Knöl på benet

S

Skippy

Min ponny har fått en konstig knöl på höger framben. Upptäckte den igår. Knölen är stenhård och är strax under knäet. Han har inte ont när man trycker och klämmer och är helt normal att rida. Kan hästar få knölar på benen helt utan anledning? :crazy: Är så otrolig att han ska ha ont :cry:
Ska se om jag kan gå ut och ta en bild.

Sv: Knöl på benet

När fick din ponny denna knöl? Efter att ha varit ute i hagen? Går han själv? Har han fått någon spark någon annan stans på just det benet?
vill veta mera;)

Han hade gått i hagen, går med andra hästar och dagen innan jag upptäckte knölen så kom det en ny häst. Inte blivit sparkad som vi sett.

ett överben är oftast helt ofarligt (bara det inte sitter på ett "dumt ställe", men då går det oftast att tex. bränna)

det är en benpålagring som bildas för att stärka benet just där. sitter överbenet strax under framknäet på insidan fram kan det vara "remonthälta" en typ av överben som uppstår för att stärka där det behövs(oftast på yngre hästar) oftast pga. överansträngning eller felaktig inskening.

är pålle varm över "knölen" ?

Inskening? Han är 9 år, gud vad hemskt om jag ridit honom för hårt! :eek: :cry: Ska man låta dom ta det lugnt? Betyder det att han är halt? För han ser inte halt ut?

Knölen är inte varm, samma temperatur som på resten av benet.

"remonthälta" är igentligen ingen hälta utan bara namnet på den typen av överben som kan uppstå strax under knäet på insidan fram (och när det uppstår oftast beror på felaktig inskening-benställning eller överansträngning. och för att stärka så "fixar naturen" så att benet blir hållbarare just där det behövs).

oftast uppstår det just på yngre hästar (remonthästar). är det inte varm/ömt/hästen halt så är det oftast inget att bry sig om

han har efter vad du skrivit troligen haft (om det är ett överben)den länge utan att du tänkt på/upptäckt det tidigare ;)

låt din veterinär titta på det när det är dax för vacc. eller tandkoll nästa gång om du är orolig ;)

Senast ändrad av en moderator:

Okej. Åh, jag trodde han skulle dö!
Men jag tänker låta honom ta det lugnt någon dag nu. Men han har ju varit så jäkla pigg och glad i flera månader :crazy:

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 602
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 767
Senast: Ceta
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 079
Senast: __sofia__
·
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
4 231
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka