Knepig situation

Noteca

Trådstartare
Mitt problem är väl igentligen ganska litet, men endå gnager det i mig. Har ett eget stall och två hästar. Den ena är lugn och cool, bryr sig inte om mycket, den andra är sansad, men mycket vaken och alert. Lite kinkig.

Jag har 4 boxar i mitt stall. På ena sidan om gången ligger tre och på andra sidan ligger en.
Från början hade jag den lugna i mittenboxen och den vakna alerta i boxen brevid, längst ner i gången. Men det visade sig att den alerta inte accepterade den coola som granne. Hon är lite kinkig med vem som får vara granne osv. Hon sparkade så fort den andra kom nära mellanväggen och jag stog inte ut. Jag flyttade då denna kinkiga surtant till den ensamma boxen på andra sidan stallgången. Den ligger mitt emot den box hon hade först. Hon ser den andra hästen bra därifrån. Hon verkade tycka att det var skönt utan grannar Men nu till mitt huvudbry.

Den nya boxen har ett rum vägg i vägg med den bakersta väggen och tanten är skeptiskt till att det låter däifrån. (bara en tunn plankvägg imellan) I detta rum har jag foder osv och prasslar och låter när jag är där.
Hästen blir märkbart störd av ljuden som hon inte verkar fatta att jag åstadkommer. Hon kan stanna upp mitt i maten och frysa till och bar stå och lyssna, vända huvudet och titta på väggen, gå ett varv, titta innan hon äter igen.

Jag har iaktagit henne när jag inte varit i stallet och hon gör så då med fast ingen är i rummet. Hon gör det inte hela tiden men hon gör det. Jag är inte säker men jag tror att hon ligger ner mer sällan nu i denna box än den förra.

Ska tillägga att hon äter upp sin mat och är sitt vanliga jag i övrigt, men jag gillar inte detta beteende.

Min fundering är då: Ska jag flytta henne igen och riskera att hon bråkar med grannen och sparkar sönder både stall och sina ben eller ska jag låta henne hållas och bli "härdad" och fatta att det inte är farligt? Hon har stått i denna box flera månader, men det är nu senaste månaden som utrymmet bakom väggen har börjat användas, men hon har varit skeptisk till väggen hela tiden, även om det är lite mera nu när vi använder utrymmet.

Jag kan tillägga att jag väntar flera hästar hit och jag kan inte placera denna dam så hon står utan granne, mer än i denna box.

Vad skulle ni gjort? Pest eller kolera? Hur lång tid kan jag ge henne att fatta?

Sv: Knepig situation

Jag skulle nog ha ställt den häst som är lite mera nervös av sig i den ensamma boxen, eller så hade jag haft en tom box emellan dom.

Du kan inte sätta henne i den innersta boxen igen och täcka över en del av gallret in till grannen? Det blir mer ensamt men inte helt avskijlt.

Jag skulle placera henne enskilt. Det låter som om hon är lite stressad, och att hon blir det av att stå instängd i sin box brevid sina kompisar. Hon måste inte ha grannar. Det räcker att hon står i samma stall med dem.

Men som jag förstår det så finns det bara den "oroliga" boxen som står ensam. De andra tre boxarna står brevid varandra.

Svar till alla.

Jag tror ni missuppfattat hur stallet ser ut. Denna nervösa dam står redan i den ensamma boxen, för hon inte accepterade sin granne. Kruxet är nu att denna ensamma box ligger vägg i vägg med foderrummet och hon blir misstänksam och lite stirrig när det låter "i väggen" när man är i foderrummet. Hon kan stanna upp och bra stå som fastfrusen och frusta, och glo på väggen fast ingen är där. Hon är märkbart störd av väggen och fattar inte vad som låter.
Det jag stör mig på är att hon gör så fast ingen är i foderrummet och "låter"

Så mitt problem ligger i om jag ska flytta tillbaka henne i raden med 3 boxar så hon får en granne igen och sparkar i väggen eller om hon ska stå kvar där hon är UTAN granne med med en farlig vägg som hon verkar vara nervös över...
Det har ju ändå gått ett tag nu och ingen märkbar förändring har skett.

Ställa henne i E;s box, E i P;s box, P i C;s box? Hoppas du förstår hur jag menar... :crazy:

Gillar hon inte att ha någon granne alls eller är det bara just denna häst?

Visst skulle det komma fler hästar dit? Kan du inte testa att;
sätta coolingen i den ensamma boxen.
Den livliga i "boxraden", längst in.
Och sen får hon en ny granne som hom ev trivs med.

Annars håller jag med om att man kan täcka över gallret (om hon står i boxraden) så att hon inte ser grannen.

Vet en hingst som stod bredvid en valack som var smått hingstig. Dom hatade verkligen varandra med dom var tyvärr dom enda "killarna" i stallet (hingsten kunde omöjligt stå bredvid ett sto). Dom satte upp en spånskiva/plywood så att dom inte såg varandra och vips så var alla nöjda:)

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 254
Senast: Snurrfian
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 287
Senast: Ajda
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 748
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 546
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar