni inte detta så tycker jag att ni kan flytta på datamusen och trycka ett steg tillbaka, och om ni nu måste försöka verka kunniga så trakassera någon annan med era fördomar. Tack och adjö!

Men oavsett vill man ha en frisk och sund häst även om det inte är en elithäst, målet för alla hästägare tror jag ändå är att få en frisk och hållbar häst oavsett inriktning. Prislappen är ändå densamma i slutändan när vi kommer till veterinären, jag skulle inte heller chansa på en sådan hingst som man i princip inte vet ett dyft om.

Som islandshästägare skulle jag inte välja en obedömd islandshingst, även om jag faktiskt kan få rena papper på den mot en högre kostnad. Är den inte spattröntgad te x, så har jag kanske oturen att få en potentiell spatt avkomma. Även om jag ska behålla den själv, så är det plågsamt för hästen om den drabbas av spatt.

Det är det här olika användare försöker säga till dig.

Dom där cystorna (som är vanliga hos just araber,därför röntgar man alltid hingstar innan dom godkänns) är ganska allvarliga.Det kan kosta dig extremt mycket pengar i framtiden för avkomman. De är genetiska,alltså vet du inte alls vad du får,därför avråder jag dig från att ta en icke godkänd/kollad arabhingst.Godkända hingstar är noggrant kollade,då vet man vad man får.Tänk på den dagen du inte kan ha kvar avkomman? Ska du skänka bort den? Billiga hästar hamnar ofta på plågsamma transporter utomlands,inte så kul.Även om du idag tror att du kommer att behålla avkomman för alltid så dyker det upp nya situationer i framtiden,du kanske får barn,skadar dig osv som gör att du inte kan behålla hästen,det är såna hästar vi vill slippa ha på marknaden,för det är dom som hamnar in fel händer.Så det är bara av ren välmening för djuren som jag inte rekommenderar varmblodskorsningar.

eftersom jag märker att du som många andra är imot varmblod så tänker jag inte lyssna och jag har sagt det inna och säger det igen att har ni inget att säga om knölen på BOGEN och ingen förbannad cysta så tycker jag fint att ni kan ta ur tummen ur röven och klicka bort från min tråd, tack.

eftersom jag märker att du som många andra är imot varmblod så tänker jag inte lyssna och jag har sagt det inna och säger det igen att har ni inget att säga om knölen på BOGEN och ingen förbannad cysta så tycker jag fint att ni kan ta ur tummen ur röven och klicka bort från min tråd, tack.

Jag tror att du har missuppfattat hur detta forum fungerar. Det är ett diskussionsforum och även om du har startat tråden så kan du inte bestämma över alla inlägg i den. Det har säkert de flesta här fått lära sig.

Sedan förstår du inte vad vi menar heller.
Jag har förstått att du inte vill tjäna pengar på fölet. Men det var inte alls så jag menade med mitt inlägg tidigare utan det var bara ett litet tips i all välmening att akta dig så du inte står emd en häst du inte kan ha kvar men som inte är värd ngt. Det är säkert inte kul att ge bort hästen. Jag håller helt med skogstroll.

Jag har inte heller påstått att jag har haft ngt emot varmblod precis. Vi har en varmblodsvalack här hemma som vi måste ha haft i ca tretton år. Men han har varit just en sådan häst utan värde. Det var inte mkt kvar av honom när vi tog hand om honom.

Senast ändrad:

Hej!

Jag är rädd att så många positiva svar från oss här får du nog inte.

Du vill ta ditt sto och göra en korsning med en Oregistrerad och Okontrollerad hingst "för dom kan bli bra". Har du tänkt på om det inte blir bra?

Om det visar sej att ditt föl, som du bara vill rida på, får de ärftliga cystorna i bakknäna? Då får du ett väldigt dyrt föl bara för att du inte använder en godkänd och kontrollerad hingst!

Cystor kan ta ett tag innan dom märks på hästen, men är mycket smärtsamma när de kommer i dagen. Det brukar resultera i operation- dyrt, om man har tur!

Leta upp en godkänd hingst istället, just inom arab finns det massor av godkända hästar, om du nu nödvändigtvis ska ha arabhingst. Hingstar som är kontrollerade OCH röntgade, där du åtminstone VET att du inte får cystor.

/ Lavinia, som efter att ha köpt arab själv insett hur svårt det är att hitta en bra arabhingst.. Och hur mycket man måste sätta sej in i för att det ska bli en bra avkomma.

Detta har INGENTING att göra med att ditt sto är varmblod, jag hade sagt exakt samma sak om det vore en arab, ett halvblod eller vilken jäkla ras som helst.

Har jag bett om positiva svar? Nej. Jag bad om tips vad knölen kunde vara för något så vart är problemet med att hålla sej till ämnet? Och sen skiter jag i vad ni säger om hingstarna för ni har inte sett dom i verkligheten och känner dom inte, inte ägarna osv. Som sagt håll er till frågan eller strunta i att skriva för jag är inte intresserad av vad ni tycker om att betäcka mitt sto med en okontrollerad arabhingst.

Återigen..det är inte din egen tråd och du kan inte bestämma vad vi ska skriva.. Åh vad jag önskade att folk tänkte till innan dom betäcker sina ston hej vilt!

det är jag som har startat tråden för det första. och åh du kanske önskar att folk tänkte men har du funderat på att börja göra det själv så jag säger, Åh vad jag önskade att folk kunde ta ur tummen ur röven och tänka på annat än pengar och sluta lägga sej i det dom inte har att göra det. Åh vad jag önskar att folk kund esluta vara så "egen tänkande" och inte tro det första dom kommer att tänka på. Jag betäcker inte mitt sto hur som helst och vad vet du om det? Förutfattade meniningar kära du, som sagt det är gott om dom :) Alla lika mycket utan tanke och utan grund för sanningen. De finns de som betäcker hej vilt men vad är det som säger att jag gör det?

med din tråkiga attityd hoppas jag att du inte blir långvarig på buke! :devil:

hoppas också att ditt sto inte blir dräktig eller att hingstarnas ägare får vett nog i huvudet att kastrera dem!

Avel ska föra det bra vidare till nästa generation, vad har din häst för bra ridegenskaper? Med tanke på att det är en travare så lär inte listan vara särskilt stor, att avla för att få en simpel ridhäst eller ett sött föl är fruktansvärt korkat. Ta dig en sväng in på annonserna så ser du vart dessa hästar hamnar.

Att dessutom ta ett dåligt stomaterial till en hingst du inte vet något om förutom vad den heter och att du känner ägaren är ju ännu mer vansinnigt! Ska du absolut betäcka så välj en vettig hingst med bra bedömning, genomgången av veterinär och som dessutom visat att den lämpar sig i avel!

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919
Avel Går i tankar om att betäcka mitt ena sto nästa år. Jag behöver råd och tips om avel då det var 12 år sedan senaste fölet hemma. Framför...
Svar
5
· Visningar
1 135
Senast: Görel
·
Avel Hej Buke! Jag skulle jättegärna vilja veta vad alla kloka, kunniga människor här inne på avelsforumet har för idéer gällande hingstval...
Svar
11
· Visningar
2 079
Senast: fridshem
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 830
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023