knöl på bogen?

Sv: knöl på bogen?

Och jag har absolut inget emot varmblod,har själv haft en varmblodsvalack i femton år innan han dog i våras, men jag är inte så blå ögd så jag tror att han var någon toppenridhäst,och jag anser inte att det finns någon som helst marknad för korsningar med dessa.Även om du tror att du ska ha kvar avkomman för alltid så är det inte alltid möjligt,livet ändras när man blir äldre. (och visare:angel:)Hoppas du växer upp och inser det.

Ägarna säger att knölen alltid funnits där och jag har inte råd att slänga ut pengar på en veterinär undersökning för tillfälllet

Har du inte RÅD?

Är du medveten om hur mkt det kostar att föda upp ett föl (Även om man betäcker med grannens hingst. Antar att du inte har råd med riktig betäckning heller?!! :grin: ) ?

Om du inte har råd med detta, hur ska du ha råd med veterinärkontrollerna som man måste göra när hästen är dräktig?
Vad gör du om din häst blir sjuk på något annat sätt?
Hur har du råd med allt extra foder osv som hästen kräver?

Och en sak till, jag beter mej inte idiotiskt på något sätt utan jag tycker snarare att jag var lite smart att försöka ta reda på vad knölen skulle kunna vara istället för att hoppas på det bästa

Var ser du smartheten? :confused:
Du ställer en fråga på buke om vad det kan vara, men du är ju inte ett dugg intresserad av att följa upp det, eller strunta i denna hingsten.

eftersom jag märker att du som många andra är imot varmblod så tänker jag inte lyssna och jag har sagt det inna och säger det igen att har ni inget att säga om knölen på BOGEN och ingen förbannad cysta så tycker jag fint att ni kan ta ur tummen ur röven och klicka bort från min tråd, tack.
Hur gammal är du egentligen?
Tycker du ska ta hjälp av en kunnig vuxen i valet att välja hingst istället för "grannen" som uppenbarligen även denne är okunnig.

Åh vad jag önskade att folk kunde ta ur tummen ur röven och tänka på annat än pengar och sluta lägga sej i det dom inte har att göra det.
Och kanske ta reda på vad uttrycket "tummen ur röven" betyder eftersom du så flitigt använder det. Felaktigt. :angel:

De finns de som betäcker hej vilt men vad är det som säger att jag gör det?
Det räcker med att läsa din tråd.
Om det är så att du verkligen tänkt igenom betäckningen - varför inte överbevisa fördomarna?
Berätta om valet av hingst till just ditt sto, så "wannabe experter" kan ta del av din sk kunnighet.

Jag är iaf väldigt intresserad av att höra varför du väljer att betäcka ditt vbl sto med en osedd arab för JAG har aldrig varit med om att någon som betäckt på det viset har gjort det med en vettig tanke bakom det hela.
Därav fördomarna!

Känner att jag måste göra ett inlägg till eftersom jag själv har en egen godkänd nsv hingst.
Har absolut inget emot varmblod, har haft ett par stycken själv, trevliga hästar.
Om någon skulle komma med sitt vbl sto till mig för betäckning så skulle jag inte ha nåt emot det, tvärtom skulle jag tänka så här: "Vad bra att stoägaren tar sitt ansvar och betäcker med en godkänd hingst som gått igenom alla tester som krävs istället för att betäcka med en icke godkänd hingst."
Det är ju trots allt du som sätter ett nytt litet liv till världen och det är upp till dig om du vill ge fölet ett så friskt liv som möjligt, fritt från genetiska defekter.
Anledningen till att det är så dyrt med pass och DNA analys på hästar med okänd stam (betäckta med icke godkända hingstar) är just att man vill att stona ska betäckas med giodkända hingstar för att få bort, minimera risken för ärftliga defekter.
Kostnaden för en avkomma efter icke godkänd hingst blir i slutänden alltså lika hög som att betäcka med en godkänd hingst, så varför chansa med en icke godkänd?
De här hingstarna är säkert jättefina och jättetrevliga men man vet inte vad som döljer sig under hårremmen, så för ditt stos avkommas skull, tänk efter en gång till....

Hej !

Tycker att du ska ta och tänka om lite kring ditt val av hingst. Precis som många andra skriver kan knölen vara något ärftligt som man absolut inte vill föra vidare.

Jag har absolut inget emot korsningen travare/arab, har själv en sådan fölunge i år, så det är inte det det handlar om.

Du skriver att du inte är intresserad av att tjäna pengar på fölet och där förstår jag vad du menar.....MEN du vill väl att det ska bli en frisk och sund avkomma?

Jag vet själv att mitt föl inte har något högt värde ute på marknaden och hitills har jag lagt ut ca 20000 på att få fram henne (hon är 2 månader nu).
Men det som hela tiden varit viktigt för mig är att fölet skulle bli en bra hobbyhäst för mina ändamål och därav ville jag vara säker på att såväl stoet som hingsten är både fysiskt och psykiskt friska.

Om du väljer en hingst som är godkänd maximerar du ju chansen att få en hållbar och frisk häst. Det finns många arabhingstar som är visade och godkända, de finns flera olika klasstilldelningar och därmed olika priser, men de är åtminstonde visade så man vet något om dem....

Så vill du ta föl av ditt sto så unna henne en vettig hingst iaf....hur ditt sto är vet jag ju inte heller.....travare kan ju se enormt olika ut och fungera väldigt olika. Vissa är av bättre modeller än andra och kolla även upp hur hennes stamtavla ser ut, vissa hästar vill man inte ha i stamtavlan pga av temperamentet.....

Om du anser att ditt sto är värd att avla på och har tänkt igenom matchningen noga med en hingst så är väl det jättebra. :laugh:

Jag har inget emot korsningar sålänge de är välplanerade.

Alla är definitivt inte ute efter att tävla och tjäna pengar utan vill bara ha en häst att tycka om och ha kul med, och det är ju jättebra att vi är olika. :)

Det jag tror folk försöker förklara för dig är att fölet faktiskt kan ta skada och bli sjuk om du inte använder dig av en godkänd arabhingst, just pågrund av dessa cystor som är vanligt förekommande hos araber. Inte för att vara elaka mot dig på något vis som du verkar tolka det. För jag hoppas och tror att du inte heller vill ha ett skadat föl? Pengarna kanske inte spelar någon roll, men vill du verkligen att ditt lilla föl ska lida? DÄRFÖR kanske du borde överväga att använda dig av en godkänd hingst. :)

Att ens tänka tanken att betäcka med en hingst som har en mystisk knöl som ingen vill kolla upp känns för mig helt ofattbart..

Ägarna säger att knölen alltid funnits där och jag har inte råd att slänga ut pengar på en veterinär undersökning för tillfälllet, och jag vill inte heller det eftersom det inte är min häst det handlar om. Och om det är osäkert med den hingsten så finns alltid den andra killen men jag är mest intresserad av att betäcka mitt sto med "knöl-killen"

Har man inte råd med en veterinärundersökning så har man inte råd att ta föl. Herregud - jag blir mörkrädd över hela resonemanget.....

eftersom jag märker att du som många andra är imot varmblod så tänker jag inte lyssna och jag har sagt det inna och säger det igen att har ni inget att säga om knölen på BOGEN och ingen förbannad cysta så tycker jag fint att ni kan ta ur tummen ur röven och klicka bort från min tråd, tack.

Jag brukar inte svara i trådar som handlar om varmblod just för att de flesta ägare/ryttare reagerar precis som du gör nu... herregud, skärp dig för f-n! Varför är det så känsligt med travare/varmblod/ridtravare (elelr vad du vill kalla dem? *andas lugnt och räknar till 10*

Det de flesta menar i den här tråden är att det är dumt att korsa raser som inte alls passar för varandra, fölet kan bli lite hur som helst. Det är också dumt att använda hingstar som inte är godkända för du vet inget om deras gener och vad de nedärver. Har du ens lite koll på arabavel så att du kan bedämma deras stam?
Hur är ditt sto? Har hon varit frisk? Har hon ett bra temperament? Är hon okej exteriört?
Att du får kritik i den här tråden handlar INTE om att ”travare är värdelösa” utan om att det inte är bra att avla utan en tanke bakom! Vad vill jag ha för häst och vad nedärver stoet och hingsten? Hur skulle hästarna se ut om alla betäckte lite hipp som happ?

Nu ska vi se här... Knölen, som Du hävdar att den INTE är en cysta, har INTE blivit undersökt utav en veterinär. Hur kan DU då veta att det INTE är en cysta? Just want to know... Gillar för övrig varmblod! :bump:

*kl*

TS verkar inte vara så intresserad av att svara....det gör inte TS i andra trådar h*n skapat heller...lite trist att skapa en tråd/trådar där det är upplagt för diskussioner och sen inte svara.

Tycker det verkar vara ett genomgående betende när vad jag förmodar är yngre ryttare skapar trådar om saker dom inte kan och sen när det visar sig att dom har fel eller liknande så väljer man helt enkelt att skita i det. Det känns tråkigt eftersom man kan få väldigt mycket bra tips och råd härifrån, me dlite sunt förnuft iblandat självklart.

Att TS inte vill "slänga pengar" på en vet säger väl det mesta? Att hon sen heller inte verkar bry sig om det faktum att det kan vara en cysta som kan vara ärftlig och ge fölet komplikationer säger väl ännu mer? Jag tycker absolut inte att all avel ska vara elitinritkad men jag tycker den ska vara hälsosam för både sto, föl och hingst och i detta fallet tvivlar jag på att det blir nåt av det!

TS verkar inte heller vara insatt i avel då hon tror att stoet går i 9 mån dräktigt, hon verkar inte heller förstå sambandet mellan oregad hingst och ev ärftliga sjukdomar som kan drabba fölet och ge vet kostnader på stora summor! Men hon kanske inte har lust att "slänga pengar" på vet vid eventuella komplikationer heller vad vet jag... Tycker hela den här historien känns tråkig och ogenomtänkt och förmodligen bara kommer ge tråkiga efterföljder.

Jag önskade verkligen att föräldrar inte lät sina barn avla på sina hästar hursomhelst (jag antar av tonen att TS är minderårig) Föräldrar till hästägare MÅSTE ta mer ansvar och inte bara tycka att allting ordnar sig nog och grannens hingst är ju söt och billig, det blir nog ett gullligt föl "Emma" kan ha i framtiden... Mer ansvar från alla håll skulle göra hästvärlden och avelsvärlden ett betydligt trevligare ställe!

Jag önskade verkligen att föräldrar inte lät sina barn avla på sina hästar hursomhelst (jag antar av tonen att TS är minderårig) Föräldrar till hästägare MÅSTE ta mer ansvar och inte bara tycka att allting ordnar sig nog och grannens hingst är ju söt och billig, det blir nog ett gullligt föl "Emma" kan ha i framtiden... Mer ansvar från alla håll skulle göra hästvärlden och avelsvärlden ett betydligt trevligare ställe!

:bow::bow:

Delvis knapplån
Håller med om det mesta ni skrivit här,men jag tycker faktiskt inte det är TS som ska kolla upp knölen på bogen utan ägaren till hingsten!
Tror inte att den alltid haft den,som ägaren tydligen sagt.
Är det inte ett udda ställe för cysta?
Och om det är en skimmel och det skulle vara sk skimmel-sjuka..tja,är den 4 år och har en så stor knuta,då blir den nog inte gammal.
Fler knutor lär dyka upp då.
Det kan ju vara en gammal skada som läkt fult men inte vållar besvär för hästen.
TS har inte gett nån mer info om exakt VAR den sitter,om den är mjuk eller hård,om det är hårrem på den eller om den är kal.

Betänk även att en ung hingst som inte betäckt så mycket (eller alls) kan råka skada ditt sto mycket allvarligt. Desto större risk om de inblandade människorna inte är tillräckligt kunniga.

En koll av knölen kanske kan gå på ett par tusen, men är det inte värt det istället för att få en avkomma som kanske måste utstå mycket smärta och obehag om det är något ärftligt?

Det är en levande, kännande varelse du sätter till världen. Så snälla, ge den så bra förutsättningar som möjligt. Det spelar ingen roll om det är travare, araber eller zebror, de lider likväl om de inte får ett värdigt liv.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919
Avel Går i tankar om att betäcka mitt ena sto nästa år. Jag behöver råd och tips om avel då det var 12 år sedan senaste fölet hemma. Framför...
Svar
5
· Visningar
1 135
Senast: Görel
·
Avel Hej Buke! Jag skulle jättegärna vilja veta vad alla kloka, kunniga människor här inne på avelsforumet har för idéer gällande hingstval...
Svar
11
· Visningar
2 079
Senast: fridshem
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 830
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka