Knöl i bröstet

tott

Trådstartare
Ska till vc imorgon för jag har en knöl i bröstet. Tycker den är ganska stor, känns slät och lite gungig. Orolig förstås, trots att googling kanske inte direkt skriker "det är cancer".

Ni som har erfarenhet - hur känns en cancerknöl i bröstet?

Inte alls.
Mina kändes inte för de var så små men var väldigt aggressiva och snabbväxande.
Eller så känns den.
Det finns något tjog olika bröstcancersorter så det finns nog ingen typisk cancerknöl.

Däremot finns det en viktig maxim - ALLA KNÖLAR SKA UNDERSÖKAS.
Så marsch iväg till vården.

(de flesta knölar är ofarliga men varför chansa)

Inte alls.
Mina kändes inte för de var så små men var väldigt aggressiva och snabbväxande.
Eller så känns den.
Det finns något tjog olika bröstcancersorter så det finns nog ingen typisk cancerknöl.

Däremot finns det en viktig maxim - ALLA KNÖLAR SKA UNDERSÖKAS.
Så marsch iväg till vården.

(de flesta knölar är ofarliga men varför chansa)
Jag SKA till vc imorgon, skrev jag ju...

Min knöl som kändes som din var en vätskefylld cysta.
@em76 Gjorde den ont?
Nu har jag förstås klämt på min en del...och den är öm nu.
Den känns i vissa lägen men i andra inte. Lutar jag mig t.ex framåt så känner jag den inte - då är den "integrerad" med resten av bröstinnehållet, men ligger jag på sidan så känner jag den.

Ska till vc imorgon för jag har en knöl i bröstet. Tycker den är ganska stor, känns slät och lite gungig. Orolig förstås, trots att googling kanske inte direkt skriker "det är cancer".

Ni som har erfarenhet - hur känns en cancerknöl i bröstet?

Jag hade en relativt stor knöl i bröstet som var hård och gjorde rejält ont, givetvis kollade jag upp den. Den visade sig vara helt ofarlig och jag har en misstanke om att jag gick med en väldigt illasittande BH för länge som gjorde att den uppkom. Den var kvar i flera år men försvann till slut.

Edit: Kan också tillägga att tuttarna varit besiktade UA de tre ordinarie mammografier jag gjort :D

Senast ändrad:
Jag har ett flertal (ofarliga) cystor i ena bröstet. Och båda är knöliga och svåra att undersöka. Båda blev mammograferade precis i årsskiftet 15/16 och det vänstra även ultraljudat.

Mamma hade en distinkt knöl i ena bröstet. Läkaren tyckte den kändes godartad men efter mammografi och biopsi konstaterades cancer.

Man tog bort en bit av bröstet (och några lymfknutar i armhålan) och hon fick cellgifter och strålning och har varit frisk i typ 20 år. Inga problem med just det efter.

Jag har ett flertal (ofarliga) cystor i ena bröstet. Och båda är knöliga och svåra att undersöka. Båda blev mammograferade precis i årsskiftet 15/16 och det vänstra även ultraljudat.

Mamma hade en distinkt knöl i ena bröstet. Läkaren tyckte den kändes godartad men efter mammografi och biopsi konstaterades cancer.

Man tog bort en bit av bröstet (och några lymfknutar i armhålan) och hon fick cellgifter och strålning och har varit frisk i typ 20 år. Inga problem med just det efter.
Hur känns dina cystor @lil-sis

Mammografi osv på fredag. Enligt läkaren är knölen ca 3 cm stor :( Nu börjar jag bli rädd :crazy::cry:

Mammografi osv på fredag. Enligt läkaren är knölen ca 3 cm stor :( Nu börjar jag bli rädd :crazy::cry:

Ta det lugnt nu, inte ta ut något i förskott. En kompis fick en akut tid för mammografi pga en stor knöl. Det visade sig vara en ofarlig cysta.

Jag har väntat på ev cancerbesked flera gånger. Det är inte kul men det går inte att göra något åt det medan man väntar. Det är bara att leva som vanligt (och kanske se till att leva lite mer till och med).

Jag hade en knöl som var några centimeter stor. Det visade sig vara körtelvävnad. Det är jättevanligt tydligen.
Någonstans i mitt huvud tror jag mest på det också. Knölen känns inte riktigt så som en cancerknöl beskrivs på nätet, men...en knöl är en knöl är en knöl :crazy:
Läkaren kunde förstås inte säga annat än att hon hittade en knöl och OM det visar sig vara cancer så är behandlingen effektiv nuförtiden. Jag ville ju att hon skulle säga att den inte känns farlig, men det vet jag ju att hon inte kan säga. Antar att det i det närmaste skulle vara tjänstefel.

Någonstans i mitt huvud tror jag mest på det också. Knölen känns inte riktigt så som en cancerknöl beskrivs på nätet, men...en knöl är en knöl är en knöl :crazy:
Läkaren kunde förstås inte säga annat än att hon hittade en knöl och OM det visar sig vara cancer så är behandlingen effektiv nuförtiden. Jag ville ju att hon skulle säga att den inte känns farlig, men det vet jag ju att hon inte kan säga. Antar att det i det närmaste skulle vara tjänstefel.
Det finns en hel massa saker man kan vara rädd för och sånt vi inte är det minsta rädda för och gör varje dag. Som att åka bil på hala vägar en lördagskväll.
OM det skulle vara cancer så är behandlingen effektiv numera. Precis som läkaren sa. Du skulle vara sämre ute om du hade hjärtproblem.

Man vet ju inte vad det är förrän man fått det undersökt så det är klart läkaren inte kunde säga något där och då.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
699
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 162
Senast: Hazel
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 049
Senast: malumbub
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 577
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Uppsittningspall?!