Knepig häst

Ketrawzc

Trådstartare
Har ett 7årigt sto som jag ägt i 3 år och som alltid varit ranghög men väldigt självständig, aldrig några problem att ha själv eller så och hon har aldrig haft några direkt kompisar utan nöjt sig med att gå för sig själv i hagen bara hon fått bestämma.
Till problemet. I våras flyttade hon från ett privatstall på ridskolan med 8 boxar och hästar överallt i hagarna runt om, till ett litet stall med bara hon och ett jämngammalt sto och det blev de andra stoet som bestämde i hagen och min häst trivs utmärkt med det. Men hon har blivit så extremt fäst vid den andra hästen! Inga problem att ta in själv eller lämna själv i hagen medans den andra rids, men om man rider ut tillsammans och rider förbi en hage med hästar är hon helt galen. Taktar, vänder upp rumpan, fnyser som en drake och blir allmänt jättestressad. De är ju hennes kompis!
Nu delar vi även en stor sommarhagen med grannstallet, hon var lika med dem de första veckorna. Stog och slog mot dem och gick emellan staketet och sin kompis. Tyvärr blev även kompisen träffad och fick ett ganska fult sår över sträcksenan på ett bakben.

Hur ska jag korrigera detta när jag rider ut? de är ju inte ok och just nu kan bara jag rida ut på henne för att hon blir så svår vid hästmöten, och de måste vi rida förbi varje gång..
Sen är även en till person intresserad av att stå i vårt stall. (de finns 3 boxar) hon har en ranglåg, okomplicerad häst. Men min kommer gå emellan de andra 2 så frågan är ju hur det går.. Hon vet såklart om hur min är.
Hur hade ni tänkt?
 
Sv: Knepig häst

Knivigt problem och lite svårt att veta hur man ska lösa det när man inte fått se hur hästen beter sig även om din beskrivning är bra!

Vi hade ett liknande problem när jag hade min häst uppstallad. Innan stod jag med min foderhäst där men hon fick inte gå med dem 2 andra hästarna, som var samspelta som jag vet inte vad. När min foderhäst sedan flyttade och jag köpte min så lät vi han träffa dem 2 stona, en och en, i paddocken intill hagen. Lite sparkar och skrin blev det allt men sen gick det bättre och bättre. De 2 stona var fortfarande väldigt tajta med varandra och höll sig för sig själva. När vi sen släppte ihop alla 3 i en stor hage ställde sig stona tillsammans, min pojk stod själv och stirrade på dem. Han närmade sig, det blev lite tjafs men ju mer tiden gick desto bättre blev det. Hästarna kunde gå tillsammans, stona var fortfarande fästa enormt mycket till varandra men min fick vara med i gruppen.

Ett av stona blev som galen när det andra stoet lämnade hagen, för att ge sig ut på ridtur eller liknande. Hon sprang utmed staketet och gnäggade som en idiot efter sin kompis, även fast min häst fanns där. När vi red ut på det "galna" stoet, med min häst och lämnade kvar den andra hästen, så blev stoet vi hade med oss precis som du beskriver din häst. Trampade, stampade, sparkade och betedde sig allmänt illa. Vi kunde inte göra så mycket mer än att vara bestämda, tvinga henne framåt och lät min pålle ta täten.

Det enda du kan göra är att inte vara rädd, var bestämd mot henne, testa att leda henne förbi där och se om hon reagerar på samma sätt, men utsätt dig absolut inte för fara! När den nya kommer med sin häst, be henne/honom att följa med och rida på sin, och träna att gå med någon annan. Hästen måste förstå att det inte går att bete sig som hon gör, att hon måste kunna vara utan sin vän för en stund.

Jag hoppas att det kan hjälpa, det jag skrivit. Vet hur jobbigt sånt här är, men det finns inga genvägar runt det tyvärr :( bara att jobba igenom det!
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 096
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 342
Senast: mars
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 553
Senast: Stereo
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp